بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
از فردا اجرایی خواهد شد؛

نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده‌های بانکی

شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری ۷ مصوبه مهم را نهایی کرد.
کد خبر : ۲۱۶۱۹۱

نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده‌های بانکی

به گزارش بورس‌نیوز، نشست شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزبانی بانک تجارت تشکیل شده و در این نشست، ۷ مصوبه مهم و کلیدی نهایی شد.

بر اساس این گزارش در این مصوبات آمده است:

۱- حساب‌های پشتیبان به طور کامل همچنان ممنوع بوده و هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نیست.

۲- کماکان پرداخت سود سپرده روز شمار ممنوع باشد.

۳- پرداخت هر وجهی در زمان افتتاح سپرده‌ها به عنوان علی الحساب یا پرداخت سود ممنوع است.

۴-در مورد سپرده‌های بلند مدت یک ساله مقرر شد که نرخ سود سپرده‌های بلدن مدت یک ساله جدید از تاریخ ابتدای اردیبهشت سال جاری معادل ۱۵ درصد افتتاح گردد و سپرده‌های موجود تا سررسید طبق قرارداد عمل شود.

۵- از تاریخ ابتدای اردیبهشت سال جاری نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت بانک‌ها، یک ماهه ۸ درصد تعیین و اعمال گردد و سپرده‌های کمتر از ۶ ماه نیز مشمول این طرح باشد.

۶- بانک‌ها می‌توانند سپرده‌های ۶ ماهه و بالاتر با نرخ ۱۱ درصد تعیین و اعمال نمایند.

۷- در صورت نیاز، بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده با نرخ ۱۵ درصد تا ۱۸ درصد و نرخ شکست ۱۰ درصدی تا تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری افتتاح نمایند.

بدین ترتیب مهم‌ترین مصوبه نشست مدیران عالی بانک‌ها کاهش سود سپرده‌های سالانه بانکی به ۱۵ درصد از ابتدای فردا است.

این مصوبات لازم‌الاجراست و مورد تایید بانک مرکزی است و نیازی به تاییدیه شورای پول و اعتبار ندارد چراکه اکثریت مدیران عامل بانک‌ها آن را امضا و تایید کرده اند.  

ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص کاهش نرخ سپرده‌های بانکی تاکید کرد: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی همچون تیغی دولبه در اقتصاد بوده که می‌تواند رونق تولید را به اقتصاد هدیه کند یا از آن سوی دیگر، رکود را به اقتصاد تحمیل کند.

وی ادامه داد: اگر نرخ سود‌های سپرده بانکی نزولی شده و البته بانک‌ها موظف به اجرای آن شوند، طبیعتا تولیدکنندگان هنگام دریافت تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین‌تری می‌توانند به سمت تامین‌مالی بنگاه خود گام بردارند و تولید و اشتغالزایی را به اقتصاد تزریق کنند اما؛ از سوی دیگر خود بانک‌ها به غیر از سپرده‌ها منبع مالی دیگری ندارند و اگر این منابع از بانک خارج شود، پرداخت سود کمتری را نمی‌توان از بانک‌ها شاهد بود و مشکل کمبود نقدینگی با بانک‌ها دست به گریبان می‌شود.

مشروح این مطلب را می‌توان از طریق این لینک مشاهده کرد.

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص کاهش نرخ سود سپرده بانکی تاکید کرد: 

در پس تصمیمات کاهش جذابیت‌های بانکی، تمرکز دولت بر بورس بوده تا مردم بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه گام بردارند اما؛ دولت باید این اطمینان را برای سهامداران ایجاد کند که سرمایه مردم در این بازار سوخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: تعریف پروژه‌های سودسازی تنها نباید برای ورود سرمایه به این بازار باشد و باید سهامداران نیز از آینده شرکت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای که نهایتا به سودسازی شرکتی ختم می‌شوند بهره‌مند شوند.

مشروح این مصاحبه را می‌توان از این لینک مشاهده کرد.

پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به یکی از سناریو‌ها مبنی بر نیاز نقدینگی برای استقبال از سهم‌های دولت طی ماه‌های آتی افزود: با احتساب این امر شاید مروری بر تصمیمات دولت گویای آن بوده که رشد بازارسرمایه نیازمند آتش بیشتری بوده و دولت با تصمیمات خود تنها هیزم بر آتش بورس می‌ریزد چراکه طی ماه‌های آتی بسیاری از سهم‌های دولتی وارد این بازار شده و نباید شاخص بورس در وضعیت نزولی قرار بگیرد.

مشروح این مصاحبه را می‌توان از لینک مشاهده کرد

 

سید حسین سلیمی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد: کاهش نرخ سود بانکی، نه فقط به مهار تورم کمکی نخواهد کرد، بلکه بانک ها را با مشکل خروج سپرده و کمبود منابع مواجه خواهد کرد.

