بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
سهامداران این سیمان‌ساز در جریان باشند؛

«سقاین» و آنچه در سر می‌پروراند!

گزارش حسابرسی شده صورت‌های مالی سال ۹۸ «سیمان قاین» خیلی زود منتشر شد و حال سهامداران در انتظار مجمع عمومی عادی سالیانه هستند اما؛ قرار است چه اتفاقی در مجمع و سال ۹۹ این شرکت رخ دهد؟!
کد خبر : ۲۱۶۰۲۰

«سقاین» و آنچه در سر می‌پروراند!

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حالی که نیاز داخلی سیمان حدود ۵۵ میلیون تن تخمین زده می‌شود، ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور بالغ بر ۸۰ میلیون تن است.

از آن جایی که قیمت گاز طبیعی در ایران ارزان است و ظرفیت مازاد شکل گرفته، سیمان ایران ارزان‌ترین سیمان جهان شناخته می‌شود و این صنعت را به یک صنعت سودآور تبدیل کرده است.

بیشترین هزینه شرکت‌ها مربوط به پاکت مصرفی است که در شرکت «سیمان قاین» ۱۹ درصد از کل هزینه‌های تولید را شامل می‌شود.

یکی از شرکت‌های سیمانی که خیلی زود گزارش حسابرسی شده سال ۹۸ را منتشر کرد، «سیمان قاین» بود. این شرکت حدود ۴۰۳ میلیارد ریال سود خالص معادل ۱۶۲۴ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به سال ۹۷ حاکی از رشد ۱۳۵ درصدی است.

ظرفیت اسمی تولید سیمان در این شرکت ۸۱۲ هزار تن است که در سال ۹۸ با وجود محدودیت‌های فروش و انبارش، ۷۴۶ هزار تن سیمان تولید داشت. برآورد‌های سال ۹۹ نشان از برنامه‌ریزی جهت تولید ۷۶۰ هزار تن کلینکر و ۷۵۰ هزار تن سیمان دارد.

«سقاین» و آنچه در سر می‌پروراند!

این میزان تولید، بالغ بر ۷۰۱ میلیارد ریال هزینه به دنبال داشت که نسبت به سال ۹۷ افزایش ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد در ساختار هزینه‌های «سقاین» ۱۹ درصد از کل هزینه‌های تولید مربوط به پاکت مصرفی است و دستمزد سهم ۱۵ درصدی دارد.

«سقاین» و آنچه در سر می‌پروراند!

قیمت ارزان گاز طبیعی مصرفی به همراه نیروی کار ارزان موجب شده تا نرخ سیمان‌های تولیدی ایران فقط ۱۰ دلار باشد و لقب ارزان‌ترین سیمان جهان را یدک بکشیم. از همین رو، شرکت‌های تولیدکننده سیمان با حاشیه سود مناسب فعالیت می‌کنند و صادرات از مزیت بالایی برای آن‌ها برخوردار است.

در سال ۹۸ حاشیه سود ناخالص «سقاین» ۳۸ درصدی بود که از حاشیه سود سال ۹۷ به مراتب بیشتر است. این شرکت با فروش ۷۹۲ هزار تن محصول در بازار‌های داخلی و خارجی، ۱۱۲۹ میلیارد ریال درآمد عملیاتی کسب کرد که از این میزان، ۳۶ درصد مربوط به فروش خارجی است که عمدتا به افغانستان انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است که این شرکت برآورد کرده در سال ۹۹ با فروش ۷۹۰ هزار تن کلینکر و سیمان، بالغ بر ۱۳۸۰ میلیارد ریال فروش داشته باشد.

«سقاین» و آنچه در سر می‌پروراند!

«سقاین» طی سال‌های اخیر میزان مطلوبی از سود تحقق یافته را در مجمع سالانه بین سهامداران خود تقسیم کرده است و برای مجمع پیش‌رو برآورد کرده از ۱۶۲۴ ریال سود هر سهم محقق شده، ۷۴ درصد آن را به عنوان سود نقدی معرفی کند.

«سقاین» و آنچه در سر می‌پروراند!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وزن کیسه‌های صادراتی این سیمان‌فروش جذاب شد؛

۱۴درصد افزایش درآمد "سقاین"/ رشد ۴۷درصدی فروش صادراتی

به واسطه شناسایی درآمد‌های ناشی از سرمایه‌گذاری رقم خورد؛

سهامداران راضی از فروش کیسه‌های تیپ ۲صادراتی "سقاین"

فروش فصل نخست شرکت به ۳۳۱ میلیارد ریال رسید؛

رشد اندک نرخ فروش سیمان داخلی "سقاین" در خرداد ماه

۱۶۱۱ ریال سود هر سهم این سیمان‌ساز به ثبت رسید؛

"سقاین" و فروش سیمان پاکتی تیپ ۲صادراتی

ارسال نظر