بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
هزینه اجرای این طرح بر اساس آخرین برآورد شرکت شامل ۷۵۴ میلیون یورو هزینه ارزی و همچنین ۱۱ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال هزینه‌های ریالی پیش بینی شده است.
کد خبر : ۲۱۴۰۰۲

پیشرفت ۹۸ درصدی طرح تولید اوره و آمونیاک

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، پتروشیمی لردگان که بر اساس آخرین اعلام مدیران شرکت، پیشرفت بیش از ۹۸ درصدی را دارد، با هدف اجرای ۶۷۵ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری در حال ساخت است. انتظار می‌رود که این طرح تا اردیبهشت ماه سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

هزینه اجرای این طرح بر اساس آخرین برآورد شرکت شامل ۷۵۴ میلیون یورو هزینه ارزی و همچنین ۱۱ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال هزینه‌های ریالی پیش بینی شده است.

بر اساس صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت، تسهیلات دریافتی شرکت شامل تسهیلات بلندمدت و کوتاه‌مدت مبلغ ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

همچنین در بخش حساب‌های پرداختنی به اشخاص وابسته، مبلغ ۴۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ثبت شده است. به این ترتیب مشاهده می‌گردد که ارزش و هزینه‌های اجرای این طرح تاکنون به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد رسیده و پیش بینی می‌شود که کل هزینه‌های طرح تا زمان بهره‌برداری به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال برسد.

لازم به ذکر است، تنها در ۶ ماهه نخست سال جاری و با توجه به رشد نرخ ارز سامانه نیما، مبلغ ۱۸ هزار و ۲۶۷ میلیارد بابت تسعیر ارز به حساب دارایی‌های در جریان تکمیل شرکت افزوده شده است.

ترکیب تسهیلات دریافتی شرکت شامل ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون یوآن چین به ارزش ۵۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال است. نرخ تسعیر یوآن بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده معادل ۱۵ هزار و ۵۳۴ ریال محاسبه شده است. بازپرداخت این وام ۴ ساله و از ۶ ماهه سال ۱۳۹۸ و با ارائه تضمین‌های مالی شرکت‌های سهامدار عمده اصلی و نهایی (گروه سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان و هلدینگ خلیج فارس) آغاز شده است.

با توجه به عدم ارائه ریز صورت‌های مالی ۹ ماهه، مشخص نیست که نرخ تسعیر ارز ۹ ماهه چه مبلغی بوده است. همچنین، مبلغ ۲.۰۰۰ میلیارد ریال نیز به صورت اوراق مشارکت با سررسید سال ۱۴۰۲ به عنوان بخش دیگری از تسهیلات دریافتی شرکت در این بخش ثبت شده است.

در بخش حساب‌های پرداختنی نیز، بخش عمده‌ای از بدهی‌های شرکت به صورت ارزی است. این بدهی‌ها شامل بدهی ارزی ۲۴۰ میلیون دلار، ۲۱.۸ میلیون درهم و یک میلیون یورو به هلدینگ خلیج فارس و همچنین ۱۵۰.۶ میلیون درهم و ۹.۲۳ میلیون یورو به شرکت سرمایه‌گذاری گروه پتروشیمی ایرانیان است.

به این ترتیب مشاهده می‌شود که بخش عمده‌ای از بدهی‌های شرکت به صورت ارزی بوده و این موضوع با ادامه روند افزایشی نرخ ارز در ماه‌ها و سال‌های پیش رو می‌تواند اثرات با اهمیتی بر سود و زیان شرکت و هزینه‌های استهلاک شرکت داشته باشد. همچنین بخش مهمی از نقدینگی شرکت پس از آغاز بهره برداری از شرکت به منظور بازپرداخت بدهی‌های ارزی و ریالی صرف خواهد شد و به طور قطع درصد تقسیم سود پایینی در انتظار این شرکت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
رو احتمال چطوری حرف میزنید؟وقتی فروشش به دلار بعد شما میگید بدهیاش هم به دلاره دیگه چی میمونه؟؟؟