بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
پیش گشایش؛

کاهش فشار فروش

به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز و پس از کاهش فشار فروش ناشی از تسویه معاملات اعتباری و همچنین احتمال بهبود موقت سامانه معاملات توسط دوستان مسئول بازار سرمایه، شاهد معاملات روان‌تر و مثبت‌تری در مقایسه با یکشنبه باشیم.
کد خبر : ۲۱۳۱۳۸

کاهش فشار فروش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته با توجه به نزدیکی به روز‌های پایانی سال و تسویه‌های اعتباری و تامین نقدینگی اشخاص حقیقی و حقوقی در کنار ادامه اخبار منفی شیوع ویروس کرونا و همچنین اضافه شدن ریسک سامانه معاملاتی بازار سرمایه، شاهد سقوط سنگین دیگری در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل به کمتر از ۵۰۰ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با ۸.۴۰۰ واحد کاهش به ۴۹۴ هزار و ۳۴۰ واحد افت پیدا کرد.

همچنین شاخص هم وزن با ۱.۹ درصد کاهش به ۱۷۲ هزار و ۴۰۴ واحد رسید.

ارزش معاملات به بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد ریال رسید که از این مبلغ، پذیره‌نویسی اوراق بدهی دولت و سازمان تامین اجتماعی سهم بالایی را به خود اختصاص دادند.

بیشترین اثر منفی را بر بازار نماد‌های "فولاد"، "پارس" و"وغدیر" داشتند و از سوی دیگر نماد‌های "فارس" و "رمپنا" بیشترین اثر مثبت را داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان
روز گذشته شاهد ادامه مشکلات سامانه معاملات بورس بودیم. این معضل که ظاهرا تمامی ندارد در دو روز گذشته به خصوص برای شرکت‌های پذیرفته در فرابورس و سهامداران آن‌ها مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. مشخص نیست مبالغی که شرکت‌های فناوری بورس و سازمان بورس از کارمزد معاملات و به عنوان حق سازمان کسر می‌کنند، می‌بایست در کدام بخش هزینه شود و آیا مسئولین بورس نسبت به لزوم ابتدایی‌ترین حقوق سهامداران بازار سرمایه احساس مسئولیت دارند و آیا وقت آن فرا نرسیده که سازمان بورس، شرکت‌های بورس و فرابورس نسبت به چگونگی هزینه‌کرد درآمد‌های دریافتی از اشخاص حاضر در بازار سرمایه شفاف‌سازی کنند؟

آیا اگر نهاد‌های بالادستی سازمان بورس نسبت به این مشکلات نظارت خود را اعمال می‌کردند امروز شاهد عدم پاسخگویی و در برخی مواقع مواضع طلبکارانه مدیران سازمان بورس بودیم؟ به نظر می‌رسد که در حال حاضر صرفا رشد ارزش بازار بورس و فرابورس دغدغه مدیران بازار سرمایه بوده و در حالی که ساختمان‌هایی با ارزش‌های سنگین هزاران میلیارد تومانی و بدون کاربرد خاصی افتتاح می‌شود، حقوق میلیون‌ها سهامدار به این آسانی می‌بایست پایمال شود و آقایان صرفا نسبت به استوری‌کردن در اینستاگرام مشغول باشند؟

از دیگر عجایب این روز‌های بازار سرمایه، مخالفت سازمان بورس با افزایش سرمایه بانک ملت از محل اندوخته ارزی این بانک است. در حالی که سازمان بورس در مدل‌ها و انواع مختلف با افزایش سرمایه‌های بدون پشتوانه شرکت‌های مختلف و بدون کارشناسی ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته، نسبت به صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی‌های موهوم اقدام کرده، نسبت به صدور مجوز افزایش سرمایه بانک ملت از محل واضح و مشخصی همچون اندوخته ارزی این بانک مخالفت می‌کند. به نظر می‌رسد که مواضع بانک مرکزی در خصوص مخالفت با کاهش دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس به ۲ درصد که تصمیمی عاقلانه و هوشمندانه بود، در پی پاسخی به این حرکت برآمده اند و به طور قطع تنها موردی که برای آقایان اهمیتی ندارد، افزایش ریسک سهامداران این شرکت هاست.

با این حال، بانک ملت در حرکتی جالب موردی دیگر از افزایش سرمایه خود را ارائه کرد و بر اساس گزارش ارائه شده در سامانه کدال، پیشنهاد افزایش سرمایه سنگین ۳۳۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ارائه کرده که این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های طبقه زمین و سرقفلی متعلق به این بانک صورت خواهد گرفت. مشخص نیست که سازمان بورس در خصوص این افزایش سرمایه پیشنهادی چه موضعی در پیش خواهد داشت و می‌بایست منتظر انتخاب نظرات کارشناسانه و یا تلافی‌جویانه این نهاد در روز‌های آتی باشیم.

در خبری دیگر از اقتصاد کشور، با رد شایعات قرنطینه در تهران و شهر‌های بزرگ و صرفا کنترل ورود و خروج به شهر‌ها و کاهش ساعات اداری و تعطیلی اماکن با مراجعه غیرضرورری، ریسک ناشی از قرنطینه که موجب فشار به بازار شده بود، مرتفع شده است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز و پس از کاهش فشار فروش ناشی از تسویه معاملات اعتباری و همچنین احتمال بهبود موقت سامانه معاملات توسط دوستان مسئول بازار سرمایه، شاهد معاملات روان‌تر و مثبت‌تری در مقایسه با یکشنبه باشیم. همچنین، وضعیت بازگشایی بازار‌های جهانی نیز می‌تواند بر روند معاملات امروز اثرگذار باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر