بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
چرخ های عرضه اولیه به یزد رسید؛

نمایی روشن از «پیزد» در دایره تحریم

در حالی که قرار بود اواخر آذر ماه عرضه اولیه سهام «پیزد» انجام بگیرد اما؛ به اسفند ماه موکول شد. بررسی ها از عرضه اولیه‌ای شیرین و پرسود حکایت می کنند.
کد خبر : ۲۱۱۶۸۲

نمایی روشن از «پیزد» در دایره تحریم

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از شرکت هایی که در صف عرضه اولیه قرار دارد و گویا هفته آینده عرضه اولیه آن انجام می شود، شرکت «مجتمع صنایع لاستیک یزد» با نماد «پیزد» است.

در خصوص این شرکت باید اذعان داشت که یکی از بهترین شرکت های لاستیک ساز کشور به شمار می رود و تحت لیسانس وردشتاین هلند تولیدات خود را عرضه می کند.

«پیزد» در دوره 9 ماهه سال مالی منتهی به اسفند 98 توانست به ازای هر سهم، 1688 ريال سود شناسایی کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه 355 درصدی را روایت می کند.

به این ترتیب، این لاستیک‌ساز که سرمایه 510 میلیارد ريالی دارد، تاکنون توانسته 1352 میلیارد ريال سود انباشته کسب کند که نشان از عملکرد موفق شرکت در فروش محصولات دارد.

نکته جالب توچه این است که «پیزد» در حالی تا دوره 11 ماهه سال جاری موفق به تحقق 6532 میلیارد ريال درآمد عملیاتی شده که این رقم در دوره 12 ماهه سال 97 حدود 4090 میلیارد ريال بود.

صادرات انواع تایرهای سواری از شهریور ماه سال 97 ممنوع اعلام شد اما؛ در اواسط دی ماه همان سال مجددا مسیر صادرات باز شد و در همان مدت کوتاه این شرکت توانست 92 درصد برنامه پیش بینی شده را محقق کند. در صورتی که این درگاه درآمدزا به طور کامل بر روی شرکت بازگشایی شود، قطعا درآمدزایی و سودآوری این تایرساز رشد مطلوبی را تجربه خواهد کرد.

این شرکت دارای ظرفیت تولید 31 هزار تن تایر رادیال سواری و وانتی در سال است و فاز دوم پروژه افزایش ظرفیت تولید تا 40 هزار تن در سال را در دست اجرا دارد. این پروژه تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شرکت «صنایع لاستیک یزد» فاز اول پروژه طرح افزایش ظرفیت محصولات رادیال از تعداد ۷۰۰۰ حلقه به ۹۰۰۰ حلقه در روز را به بهره‌برداری رساند و فاز دوم برای رسیدن به تعداد ۱۲۰۰۰ حلقه در روز را در دست اجرا دارد. بدین منظور بخشی از ماشین آلات مورد نیاز این فاز توسعه نصب و در حال راه اندازی است که طبق برنامه زمانبندی، فاز دوم پروژه تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید و تعداد ۳۰۰۰ حلقه تایر به تولید روزانه شرکت افزوده خواهد شد.

همانطور که در جدول ذیل مشاهده می کنید، در سال 96 مقدار تولید به سطح 30 هزار تن رسید و تقریبا شرکت با ظرفیت کامل فعالیت می کرد. در سال 97 نزدیک به 27 هزار تن انواع تایر تولید کرد و در 11 ماهه گذشته از سال 98 مقدار تولید به رقم 26 هزار تن رسیده است.

نمایی روشن از «پیزد» در دایره تحریم

راه اندازی و بهره بردای از پروژه های مذکور قطعا تولد شرکت را بالا خواهد برد و سهم بازار بیشتری در سیطره «پیزد» قرار خواهد گرفت. در سال ۹۶ سهم بازار شرکت ۱۱.۲ درصد و در سال ۹۷ بالغ بر ۱۰.۶ درصد بود.

نمایی روشن از «پیزد» در دایره تحریم

به طور کلی، وضعیت تولید، فروش، درآمدزایی و سودسازی شرکت «مجتمع صنایع لاستیک یزد» مطلوب ارزیابی می شود و انتظار می رود روند صعودی در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد. از همین رو، چشم‌انداز مثبتی را برای این سهم در بازار سرمایه می توان متصور شد و انتظار می‌رود از عرضه اولیه «پیزد» استقبال خوبی صورت گیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل گروه صنعتی رازی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

یزدتایر بهترین پشتوانه سهامداری را دارد

مدیرعامل شرکت یزدتایر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کیفیت تایرهای یزدتایر قابل رقابت با تایرهای دنیا

فروش ۱۰ ماهه شرکت به ۴.۵۸۷ میلیارد ریال رسید؛

نوسان اندک نرخ فروش محصولات "پتایر"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
انشالله تعداد سهام و قیمت خوب باشه که همه مردم به خوبی ازش بهره ببرن
غگیلا متاسفانه ...