بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دلایلی تداوم روند دو سال اخیر بورس

سوالی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه باید از خود بپرسند این است که آیا در صورت خروج از بازار سرمایه، بازار جذاب‌تر و مطمئن‌تر و شفاف تری وجود دارد؟
کد خبر : ۲۱۳۳۶۸

به گزارش بورس نیوز، امروز آخرین روز معاملاتی سال ۹۸ است و بدون شک بازار سرمایه در سال جاری بیش از هر بازاری در دنیا، رنگ سبز به خود دیده است. 

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: طبیعی است که تمامی سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در بازاری داشته باشند که هم از شفافیت برخوردار باشد و هم سود معقولی را به همراه داشته باشد. برخی اشخاص که منابع بیشتری برای سرمایه گذاری دارند معمولا سبدی از سرمایه گذاری در بازارهای مختلف تشکیل می دهند تا ریسک کمتری متحمل شوند. اما سوالی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه باید از خود بپرسند این است که آیا در صورت خروج از بازار سرمایه، بازار جذاب تر و مطمئن تر و شفاف تری وجود دارد؟

وی افزود: بازار های موازی بازار سرمایه در شرایطی نیستند که برای سرمایه گذاری جذاب باشند. مثلا بازار املاک از نقدشوندگی بالایی برخوردار نیست و برای سرمایه گذاری در این بازار، منابع زیادی لازم است. ضمن اینکه در بعضی مناطق املاک حباب قیمت دارند و... بازار ارز و سکه هم به یکدیگر وابستگی داشته و وضعیت بازارهای جهانی تا حدی در این بازارها نقش دارد. بازار ارز، به شدت کنترل می شود تا دچار تلاطم نشود و سایر بازارها را دچار مشکل نکند. بنابراین ثبات این بازار برای سیاست گذاران اقتصادی حائز اهمیت است. سپرده گذاری در بانک ها نیز با نرخ های فعلی سود برای سرمایه گذاری چندان جذاب نیست و اتفاقا صندوق های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه، سود بالاتری به سرمایه گذاران پرداخت می کنند. سرمایه گذاران باید مجموع این شرایط را تحلیل کنند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: به رغم شیوع کرونا در کشورهای مختلف و تاثیر پررنگ کرونا ویروس بر اقتصاد جهانی، و نیز جنگ تجاری که بین روسیه و عربستان یا بین چین و آمریکا و حتی اتحادیه اروپا با آمریکا وجود دارد و فضای اقتصادی ناامن و پر نوسانی ایجاد کرده اما؛ سال ۹۸ را بدون هیچ تردیدی سال بازار سرمایه بوده است. شاخص ها رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته و بعضی سهم ها بازدهی های چند ۱۰۰ درصدی داشته اند. مهمترین نکته این است که آیا بازدهی سال ۹۹ بازار سرمایه هم همچون سال ۹۸ و یا ۹۷ خواهد بود و این بازار برای سومین سال متوالی، پیشتاز بازدهی بین سایر بازارها خواهد بود؟ در شرایط کنونی، کنترل بسیاری از پارامترهای موثر بر بازار سرمایه از کنترل ما خارج است و پیش بینی دشوار شده؛ ولی با توجه به کسری بودجه ادامه دار دولت و روند فزاینده نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در فضای تورمی، سرمایه گذاری ها باید در بازاری انجام شود که ارزش پول سرمایه گذاران حفظ شود. این عوامل می تواند کماکان بازار سرمایه را جذاب کند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد بازار سرمایه می تواند روزانه نوسان ۱۰ درصدی داشته باشد. این نوسان روزانه جذابیت های خود را دارد و باز هم نباید فراموش کرد که بازار سرمایه پویاترین، شفاف ترین و نقدشونده ترین بازار برای سرمایه گذاری است و با توجه به کنترل ها و نظارت دقیقی که بر این بازار انجام می گیرد بازار سرمایه مناسب ترین محل برای سرمایه گذاری خواهد بود. البته رشدهای سال ۹۷ و ۹۸ موجب شده برخی سهم ها بیش از قاعده رشد کنند و از این رو، اگر سرمایه گذاران قصد سرمایه گذاری امن داشته باشند باید در سهم هایی سرمایه گذاری کنند که بنیاد مستحکمی داشته و در نوسان های شدید، آنها را دچار مشکل نکند. نوسان جزو ذات بازار است و سرمایه گذاران باید از سرمایه گذاری روی سهم های بی بنیاد بازار که رشد غیر منطقی اجتناب کنند.

ثابت در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: چند صنعت در اقتصاد ما، مزیت رقابتی دارند. با توجه به شیوع کرونا احتمالا مجامع ۹۹ در خرداد و تیرماه بیشتر برگزار خواهد شد و بهتر است سهامداران در سهم هایی سرمایه گذاری کنند که در مجامع، سود مناسبی تقسیم می کنند. سهم صنایعی فلزات اساسی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی معمولا چنین شرطی را دارند. ضمن اینکه با در نظر گرفتن احتمال رشد تدریجی نرخ ارز، سهم شرکت های صادرات محور نیز جذاب خواهد بود.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

رکودی به نفع بورس!

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازار سرمایه بر سر یک دو راهی

ارسال نظر