بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

تمام تخم‌مرغ‌های دولت در سبد بورس

سلطانی با اشاره به اینکه نرخ سود ۱۵ درصدی بانک‌ها، راه دولت برای بورسی شدن شرکت‌ها را هموار می‌کند گفت: رشد بازارسرمایه نیازمند آتش بیشتری بوده و دولت با تصمیمات خود تنها هیزم بر آتش بورس می‌ریزد چراکه طی ماه‌های آتی بسیاری از سهم‌های دولتی وارد این بازار شده و نباید شاخص بورس در وضعیت نزولی قرار بگیرد.
کد خبر : ۲۱۶۱۹۶

تمام تخم‌مرغ‌های دولت در سبد بورس

پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی تا مرز ۱۵ درصد به خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد: اقتصاد ایران در سال گذشته تورم ۴۱.۵ درصدی را به جان خرید و با توجه به شرایطی که امروز اقتصاد دولت با آن دست‌به‌گریبان است، مانند حمایت از اقشار ضعیف و ... بیم آن وجود دارد که پایه پولی رشد پیدا کند و حجم نقدینگی افزایش یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طبق پیش‌بینی‌ها اقتصاد ایران با رشد نرخ منفی مواجه خواهد بود و نقدینگی قابلیت جذب سرمایه‌گذاری در تولید کشور را از بین می‌برد بنابراین این مسئله نیز کمک به رشد مجدد تورم می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه نقدینگی به این شرایط به محیط سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شود، تصریح کرد: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، میزان نقدینگی موجود در بانک‌ها را به سمت بازار‌های موازی هدایت و سرازی می‌کند و امروز تنها آدرس سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران که شامل سود شده، بورس است.

سلطانی تاکید کرد: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی تنها هدف دولت برای ورود سرمایه به بورس بوده و نباید فراموش کرد که دولت بدون هیچ احتیاطی تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد بورس سرمایه‌گذاری می‌گذارد و اغلب فعالان و کارشناسان بازار بر این مسئله تاکید دارند که رشد بورس چندان تناسبی با واقعیت‌ها ندارد و شاید دلیل این رشد مسدود بودن بازار‌های دیگر موازی بوده و اگر روزی بورس با نوسان منفی همراه شود، سیل و جریان نقدینگی به دیگر بازار‌ها نظیر ارز، طلا و البته کمتر بازار خودرو باردیگر شاهد ورود سرمایه‌گذاران خواهد شد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت از حیث توانایی و ابزار‌های مالی و بودجه‌ای در ضعیف‌ترین حالت ۷ ساله خود به سر می‌برد و این اوضاع بحرانی انتخاب‌ها را به سمت بد و بدتر سوق داده است و شاید تصمیمات اقتضایی که دولت می‌گیرد تنها بخاطر آن بوده که تصور بر سودسازی از بورس نسبت به دیگر بازار‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به یکی از سناریو‌ها مبنی بر نیاز نقدینگی برای استقبال از سهم‌های دولت طی ماه‌های آتی افزود: با احتساب این امر شاید مروری بر تصمیمات دولت گویای آن بوده که رشد بازارسرمایه نیازمند آتش بیشتری بوده و دولت با تصمیمات خود تنها هیزم بر آتش بورس می‌ریزد چراکه طی ماه‌های آتی بسیاری از سهم‌های دولتی وارد این بازار شده و نباید شاخص بورس در وضعیت نزولی قرار بگیرد.

سلطانی با اشاره به سناریوی دوم نیز تاکید کرد: شاید دولت به‌واسطه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی درصدد حمایت از تولید برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود که علنا چنین تصمیمی از دولت محقق نخواهد شد چراکه شرایط اقتصادی امروز کشور کشش این نوع حمایت را ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مناسب‌ترین گزینه برای تازه وارد‌ها

پس از کاهش نرخ سود سپرده‌ها؛

سپرده‌های قانونی از ۹ به ۶ درصد می‌رسد

کارشناس حوزه بانک در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

"بورس" یا چاق‌شدن دیگر بازارهای موازی

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

تیغ دولبه کاهش نرخ سود بانکی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
حالا هم که دولت بعد از سالها یک تصمیم درست اقتصادی گرفته یه عده چوب لای چرخش میزارند.شما اگر جای دیگر سرمایه گزاری کردین پولتون بیارین بورس که هم به تولید و اشتغال کمک کردین هم خودتون هم سود میکنید..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
شما انتقاد نکن و اگه واقعا بلدی راه حل بده با این تحریم و بازار نفت و حجم نقدینگی و تورم و بیماری و غیره حرف مفت و الکی کارشناسی کردن نشان از بی سوادی شماس اقتصاد گل و بلبل نیست که راحت شما ففط انتقاد بلدین بهترین راه حل در شرایط فعلی و بهترین حرکت بازار سرمایه است شما هنوز جوانی نو احتیاج به تجربه ها برای تحلیل دارید باید از مدیون بازار سرمایه بود که توانسته تا حدی جلوی تورم با ایستد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
لابد با گرانیه دلار و مسکن و غیره موافقید بلد بودین اقتصاد این نمبشد لطفا تحلیل های من دراوروی از خودتان بدونه راه حل ندهید دولت در این مورد دقیقا در جهت شعار سال حرکت کرده و بسیار درست عمل میکند البته عده ایی همیشه باید خلاف جریان اب خودی الکی نشان دهند و موقع عمل متوجه هزار و یک مانعه در اقتصاد میشوند اقتصاد علم است نه تحلیل های کیلویی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
مگر در اقتصاد ما تخم مرغ دیگری مانده فکر کردین هزارن گزینه وجود دارد و هزاران حق انتخاب هر کدامش عواقبی دارد بدتر از دیگری انتخاب در اقتصاد فعلی بین بد و بدتر است که گزینه بازار سرمایه بهترین و علمی ترین و عاقلانه ترین در شرایط فعلی اقتصاد ماست هنوز یک ماه هم نگذشته اثر ان کاملا مثبت و مشهود است باید حمایت حداکثری و جهش دار ادامه یابد نا شاهد نمایش ان در اقتصاد باشیم بسیار طرح خوبی ایست و چوب لای چرخ گذاران ساکت