فراموش نکنید که به خاطر شیوع کرونا و رکود کسب و کارها، بازپرداخت تسهیلات بانکی با تاخیر انجام خواهد شد و تضمینی هم نیست که برخی شرکت ها و صنایع توان بازپرداخت به موقع تسهیلات را داشته باشند.

در چنین شرایطی، تحریک سپرده گذاران بانکی به خروج نقدینگی از بانک ها و سرمایه گذاری در سایر بازارها، ممکن است حتی برخی بانک ها را در پرداخت اصل سپرده های مشتریان هم با معضل روبرو کند. بنابراین معتقدم اگر برنامه ای برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی وجود دارد، باید به تدریج و همزمان با اصلاح سایر حلقه های این زنجیره از جمله کاهش نرخ تورم، صورت گیرد. کما اینکه در سنوات قبل همزمان با تاسیس اولین بانک خصوصی کشور، با کاهش تدریجی نرخ تورم و سود بانکی، نرخ بهره کاهش تقریبا ۱۰ درصدی داشت.

مشروح این مصاحبه را می‌توان از این لینک مشاهده کرد.

 

این خبر با نظرات کارشناسان تکمیل می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
علی برکت الله
اعرابی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
یک نگرانی برای بازار ارز و سکه وجود دارد و آن اینکه با کاهش رغبت مردم به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کم‌کم تقاضا برای خرید ارز و سکه افزایش می‌یابد و بالا رفتن تقاضا می‌تواند به مفهوم افزایش قیمت باشد. این تمایل به خرید می‌تواند در شرایطی که دولت درصدد اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز است خطر شوک تورمی نرخ ارز را نیز به دنبال داشته باشد. چرا که یکسان‌سازی نرخ ارز به خودی خود شوک تورمی به دنبال خواهد داشت و در صورت وجود عاملی دیگر می‌تواند این شوک شدید‌تر شود.
جعفری
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
اگر ۱۰ میلیون تومان را به شکل ثابت در بانک با نرخ ۱۵ درصد نگه داریم سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد ۱۰ میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰ میلیون به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب می شود. حال عدد ۴۵۰ میلیون به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می شود و مبلغ ۱۲۳ هزار تومان به دست می‌آید و این سود یک ماه مبلغ ۱۰ میلیون تومان ثابت با نرخ ۱۵ درصد است.پیش از پرداخت سود به مشتریان براساس حداقل مانده حساب آن‌ها در طول یک روز بوده، اما با این تغییر، سود پرداختی به مشتریان براساس میانگین حداقل مانده‌ حساب ‌آن‌ها در روزهای یک ماه محاسبه و در پایان ماه به حساب آن‌ها واریز می‌شود. یعنی در فرمول فوق تبدیل به فرمول «نرخ سود ضربدر تعداد روزهای ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
خوبه که ! چیه الان ملت همه شده اند محتکر و دلال !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
قطعا سپرده گذاران کم ریسک سیستم بانکی حتی در شرایط تازه هم تمایلی به خروج نقدینگی های خود از بانک و ورود آن به بورس از خود نشان نخواهند داد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
وضعیت بازار سهام باید در یک بستر متعادل و تثیبت شده قرار داشته باشد تا نیازی به محرک های اینچنینی نداشته باشد و هر زمان این وضعیت برقرار شد می توان ادعا کرد که بورس به یکی از بازارهای اصلی در اقتصاد ایران تبدیل شده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
فقط پول نقد نگه ندارید / فقط طلا / 20 درصد هم سهام
زیارتی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
می توان انتظار داشت که بخشی از تمایل سپرده گذاری مردم در بانک ها کاسته شود و قسمتی از نقدینگی های سیستم بانکی وارد بورس شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
پس بگو چرا اون بنده خدا رو آورده بودن تلویزیون شاخص 8 میلیونی رو پیش بینی کرده بود !!!
احتمالا خبر داشته از این مصوبه !!!
جان مینارد کینز
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
در تحلیل های اقتصاد کلان کینزی فرض بر آن است که تنها دو نوع دارایی وجود دارد:پول و اوراق قرضه.

