بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سوداگران و دلالی از پایین نگه‌داشتن نرخ سود بانکی

اصرار به کاهش یا عدم تغییر نرخ سود بانکی، به این معناست که احتمالا منافع کسانی، در تداوم این شرایط بوده و همان‌ها که تسهیلات ارزان قیمت با مبالغ بالا دریافت می‌کنند و از طریق سرمایه‌گذاری همین تسهیلات در بازارهای سوداگرانه، سبب افزایش قیمت خودرو و سهام و ملک و... می‌شوند.
کد خبر : ۲۱۵۷۶۳

به گزارش بورس نیوز، این روزها زمزمه هایی از کاهش نرخ سود بانکی شنیده می شود و با وجود تکذیب بانک مرکزی، برخی اصرار بر ضرورت کاهش نرخ سود بانکی دارند و این اتفاق را در کاهش خلق پول و مهار تورم، موثر می دانند.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بانک ها طبق اصول بانکداری می بایست سود سپرده ها را از محل درآمدهای بانک پرداخت کنند. این درآمدها شامل درآمد اعطای تسهیلات و درآمد سرمایه گذاری بانک ها است. حالا اگر بانکی توان پرداخت سود سپرده ها از محل درآمدها را نداشته باشد و برای پرداخت سود سپرده ها اقدام به خلق پول کند، یعنی بانک ناسالمی است و چه بسا این بانک در پرداخت اصل سپرده ها هم با مشکل مواجه نشود و برای این منظور هم اقدام به خلق پول نکند!

وی افزود: در دوسال گذشته، بازدهی سرمایه گذاری در بازارهای سهام و ارز و طلا و مسکن اختلاف چشمگیری با بازدهی سپرده گذاری در بانک ها داشته و ارزش پول ملی، به شدت افت کرده است. اگر بانک ها عملکرد صحیحی داشتند، اصلا نباید در این دو سال برای پرداخت سود سپرده ها، مشکلی پیدا می کردند که ناچار به خلق پول شوند. بانک هایی که در حال حاضر مشکل دارند و به سپرده گذاران سودهای موهومی پرداخت می کنند، بانک های ناسالمی هستند که برای بهبود اوضاع شان باید اقداماتی همچون تغییرات مدیریتی و ادغام و حتی اعلام ورشکستگی را در پیش گرفت.

ندری در رابطه با زمزمه های کاهش نرخ سود بانکی گفت: داستان سپرده گذاری در بانک و پرداخت سود به سپرده ها در کشور ما به درستی تعریف نشده است. سپرده گذاری در بانک یعنی اشخاص، به جای سوداگری در بازارهای ارز و طلا و... تصمیم به نگهداری و سرمایه گذاری روی پول ملی خود گرفته اند. وقتی به سپرده گذاران، سودی بسیار کمتر از بازدهی سایر بازارها پرداخت شود، سیگنال خروج سپرده ها از بانک و ورود به بازارهای سوداگرانه داده می شود و نتیجه چنین رفتاری، جز افت ارزش پول ملی و تورم نیست. آفت دوم این شرایط، تمایل به دریافت تسهیلات از بانک ها و سرمایه گذاری در سایر بازارهای سوداگرانه است. پایین نگه داشتن نرخ سود بانکی و عدم برخورد با بانک های ناسالم، تورم زا بوده و سیاست گذاران اگر قصد کنترل تورم را دارند باید روی افزایش نرخ سود بانکی تمرکز کنند و ضمنا حتما از فعالیت بانک های ناسالم جلوگیری شود و بانک های ناسالم به مسیر صحیح هدایت شوند.

ندری تصریح کرد: کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در شرایط تورمی، نه تنها منطقی نیست، بلکه بر اساس اصول اقتصادی در شرایط تورمی، باید نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن نرخ سود سپرده های بانکی افزایش می یافت تا نقدینگی جذب بانک ها شود و تورم و رشد حجم نقدینگی مهار شود. با سیاست های فعلی، ارزش پول ملی مدام کمتر می شود و تداوم این شرایط و اصرار به کاهش یا عدم تغییر نرخ سود بانکی، به این معنا است که احتمالا منافع کسانی، در تداوم این شرایط است. همان ها که تسهیلات ارزان قیمت با مبالغ بالا دریافت می کنند و از طریق سرمایه گذاری همین تسهیلات در بازارهای سوداگرانه، سبب افزایش قیمت خودرو و سهام و ملک و... می شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

تیغ دولبه کاهش نرخ سود بانکی

از فردا اجرایی خواهد شد؛

نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده‌های بانکی

کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"کاهش سود بانکی" گره‌ کور به مشکلات بانک‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
جمال الدین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
یک مشت چرت و پرت همین سود بانک یباعث برشکستگی اقتصاد و کاهش ارزش پول شده.
یک مشت اراجیف بود همین.
متاسفم مردک
Mohsen
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
سوهاروکم کردن مردموبدبخت،کردن،ارزش پول اومده پایین،اون بدبختایی که باچندرغاززندگیشونومیچرخوندن جلوی همونم گرفتن،اراجیف تومیگی،