بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سیاست‌ منسوخ صادراتی "صمت" مقابل فولادی‌ها

مشکل اساسی کشور با توجه به افزایش محدودیت ها، اتخاذ سیاست و تصمیم های نادرست و عدم همسویی و ایجاد ناهمگونی در بخش های مختلف است.
کد خبر : ۲۰۹۵۶۳

تحریم و کند شدن چرخه اقتصاد

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد در خصوص وضعیت صنایع اعم از پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و فولادی‌ها که زیر چتر دوباره تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، به بورس‌نیوز گفت: تحریم‌ها تاثیر زیادی بر صنایع مادر در اقتصاد نخواهند داشت و تنها اثر چانه‌زنی نرخ‌ها را در مقابل خریداران کاهش می‌دهد و متقاضیان تحت‌عنوان بهانه‌هایی به سراغ ارزان‌تر خریدن حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: این تحریم‌ها در بخش ذوب و کوره برای فولادسازان جدید نبوده و باردیگر شرکت‌هایی به لیست تحریم‌ها افزوده شده اما؛ نباید فراموش کرد که این یک جو روانی بوده زیرا فولادی‌هایی که قبلا تجربه حضور در لیست تحریم‌ها را داشتند، صادرات خود را از طریق کشور ثالث انجام داده و نوار صادرات هیچگاه قطع نشد بنابراین در این خصوص مشکلی وجود نداشته و باید خودتحریمی‌های داخلی را تصحیح کرد.

شهرستانی افزود: تولیدکنندگان داخلی نباید اسیر خودتحریمی داخلی شوند، سیاست‌هایی که وزارت صمت برای محدودکردن صادرات پیش‌روی شرکت‌ها قرار داده، وضعیت را بدتر می‌کند.

وی به افزایش محدودیت‌ها و کندتر شدن چرخه اقتصاد نیز اشاره داشت و تصریح کرد: تحریم‌ها بستگی به چگونگی رفتار با محدودیت‌ها دارد؛ باید دید کشورهای اروپایی و همسایه‌های ایران و چین تمایل دارند همکاری را ادامه دهند یا نه و همین‌طور باید وابستگی های ارزی را کاهش دهیم.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد عنوان کرد:‌ پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار روند صعودی را داشته باشد و رشد اقتصاد نیز منفی باشد ولذا با این فرمان، شرایط سخت‌تر خواهد شد؛ مشکل اساسی عدم اتخاذ یک تصمیم قاطع بوده تا تمامی تولیدکنندگان در یک جهت و یک‌سو حرکت کنند و به خاطر محدودیتی که ایجاد شده ناهماهنگی بوجود آمده است.

شهرستانی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی واحدهای تولیدی و صنعتی با توجه به تحریم‌ها و نوسانات ارزی بیان کرد: قطعات اصلی در داخل تولید نمی‌شوند و باید وارد شوند و امریکا می‌تواند آن را وارد چرخه تحریم کند و با توجه به اینکه هیچ کشوری حتی آمریکا نمی‌تواند تمام درهای دیپلماسی و ارتباط و تبادل با کشورهای دیگر را ببندد و بدون ارتباط در دنیایی که همه به یکدیگر وابسته‌اند، نمی‌توان دوام آورد و در نتیجه وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر و سفره مردم کوچک‌تر خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پُررنگی سهم دولتی‌های "معدنی"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

شفاف‌سازی، آب‌سرد فولادی‌ها بر تحریم‌ها

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تحریم فولاد باعث ارزان‌فروشی "ذوب" نمی شود

در گفت‌وگو با دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی مطرح شد:

راهکار مقابله با تحریم دوباره فولادی‌ها

ارسال نظر