بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
مدیرعامل آهن و فولاد میلاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بهین‌یاب" پای‌لنگ عرضه‌های بورس‌کالا

قیمت‌گذاری باید به شیوه‌ای انجام شود که گران‌فروشی را تقویت نکند و این موضوع مستلزم مشورت با بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان واقعی، تعیین دامنه‌نوسان و همچنین نظارت دقیق بر سازوکار معاملات و عرضه‌و‌تقاضای محصولات و سامانه بهین‌یاب و ... خواهد بود.
کد خبر : ۲۱۴۲۰۴

چند قیمتی دلیل ادامه حضور دلال‌ها

محمد حسین دیده‌ور مدیر عامل شرکت آهن و فولاد میلاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در ارائه راهکارهایی برای عملکرد بهتر و موثرتر بورس‌کالا بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های بورس‌کالا، قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده در این بازار است و قیمت‌گذاری باید به شیوه‌ای انجام شود که گران‌فروشی را تقویت نکند و این موضوع مستلزم مشورت با بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان واقعی، تعیین دامنه‌نوسان و همچنین نظارت دقیق بر سازوکار معاملات و عرضه و تقاضای محصولات و سامانه بهین یاب و... خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت تامین مواداولیه صنایع پایین‌دستی از طریق بورس‌کالا، باید عرضه و تقاضای این بازار شفاف باشد و اجازه سفته‌بازی و سواستفاده در این بازار داده نشود؛ قیمت محصولات فولادی در چند ماه اخیر، رشد قیمت زیادی داشته و فشار ناشی از این افزایش قیمت، در نهایت به دوش مصرف‌کنندگان نهایی افکنده خواهد شد.

دیده‌ور تصریح کرد: اگر خریداران بورس‌کالا بر اساس میزان تولید واقعی خود، سهمیه خرید از بورس کالا دریافت کنند و بیش از این میزان، اجازه خرید به کسی داده نشود، بسیاری از سواستفاده ها از بورس‌کالا، ریشه کن خواهد شد. محصول عرضه شده در رینگ بورس کالا، مواد اولیه صنایع پایین دستی محسوب می شود و مادامی که شرایط به گونه ای باشد که عرضه و تقاضا متعادل نباشد؛ به سبب چند نرخی بودن قیمت‌ها، خرید از بورس کالا جذاب باشد و همچنین دلالان و سفته‌بازان امکان حضور در این بازار را داشته باشند، قیمت محصولات واقعی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: قیمت‌گذاری‌ها مرتبا باید مورد بررسی قرار بگیرد و ضمنا قیمت‌های جهانی مرتبا رصد گردد و اگر احتمال تخلف یا گران‌فروشی داده شد، معاملات ابطال گردد. شفافیت در قیمت‌گذاری و تعیین قیمت منطقی، قطعا تقاضای محصولات را هم منطقی تر کرده و از جذابیت خرید های سفته بازانه خواهد کاست. اینکه چطور پای برخی سوداگران به بورس کالا باز شده و امکان خرید یافته اند، برای بنده مشخص نیست؛ ولی حتما از طریق مشورت با صنایع تولیدی، اصلاح سهمیه‌های بهین‌یاب و نیز نظارت دقیق تر بر این بازار می توان انتظار عملکرد موثرتر و مناسب تر بورس کالا را داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر