بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی در گفتگو با بورس نیوز:

تنور "مسکن" بعد از کرونا، داغ‌تر می‌شود!

رونق ساخت و ساز مسکن، گامی بزرگ در جهت تحقق شعار جهش تولید است.
کد خبر : ۲۱۴۴۳۵

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازار مسکن در سال ۹۸ نسبت به بازار سرمایه رشد کمتری داشت؛ اما این به معنای ثبات قیمت ها در این بازار نیست. بعد از جهش قیمتی که دو سال قبل بازار مسکن به خود دید، هر چند با شیب کمتر، ولی کماکان شیب قیمت ها در این بازار صعودی بوده است.
آمارها نشان می دهد شیوع کرونا هم مانع از افزایش قیمت املاک نشده و در اسفند ماه ۹۸ به رغم افت حجم معاملات، بازار افزایش قیمت در این بازار، داغ بوده است. ارزش معاملات مسکن در شهر تهران در اسفندماه، ۸ درصد کاهش و تعداد معاملات ۲۴ درصد کاهش نسبت به بهمن ماه داشته؛ با این حال میانگین قیمت املاک در مناطق ۲۲ گانه پایتخت، رشد ۸.۷ درصدی داشته است! بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند با در نظر گرفتن عرضه و تقاضای مسکن، حجم نقدینگی و شیب تورم در کشور ما، بازار مسکن بعد از کرونا مستعد جهش دیگری است.

محمدعلی پورشیرازی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۹۹ بیان کرد: تجربه نشان داده تشنج های اقتصادی، چه منفی و چه مثبت، بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد. کشور ما اگرچه با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، اما این رکود همراه با تورم بوده و افزایش قیمت در پی داشته است.

وی ادامه داد: بازار مسکن هم هر چند با رکود در حجم معاملات همراه بوده، ولی قیمت ها شیب صعودی داشته است. این شرایط به معنای رونق این بازار نیست و رونق به شرایطی گفته می شود که معاملات برای خریداران و فروشندگان، شور و شعف به همراه داشته باشد‌. حال آنکه افزایش قیمت املاک در کشور ما به عللی از جمله عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی آتی و مهاجرت خانوارها به شهرهای بزرگ و‌... صورت گرفته است.

این فعال بازار مسکن افزود: مادامی که مردم تمایل به مهاجرت از شهرهای کوچک و سکونت در شهرهای بزرگ داشته باشند، نمی توان قیمت املاک مسکونی را، بالاخص در شهرهای بزرگ، کنترل کرد‌. علاوه بر این، قیمت مصالح ساختمانی هم ثبات ندارد و عدم ثبات قیمت مصالح ساختمانی و انتظارات تورمی نیز، افزایش قیمت املاک را در پی دارد.

پورشیرازی در رابطه با تاثیر کرونا بر بازار مسکن گفت: شیوع کرونا می تواند به افزایش قیمت املاک در شهرهای بزرگ دامن بزند؛ مخصوصا که این نگرش که امکانات در شهرهای بزرگ بیشتر است، بعد از کرونا تقویت خواهد شد. با شرایط فعلی به نظر می رسد بعد از افول کرونا، قیمت املاک رشد بیشتری خواهد داشت؛ مگر آنکه دولت تدبیری بیندیشد که بازار مسکن آرامش بیشتری داشته باشد.

این کارشناس بازار مسکن، رونق بازار مسکن را گامی بزرگ در راستای تحقق شعار امسال(جهش تولید) دانست و اضافه کرد: در بسیاری از کشورها، به منظور کنترل قیمت ها در بازار مسکن، دولت ها اقدام به کنترل بازار نهاده های ساختمانی می کنند. این نظارت و کنترل به معنای قیمت گذاری دستوری نیست؛ بلکه تلاش می شود برخی هزینه های تحمیل شده به صنایع تولیدی همچون هزینه های گمرکی و مالیاتی و... کاهش یابد تا قیمت مصالح ساختمانی، ثبات داشته باشد.

پورشیرازی گفت: کاهش انتظارات تورمی و اطمینان به ثبات قیمت مصالح ساختمانی در دوره های میان مدت و بلندمدت، قطعا به بهبود وضعیت بازار مسکن کمک خواهد کرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد بازار مسکن به حدود ۱۵۰ شغل و حرفه ارتباط دارد و رونق ساخت و ساز، بهترین اتفاقی است که می تواند هم به بهبود اوضاع بازار مسکن و ثبات قیمت املاک و هم رونق صنایع وابسته به بازار مسکن و تحقق شعار "جهش تولید" کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی توجهی به این حوزه و رکود ساخت و ساز هم در نهایت نتیجه ای جز افزایش قیمت ها و رکود صنایع تولیدی وابسته به مسکن، در بر نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کرونا و سیر صعودی افزایش نرخ‌های فروش این شرکت بررسی شد؛

رشد "سبجنو" در رکود چشمگیر ساخت‌و‌ساز

در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

نقاط قوت سیمانی‌ها در سال ۹۹

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
جهش تولید نه جهش مسکن شما بازار گرمی نکنید با کاهش قیمت مسکن بازار مسکن رونق خواهد گرفت اگر هدف شما حرفه های در ارتباط با مسکن است با با افزایش قیمت منا فات دارد قیمتهارا کاهش دهید تا هم بازار خریدو فروشش بیشتر باشد وهم شاهد گردش نقدینگی بیشتر ولی شما از رونق فقط گرانی را بلدین خوب نتیجه میشود روکود و کاهش تقاضا و فرار نقدینگی و افزایش خانه های خالی بیشتر و فاصله بیشتر در قدرت خرید مردم و رکود بیشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
کاملا برعکس با گران شدن مسکن تنور مسکن به روکود و خوابی عقیق تر فرو خواهد رفت همین الان هم قبل از کرونا هم ملک استقبالی نداشت خودمان را گول نزنیمو حقیقت را کتمان نکنیم که اقتصاد علم است نه انچه ما دلمان میخواد با قیمتهای دستوری بهیچ جا نخواهیم با این قدرت خرید مردم برسیم مسکن طی سالیان سال از دلار هم بسیار جلو زده و پیشخور کرده است