بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
سقوط قیمت جهانی نفت تا زیر ۳۰ دلار و سایر کامودیتی ها، روند رشد شاخص را با تهدیدی جدی مواجه کرده است.
کد خبر : ۲۱۳۹۹۴
 
دلار ۲۰ هزارتومانی دور از ذهن نیست
 
 
به گزارش بورس نیوز، کاهش رشد اقتصادی چین و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از یک سو و جنگ‌های تجاری و ارزی از سویی دیگر همگی انتظار وقوع بحران را به وجود آورده است.

دلار ۲۰ هزار تومانی در راه است
کارشناسان معتقدند با توجه به دو متغیر اصلی موثر بر بورس از جمله نرخ ارز و تورم، با در نظر گرفتن کسری ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار میلیاردی دولت در سال جدید، می‌توان برای دلار روندی صعودی در بازار آزاد و نیمایی پیش بینی کرد. در این میان رسیدن به مرز ۲۰ الی ۲۳ هزار تومانی برای دلار دور از ذهن نیست. 

پیش بینی نرخ تورم ۳۵ درصدی
از سویی دیگر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی و دارو و همچنین حذف یارانه انرژی نیز می‌تواند از عوامل موثر بر تورم کشور باشد به طوریکه می‌توان نرخ تورم ۳۵ درصدی را متصور بود.

شیوع بیماری کرونا نیز از عوامل تاثیر گذار بر بازار‌های جهانی بوده که ریسک بزرگی برای آن محسوب می‌شود. محدودیت در تولید، ارائه خدمات، بسته شدن کارخانه‌ها و کاهش صنعت گردشگری جهانی از عوامل مهمی هستند که امکان دارد رشد اقتصادی جهانی با نیم درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۲.۴ درصد رسانده و در صورت ادامه روند شیوع بیماری مرز ۱.۵ درصدی نیز پیش بینی می‌شود.

نگرانی برای ریزش شاخص وجود ندارد
از طرفی دیگر، سقوط قیمت نفت و سایر محصولات، چون فلز، مس و روی تهدیدی برای شرکت‌های پتروشیمی و کامودیتی محور محسوب می‌شود و کاهش درآمد ارزی را شاهد خواهیم بود، اما با در نظر گرفتن افزایش نرخ ارز نگرانی برای ریزش شاخص وجود نداشته و متغیرهایی، چون عرضه سهام شرکت‌های دولتی و حمایت دولت از بازار سرمایه می‌تواند امری موثر بر عملکرد شرکت‌ها و بورس باشد.

قیمت دستوری غیرواقعی دردسر ساز است
اصغر سمیعی زفرقندی عضو هیات موسس کانون صرافان در بررسی نرخ ارز کشور به درآمد‌های ارزی اشاره داشت و به بورس نیوز گفت:با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از در آمد‌های ارزی کشور، متعلق به دولت بوده و عرضه آن توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، نوعی از قیمت گذاری با عنوان قیمت گذاری دستوری وجود دارد. 

وی ادامه داد:قیمت دستوری به خودی خود چیز بدی نیست و اتفاقا می‌تواند با بسیاری از قیمت گذاری‌های نادرست و غیرواقعی، مقابله کند؛ اما چنانچه سیاست گذاران برای تعیین قیمت، تحت تاثیر فضای مصنوعی بازار قیمت‌های دستوری را غیر واقعی اعلام کرده و به آن اصرار بورزند، دردسرساز خواهد شد.

سمیعی ضمن انتقاد از چند نرخی بودن ارز، خاطر نشان کرد: چند نرخی بودن ارز، مشکلات زیادی به همراه داشته که در مورد آن بار‌ها صحبت شده است. اما یکی از معایب چند نرخی بودن ارز، به اشتباه افتادن مصرف کنندگان در مورد ارزش واقعی برخی کالا‌ها و اسراف گرایی است. 

تصور اشتباه بانک مرکزی در کنترل ارز
میثم رادپور، تحلیل گر مسائل اقتصادی در خصوص رشد نرخ ارز و اقدامات بانک‌مرکزی به بورس‌نیوز گفت: پیشتر صحبتی از بانک‌مرکزی مبنی بر بلوک‌کردن نقل شده بود، باید گفت این قوانین در جهت عکس اهداف ممکن است نیرو‌هایی را فعال کند. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی به دنبال ثبات بازار ارز بوده و تصور می‌کند با اعمال برخی قوانین بازار ارز تحت کنترل درآمده، اما تصور می‌کنم عواملی در جهت عکس و تحریک این بازار فعال شده است.‌ای کارشناس بازار ارز به افزایش ریسک بازار اشاره داشت و گفت: عوامل ذکر شده نگرانی‌هایی در بین صاحبان کسب و کار و فعالان بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

رادپور خاطرنشان کرد: نگرانی‌ها در بازار ارز خود را به شکل افزایش قیمت نشان می‌دهد، اما رئیس کل بانک مرکزی به این مسائل توجهی ندارد واین تصور که می‌توان بازار ارز را با شدت و حدت کنترل کرد تصور اشتباهی است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد هفتگی ارزش سهام شرکت‌های معدنی بررسی شد؛

پرواز کامودیتی‌ها به ارزش ۲۳.۱درصد ارزش بورس

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

تشدید قیمت‌ها با سرمایه گذاری در بازار "ارز"

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

هدایت حجم وسیعی از نقدینگی به سوی بورس

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

خلق نقدینگی روزانه بورس

ارسال نظر