بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
به نظر می‌رسد که در گروه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی که رشد غیرمنطقی‌ای در روز‌های اخیر را تجربه کرده اند، شاهد افزایش عرضه‌ها و متعادل شدن قیمت‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۱۵۵۳۹

پیش گشایش؛

آنچه در بازار گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند صعودی بازار سرمایه بودیم. برای اولین بار شاخص کل وارد کانال ۶۰۰ هزار واحدی شد. بیش از ۱۰ هزار واحد رشد شاخص کل، این نماگر را به عدد ۶۰۷ هزار و ۸۵۵ واحد رساند. بر خلاف روز‌های دیگر، شاخص کل هم وزن رشد کمتری را نسبت به شاخص کل داشت.

شاخص هم وزن با ۰.۸ درصد افزایش به ۲۱۵ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. این در حالی بود که شاخص کل رشد ۱.۷۸ درصدی را تجربه کرد.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "وغدیر" و "کگل" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات نیز همچنان رو به افزایشی را نشان می‌دهد. کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "شتران"، "پترول"، "رانفور" و "شپنا" بیشترین ارزش معاملات را در روز گذشته به خود اختصاص داده است.

اخبار سیاسی و اقتصادی
شورای عالی بورس با استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرد و حسن قالیباف اصل را به جای وی برگزید. روز گذشته جلسه شورای عالی بورس ساعت ۴ بعد ازظهر در محل سازمان بورس برگزار شد. در این جلسه با توجه به استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار که مدتی پیش مطرح شده بود، نهایتا با جانشینی حسن قالیباف اصل با اکثریت آرا به عنوان سکاندار جدید این سازمان موافقت شد.


در خبری در حوزه کلان اقتصاد، رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۸، رشدی ۳۱ درصدی داشته، گفت: متوسط رشد درآمد‌های مالیاتی در ۵ سال گذشته، ۲۱ درصد بوده است.

وی با بیان این که اهداف مالیاتی کشور، تحقق ۱۰۲ درصدی داشته، گفت: متوسط رشد درآمد‌های مالیاتی در ۵ سال گذشته ۲۱ درصد بوده است.


وی با اشاره به این که رشد درآمد مالیاتی مشاغل بدون تغییر نرخ، ۹۴ درصد بوده، افزود: این افزایش درآمد مالیاتی تنها با ۳۰ درصد افزایش رسیدگی‌ها در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ حاصل شده، ضمن این که سهم مالیات از ۳۷ درصد منابع بودجه عمومی به ۵۴ درصد افزایش یافته است. رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سال گذشته در مجموع ۱۴۳ هزار میلیارد تومان وصول مالیات و ۲۵ هزار میلیارد تومان عوارض از محل قانون ارزش افزوده داشتیم ضمن این که مبارزه با فرار مالیاتی از اولویت‌های این سازمان است.


در خبری دیگر در حوزه بازار سرمایه، خبر‌ها حاکی از آمادگی دولت جهت اعلام فراخوان اول فروش سهام دولت در صنایع بانک، پالایشگاهی و فلزات اساسی است. ظاهرا قرار است این فروش در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و با اعمال تخفیف‌های ۲۰ تا ۲۵ درصدی صورت بگیرد. زمان اعلام شده در صورت عدم تغییر، ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری عنوان شده است.


همچنین در خبری در همین خصوص، معاون اول رئیس جمهور خواستار ایجاد مکانیزمی جهت قابلیت فروش سهام عدالت توسط اشخاص شد. جهانگیری در این خصوص عنوان داشت که باید راهکاری فراهم شود تا صاحبان سهام عدالت بتوانند بخشی یا همه دارایی خود را به فروش برسانند.

به نظر می‌رسد که ایشان به جای پاسخگویی در خصوص نحوه عملکرد اقتصادی دولت در سال‌های اخیر که منجر به کسری بودجه‌های سنگین فعلی و عدم توانایی مدیران دولت در ارائه کمک‌های مالی به اشخاص ضعیف جامعه شده، نسبت به فروش بخشی از دارایی‌های مردم که می‌تواند بدون آگاهی آن‌ها منجر به فروش کمتر از ارزش آن‌ها شود، اظهارنظر می‌فرمایند. بهتر است ایشان دنبال راهکار‌های پیچیده‌تر و حرفه‌ای تری باشد، زیرا که پست معاونت اول ریاست جمهوری صرفا برای بیان بدیهیات این چنینی و این دست اظهارات ایجاد نشده است و بهتر است مدیریت اقتصادی دولت اظهارات و اقدامات موثرتری به جز خرج کردن از جیب مردم را در نظر داشته باشد.

بازار امروز

به نظر می‌رسد که در گروه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی که رشد غیرمنطقی‌ای در روز‌های اخیر را تجربه کرده اند، شاهد افزایش عرضه‌ها و متعادل شدن قیمت‌ها باشیم. در بسیاری از گروه‌ها شاهد افزایش هیجانات خرید در روز‌های اخیر بوده ایم و به این ترتیب انتظار رشد سنگین شاخص همانند روز‌های قبل را نخواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر