بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که در بازار امروز همچنان شاهد رشد حجم و ارزش معاملات و همچنین افزایش مجدد شاخص کل باشیم.
کد خبر : ۲۱۵۸۲۳

به گزارش بورس‌نیوز، در جریان معاملات روز گذشته پس از روز‌های متوالی رشد قیمت شاهد کند شدن روند صعودی بازار سرمایه بودیم.

شاخص کل با ۱.۸۶۰ واحد افزایش رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۶۲۶ هزار و ۳۸۸ واحد رسید. با این حال، شاخص کل هم وزن با کاهش مواجه بود و به ۲۱۹ هزار و ۱۴۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن کاهش ۰.۲۴ درصدی را ثبت کرد.

نماد‌های فارس، همراه، کگل و کچاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های فولاد، شبندر و شتران نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز قبل از آن، کاهش در حدود ۱۰ درصدی را داشت.

نقدشدن بسیاری از سهامداران به منظور تامین نقدینگی لازم در جهت خرید سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی منجر به افزایش عرضه‌ها در ساعات ابتدایی بازار گردید. با این حال، همان گونه که انتظار می‌رفت مجددا شاهد غلبه خریداران در بازار بودیم و بسیاری از نماد‌ها که در ابتدای بازار با صف فروش مواجه بودند، با افزایش قیمت و بعضا رسیدن به صف خرید نیز همراه بودند.

بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد شساخت بود که برای اولین بار در بازار پایه فرابورس مورد معامله قرار گرفت. ارزش معاملات این نماد به بیش از ۲.۰۰۰ میلیارد ریال رسید. پس از آن نماد‌های غسالم، رانفور، حکشتی و بکام بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود.

اخبار سیاسی و اقتصادی
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرد رشد اقتصادی ایران علیرغم اینکه منفی است، اما سال ۲۰۲۰ بهبود یافته و به منفی ۶ و نرخ تورم به ۳۴.۲ درصد کاهش و نرخ بیکاری به ۱۶.۳ درصد افزایش می‌یابد. بهبود رشد اقتصادی ایران بنا بر اعلام این نهاد بین المللی در حالی صورت خواهد گرفت که به گفته کارشناسان، با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی، جهان در رکودی بی سابقه فرو رفته است. همچنین تراز حساب جاری ایران از منفی ۰.۱ (۰.۰۵۸) درصد در سال ۲۰۱۹ به منفی ۴.۱ (۴.۱۴۶) درصد در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز پروم نفت روسیه اعلام کرد: توافق کاهش عرضه نفت اوپک پلاس، قیمت نفت را افزایش نخواهد داد، اما اگر جامعه جهانی بتواند شیوع ویروس کرونا را کنترل کند، به احتمال زیاد قیمت به ۴۰ تا ۴۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید. دیوکوف، تاکید کرد: احتمالا تا پایان سال جاری، قیمت نفت به ۴۵ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت و چشم انداز مثبتی پیش رو است. به گفته این مقام روس، توافق اوپک پلاس، روی رقم‌های ثابت بسته نشده و بر اساس شرایط بازار، قابل تغییر است.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی از زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ناشی از توقف فعالیت‌ها بدلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد وگفت: از اقدامات حمایتی دولت هنوز خبری نیست. وی افزود: میزان عدم تحقق درآمد شرکت‌های ریلی در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد تومان افت داشت که از این میزان، بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان به شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری و ۹۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز به شرکت‌های حمل و نقل ریلی بار اختصاص دارد.

بازار امروز
امروز شاهد عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) خواهیم بود؛ ۸درصد از این سهام جهت عرضه به سهامداران خرد و ۲ درصد نیز جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

بنابر گفته مدیرعامل این شرکت، ۲ درصد دیگر از سهام این شرکت جهت فروش در روز‌های پس از عرضه در نظر گرفته شده است تا به این ترتیب شاهد عرضه ۱۲ درصدی سهام این شرکت بزرگ در بازار سرمایه باشیم. قیمت ۸.۶۰۰ ریالی تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت با توجه به ارزش خالص دارایی‌های این شرکت، به نظر ارزنده بوده و می‌توان انتظار استقبال خوبی را از سهام این شرکت خواهیم داشت.

به نظر می‌رسد که در بازار امروز همچنان شاهد رشد حجم و ارزش معاملات و همچنین افزایش مجدد شاخص کل باشیم. دستیابی به ارقام بیش از ۶۴۰ هزار واحد در جریان معاملات امروز دور از انتظار نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر