بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
در حالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه مشغول بررسی استراتژی‌های معاملاتی خود در صورت محدودیت نوسان قیمت ۲ درصدی بودند، تکذیبیه و یا وتوی وزیر اقتصاد در این خصوص منجر به تغییر این تصمیمات شد.
کد خبر : ۲۱۲۱۵۰

چالش نوسان قیمت

به گزارش بورس نیوز، صحبت در خصوص رشد هر روزه شاخص بورس حالا دیگر تبدیل به واژه‌ای تکراری در اکثر گزارش‌های بازار سرمایه و همچنین پیش بینی‌های وضعیت بازار شده است. در این راستا شاهد رشد مجدد بیش از ۱۰۹۲۹ واحدی این شاخص در روز چهارشنبه بودیم که نماد‌های فولاد، فملی، رمپنا، پارس و ...، بیشترین تاثیر گذاری را داشتند.

تعداد بالای عرضه اولیه سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک، تغییرات حجم مبنای شرکت‌ها و حالا کاهش نرخ نوسان قیمت سهام، آغاز مجموعه اقدامات جلوگیرنده از بزرگتر شدن حباب‌ها و دستکاری قیمت‌ها در بازار سرمایه کشور در هفته گذشته بوده که البته احتمال تاثیر جدی‌ای هم در شرایط به وجود نخواهد داشت.

اخبار بین الملل:
متاسفانه بازار‌های مالی دنیا همانند هفته‌های گذشته عمدتا تحت‌الشعاع اخبار مربوط به شیوع بیماری کرونا قرار گرفته به نحوی که در دو روز انتهایی هفته نیز شاهد افت شاخص بورس‌های بین‌المللی و افت مجدد قیمت کامودیتی‌ها بودیم.

پس از آنکه روز چهارشنبه شاهد انتشار خبر پیشتازی جو بایدن در میان نامزد‌های دموکرات و رشد شاخص‌های بودیم، اجرای اقدامات محدودکننده نظیر قرنطینه اعمال محدودیت‌های سفر و همچنین توقف تولید در بسیاری از کارخانه‌ها به احتمال زیاد بر اقتصاد جهانی و اقتصاد آمریکا و همچنین چرخه تأمین کالا در جهان اثر منفی خواهد گذاشت و همین امر باعث شد در معاملات شب گذشته شاهد صف‌های فروش سنگین در وال‌استریت باشیم.

تام اسای رئیس مؤسسه سون ریپورتز معتقد است: دلیل اصلی بسیاری از اتفاقاتی که شاهد آن هستیم ویروس کروناست چرا که شیوع آن در حال گسترش است و مردم روز به روز بیشتر نگران این ویروس می‌شوند. اقامات درمانی ایالت کالیفرنیا روز چهارشنبه نخستین مورد مرگ ناشی از کرونا را در این ایالت اعلام کردند.

از سوی دیگر بسته شدن احتمالی مرز‌های عراق به عنوان یکی از مهمترین بازار‌های صادراتی کشور در هفته آتی بی شک بر اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود. بر اساس اعلام اداره گذرگاه مرزی عراق، فعالیت ترخیص کالا‌های وارداتی به عراق از روز یکشنبه ۸ مارس (۱۸ اسفند ۹۸) به مدت یک هفته تا ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) متوقف می‌شود.

از تمامی مرز‌های خسروی، سومار، مهران، چذابه و شلمچه برای پیشگیری و ضدعفونی کردن محوطه‌های گمرکی و افزایش تجهیزات و امکانات مرزی برای مقابله با کرونا صورت خواهد گرفت و به مدت یک هفته مرز‌ها بسته خواهد بود و پس از این مدت مجددا بازگشایی خواهد شد؛ بنابراین گزارش؛ رایزنی‌های مسئولان گمرکات مرزی و مقامات دو کشور برای باز نگه داشتن مرز‌ها ادامه دارد تا با افزایش امکانات و کنترل‌های بهداشتی در مرز از بسته شدن مرز‌ها جلوگیری به عمل آید، اما با این حال صادرکنندگان احتیاط کنند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
متاسفانه در ادامه عدم هماهنگی‌های متولیان بازار سرمایه کشور از مدیرعاملان سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس و البته اعضای شورای عالی بورس، در دو روز گذشته شاهد اوج ناهماهنگی و صحبت‌های ضد و نقیض این دوستان با وزیر اقتصاد بودیم.

در حالی که روز پنجشنبه اعضای شورای عالی بورس و مدیران شرکت‌های بورس و فرابورس با چهره‌هایی حق به جانب در خصوص کاهش نرخ‌های نوسان روزانه قیمت سهام از تلاش‌های شبانه روزی خود برای احقاق حقوق سهامداران خرد سخن گفتند، وزیر اقتصاد با نامه‌ای کل زمان‌های کارشناسی این دوستان را تلف شده دانست.

به گوشه‌ای از صحبت‌های هامونی مدیر عامل فرابورس در روز پنجشنبه توجه کنید که البته پس از این صحبت‌ها شاهد تکذیب مدیران سازمان مالیاتی بودیم:

وی در مورد کاهش دامنه نوسان در بازار‌های بورس و فرابورس گفت: با توجه به ورود چشم‌گیر سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بازار سرمایه که عمدتا با ادبیات بازار سرمایه آشنایی ندارند، بنابر این ورود این افراد بدون سواد مالی، ریسک بازار را بسیار افزایش داده و در این مقطع لازم است یک سری سیاست‌ها برای صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران خرد اتخاذ شود؛ چرا که با ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و هیجانات غیرمنطقی به بازار سرمایه، بیشترین آسیب متوجه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای خواهد شد.

به گفته امیر هامونی شاید این دست از قوانین در ابتدا محدودکننده به نظر برسد، اما در شرایط هیجانی فعلی که تمامی تحلیل‌گران بازار هم به آن اذعان دارند، می‌تواند کمک‌کننده باشد و به تخلیه این هیجانات منجر شود.

او با بیان اینکه قطعا این تصمیم در وهله اول درآمد‌ بورس‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، اظهار کرد:، اما به عقیده مدیران و اعضای هیات مدیره بورس‌ها این تصمیم در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران خرد بوده و اولویت ما تداوم روند منطقی بازار سرمایه در یک فضای سلامت‌محور است.

حال به نامه وزیر اقتصاد که اتفاقا رئیس شورای عالی بورس نیز بوده نگاهی بیاندازیم:

وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس بر اساس مشورت به عمل آمده با اکثریت اعضای شورای عالی بورس به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور داد، مصوبه هیات مدیره آن سازمان در خصوص کاهش دامنه نوسان به دو درصد، به دلیل لزوم مدیریت و تعادل بازار‌های مالی در حوزه‌های اقتصادی کشور، فعلا منتفی شود و تأکید کرد از روز شنبه (۱۷ اسفندماه جاری)، دامنه نوسان در بورس و فرابورس از ۲ درصد به روال عادی بازگردد.
بازار امروز:
در حالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه مشغول بررسی استراتژی‌های معاملاتی خود در صورت محدودیت نوسان قیمت ۲ درصدی بودند، تکذیبیه و یا وتوی وزیر اقتصاد در این خصوص منجر به تغییر این تصمیمات شد. اما آنچه که گریز ناپذیر بوده لزوم آزمون استراتژی‌هایی از این دست توسط متولیان بازار سرمایه کشور به منظور جلوگیری از بزرگتر شدن حباب‌های قیمتی است.

کاهش شدید قیمت‌های جهانی نفت و کالا‌های اساسی در روز جمعه و افت بسیاری از بورس‌های جهانی اگر چه به اتفاقی مضحک برای فعالین این روز‌های بورس ایران مبدل شده با این وجود نمی‌توان از این عوامل هم در کاهش سودآوری شرکت‌ها در بلندمدت چشم پوشی کرد.

کاهش بیش از ۸ درصدی قیمت جهانی نفت و کاهش قیمت اکثر فلزات اساسی، شاید دلیلی برای عرضه‌های سنگین در نماد‌های وابسته به این دسته از کالا‌ها باشد.

بازار امروز بی شک دارای نوساناتی جدی بوده و چه بسا برخی معتقدند که دیگر حتی متولیان بازار سرمایه هم قدرت تصمیم گیری در خصوص رشد بازار را ندارند و شاهد رشد ادامه دار آن خواهیم بود و برخی هم که با چشم‌اندازی سفته‌بازانه به سهم‌های کوچک ورود کرده بودند، فرصت به وجود آمده را زمانی برای فروش و خروجی کم‌ریسک از اینگونه سهم‌ها بدانند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ایجاد "جو عدم اطمینان" برای سرمایه‌گذاران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
در حال حاضر اکثر نمادهای بورس وفرابورس منفی هستند باتوجه به این موضوع اکنون می بایست شاخص 20 هزار واحد افت را نشان میداد ولی سه هزار واحد افت نشان میدهد ولی اگر چندتا نماد سبز شوندشاخص الکی 10 یا 15 هزار واحد را نشان میدهد در ضمن نرم افزار بورس کار نمیکند وکلیات نماد ها را نشان نمیدهد از اطلاعیه های شورای بورس هم بوی تهدید می آمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
پیشنهاد میگردد یک گروه بی طرف از فروش میلیونها سهام در هفته وهفته های پیش توسط مسئولین واقوام شورای عالی بورس وفرابورس بازدیدو بررسی به عمل آید.تا مشخص شود که آنها چقدر سهامشان را به مردم فروختند مشخص شود آیا آنها این کار را کردند یا نه؟ وصداقت آنها درکوک کردن ساز حجم مبنا ودودرصد معلوم گردد که آیا به نفع بورس ویاسهامداران کار میکنند یا به نفع خودشان...چون نظر اکثر سهامداران این است که آنها سهامشان را فروختند وبعد .به امید اینکه بورس به شدت پایین بیاید وباز خرید کنند . چون قبلا چند ماه پیش این اتفاق افتاده نمادها در فرابورس در اوج ترقی بود ومیلیاردتومان سرمایه جذب خرید سهام در فرابورس گردید یک دفعه مسئله رتبه بندی نمادها را پیش کشیدند ودامنه نوسان را 1و2و3 درصدکردند که باعث افت شدید نمادهای فرابورس گردید وملیاردها تومان سرمایه سهامداران کوچک به یغما رفت .امروز که شنبه مورخه 17اسفند 98 است با توجه باینکه وزیر محترم دودر صدی را ملغا کرده هنوز جوروانی دودرصدی بازار بورس را یک پارچه منفی کرده است