بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
خبر ایجاد کانال مالی جدید ایران از طریق سوییس شاید به پتانسیل‌های صنعت بانکداری کشور کمک کند و منجر به افزایش مراودات و درآمد‌های ناشی از مبادلات ارزی این شرکت‌ها گردد.
کد خبر : ۲۱۱۴۵۸

به گزارش بورس‌نیوز، در حالی در روز چهارشنبه شاهد رشد ۵۳۳۸ واحدی شاخص کل بودیم که حجم بالای عرضه‌ها در ساعات انتهایی بازار منجر به کاهش چشمگیر و در حدود ۸۰۰۰ واحدی شاخص در مقایسه با ساعات ابتدایی بازار گردید. حجم بالای عرضه در برخی نماد‌های بانکی و خودرو سازی و افت قیمت سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی مس ایران در ساعات انتهایی بازار منجر به افزایش نگرانی‌های سرمایه گذاران برای بازار امروز گردیده است.

آنچه به نظر می‌رسد بازار امروز بهانه‌های متعددی برای ریزش معنا دار و فشار عرضه در نماد‌های فعال دارد که در متن گزارش به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اخبار بین الملل:
روز‌های انتهایی هفته پر بود از اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی که شاید هر یک از آن‌ها برای تغییر روند و یا اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاران در بازار‌های مختلف کافی بود.

از اخبار مرتبط با بازگشایی کانال مالی ایران با سوییس جهت ارسال کمک‌های بشر دوستانه که منجر به سقوط بیش از ۷۰۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد گردید تا افت چشمگیر و تاریخی بازار‌های مالی دنیا و البته کالا‌های استراتژیک نظیر نفت، طلا و انواع فلزات اساسی و همچنین فراگیر‌تر شدن بیماری کرونا در کشور‌های متعدد جهان که با احتمال بالا تاثیرات چشمگیری را هم بر صادرات ایران خواهد گذاشت.

در ارتباط با کانال جدید مالی ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این اقدام در راستای رسمیت بخشیدن به کانالی است که سوئیس برای مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران راه‌اندازی کرده است.

این کانال که وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده از روز پنجشنبه آغاز به کار کرده اجازه ارسال غذا، دارو و سایر اقلام اساسی به ایران را فراهم خواهد کرد. لازم به ذکر است هفته پیش «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد شمار زیادی از کشور‌های فعال در زمینه تولید مواد غذایی و دارو علاقه‌مند به استفاده از این کانال هستند.

این خبر کافی بود تا شرایط افت بیش از ۷۰۰ تومانی قیمت دلار در روز‌های انتهای هفته مهیا گردد و چه بسا در روز جاری نیز شاهد افت بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد و نیمایی هم باشیم.

اما در خصوص اتفاقات بازار‌های مالی و ویروس کرونا می‌توان به گزارش رویترز اشاره داشت. به گزارش این خبرگزاری، در حالی که سرمایه گذاران به دلیل ترس از همه گیری ویروس کرونا و تضعیف اقتصاد جهانی از دارایی‌های پرریسک روی گردان شده اند، ارزش سهام در بازار‌های مالی جهان در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ قرار دارد.

پس از افت شدید شاخص‌های بورس وال استریت در روز پنجشنبه، بازار‌های مالی چین، ژاپن و کره جنوبی روز جمعه را افت شدید آغاز کردند.

تشدید تهدید ویروس کرونا این گمانه زنی را در میان سرمایه گذاران برانگیخته که فدرال رزرو آمریکا ممکن است تا ماه آینده میلادی به منظور تقویت رشد اقتصادی اقدام به کاهش نرخ بهره کند.

توموآکی شیشیدو، اقتصاددان موسسه نامورای ژاپن گفت: برای ارزیابی تاثیر ویروس کرونا دیگر حتی لازم نیست منتظر انتشار آمار‌های اقتصادی باشیم. میزان فروش بلیط شرکت‌های هواپیمایی و میزان رزرو هتل‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

افت چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت و فلزات اساسی در دو روز انتهایی هفته بسیاری از سرمایه گذاران در سهام شرکت‌های این حوزه در جهان و حتی کشور را در فکری عمیق فرو برده است.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
کلیه خبر‌های ناگوار در خصوص وضعیت بازار‌های جهانی و شایعات مبنی بر عدم صادرات شرکت‌های ایرانی در هفته‌های اخیر و تاثیرات آن بر بازار سرمایه کم نبود که خبر تغییر حجم مبنای شرکت‌ها (که البته شاید یکی از تنها اقدامات صحیح سازمان بورس پس از رشد حباب گونه بسیاری از سهام بی کیفیت در دو سال اخیر هم باشد) بسیاری از سرمایه گذاران در سهام بی کیفیت بازار فرابورس و بورس را به فکر فرو برد.

بر اساس اطلاعیه شرکت‌های بورس و فرابورس و بر اساس تصویب شورای عالی بورس حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول قبلی (ماده واحده مصوبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) ۴ در ۱۰ هزار سهام شرکت بوده به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر با ۵۰ میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین گردید.

در پی تغییر حجم مبنا در معاملات بورس اوراق بهادار، شرکت فرابورس ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص اعمال حجم مبنا در بازار‌های اول، دوم و پایه فرابورس اعلام کرد: با عنایت به موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار و مصوبات روز چهارشنبه (۷ اسفند ۹۸) موضوع ششصد و بیست و هفتمین جلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد از روز دوشنبه (۱۲ اسفندماه جاری) برای تمامی شرکت‌های مندرج در بازار‌های اول، دوم و پایه فرابورس ایران حجم مبنا ۴ در ۱۰ هزار تعداد سهام شرکت اعمال شود.

این موضوع به معنای لزوم عرضه‌های سنگین‌تر سهامداران و افزایش شناوری سهام شرکت‌ها و کند شدن رشد قیمت سهام بی کیفیت در بازار‌های بورس و فرابورس است.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش هم اشاره شد، کاهش نرخ دلار، کاهش حجم صادرات انواع محصولات شرکت‌های تولیدی در هفته گذشته و احتمال ادامه این روند در هفته‌ها و شاید ماه‌های آتی، افت چشمگیر قیمت‌های جهانی نفت، فلزات اساسی، مواد معدنی و محصولات پتروشیمی در دو روز گذشته، اجرای نحوه محاسبه جدید حجم مبنا در بازار‌های پایه فرابورس از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار امروز و فشار سنگین عرضه در ساعات ابتدایی روز است.

اما در کنار عوامل بالا شاید بتوان به برخی از اخبار امیدوار کننده نظیر افت چشمگیر قیمت جهانی نفت که کارشناسان دلیل آن را ورود صندوق‌های سرمایه گذاری به خرید سهام شرکت‌ها و حتی احتمال بالای کشف واکسن ویروس کرونا در آمریکا می‌دانند اشاره داشت.

همچنین خبر ایجاد کانال مالی جدید ایرانم از طریق سوییس شاید به پتانسیل‌های صنعت بانکداری کشور کمک کند و منجر به افزایش مراودات و درآمد‌های ناشی از مبادلات ارزی این شرکت‌ها گردد.

در انتها بازار امروز را با عرضه‌های سنگین در ساعات ابتدایی پیش بینی می‌کنیم و شاید شاهد رقم خوردن سنگین‌ترین ریزش شاخص کل بورس در تاریخ این بازار هم باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
یعنی مملکت مسخره رو نگا اخه پدر جان خودت متوجه ای چی میگی تو رو خدا اون تیکه ای که میگی کانال مالی و اینستکس درآمد ارزی بانک ها خداوکیلی برو یکم فکر عقل کن پسرجان کشوری که مرز صادراتیش بسته هست اینم به خاطر جو مردم هست هرکی الان داره دلار میفروشه بازنده برج 2 بازار 99 هست