تله نقدینگی(رجحان نقدينگي ) هنگامی است که رکود بسیار شدید پیش می آید.به مفهوم اين که نرخ بهره در پایین ترین حد خود قرار گرفته و بنا بر این در آینده تنها امکان افزایش نرخ بهره وجود دارد .مردم پیش بینی می کنند نرخ بهره بیشتر از این کاهش نمی یابد و در آینده تنها امکان افزایش دارد.و همچنین به دلیل رابطه عکس قیمت اوراق قرضه و نرخ بهره ..مردم پیش بینی میکنند در آینده با افزایش نرخ بهره قیمت اوراق قرضه کاهش خواهد یافت ودر نتیجه تمایل برای نگهداری و خرید اوراق قرضه وجود ندارد و به جای آن پول راکد نگهداری میشود.مردم پول راکد نگه میدارند و تمایلی برای خرید سایر دارایی ها –در اینجا فقط اوراق قرضه-ندارند و همین امر به صورت مضاعف بر شدت رکود می افزایدو هر چه پیش می رویم بر شدت بحران-رکود و افزایش نقدینگی بیش از حد-افزوده میشود و راهی برای خروج از آن نیست. البته در این حالت سیاست مالی بیشترین کارایی را دارد. یعنی در اینجا دولت با انجام سیاست مالی انبساطی مثلا از طریق افزایش مخارج دولتی می تواند به بیشترین حد درآمد ملی را افزایش دهد. البته اگر دولت با افزایش مخارج با کسری بودجه مواجه شود می تواند از طریق فروش اوراق قرضه به قیمتی کمتر از قیمت بازار –چون مردم تمایلی برای خرید اوراق در قیمت فعلی ندارند-کسری بودجه را جبران کند که در این صورت باز هم چون پول راکد زیادی در اقتصاد وجود دارد فشاری بر نرخ بهره وارد نخواهد آمد ،این شرایط اصطلاحا به تله نقدینگی معروف است.
ناشناس
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
تله نقدینگی؛ نه
مصیبت نقدینگی !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
خبر کاهش سود بانکی ،بعد از پایان معاملات امروز ، فردا گروه بانکی را در صدر تقاضا وصعود قرار می دهد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
از زبان یک تحلیلگر

1️⃣ با بالا گرفتن تب دلار و طلا در هفته‌های گذشته و فعال شدن اعداد نجومی و همچنین بحث‌ها پیرامون بورس این بار بازارساز با عرضه سنگین شستا در بورس و تبلیغ گسترده بورس سعی در جذب نقدینگی به سمت این بازار را دارد. در کنار این حرکت، بازارساز با بلوکه سنگین طلا و دلار توانسته تا حدودی عطش خریداران طلا و دلار کاسته و موجب کاهش قیمت در این مارکت‌ها شده است.

2️⃣ نکته مهم تداوم این حرکت است که به نظر نگارنده بعید است این مسکن چندان دوام داشته باشد. مهم‌ترین نکته حباب منفی سنگین طلاست که قطعا اگر بازار باز شود و مرزها آزاد شوند قاچاقچی امان نخواهد داد و طلا را خارج خواهد کرد.

3️⃣ بازارساز برای ادامه موفقیت در طرح فوق نیاز به شکست حمایت سنگین ۱۵۵۰۰ دلار دارد. اگر بتواند این حمایت قوی را بشکند، می‌تواند برای یک تا دو ماه دیگر بازار طلا و دلار را در خواب فرو ببرد و همزمان بتواند به بورس رونق دوچندان بدهد و از خرداد ماه مجدد چرخه را معکوس کرده و با افت بورس این بار موجب رشد طلا و دلار شود.

3️⃣ به نظر نگارنده دست بازارساز باز است و اگر بخواهد می‌تواند این حرکت را انجام دهد. این که بازارساز کدام گذینه را انتخاب کند در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

4️⃣ با ادامه تعطیلی دبی، دست بازارساز برای کاهش قیمت باز شده است اما با مشکل هرات مواجه است که امروز توانست با تعطیل کردن معاملات فردایی هرات گامی موثر در کاهش قیمت‌ها بردارد.

5️⃣ از آنجا که دبی از شنبه بازگشایی خواهد شد و تقاضای حواله زیاد خواهد بود، بنابراین بازار ساز فرصت زیادی برای ادامه این حرکت نخواهد داشت.

6️⃣ ضمن این که با بازگشایی رسمی بازار طلا از هفته آینده حباب منفی ۱۴۰ هزارتایی باید از بین برود در غیر این صورت طلا خارج خواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
بورس اگه همینطور ادامه بده فشار فروش تو بازارهای موازی مخصوصا طلا، دلار و خودرو بیشتر هم میشه، حالا خونه رو کسی پول نداره بخره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
بزودی با ادامه عرضه اولیه های بزرگ و ادامه دار شاهد کاهش بسیار زیاد قیمت سکه و دلار در بازار خواهیم بود
اثر دلارها و سکه های خانگی به مراتب قویتر خواهد بود
چون تا حالا مقاومت کرده بودن ولی میبینن در مقایسه با بازار بورس حسابی دارن قافیه رو میبازن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
هیئت وزیران در جلسه بیستم فروردین ماه خود به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء 2 بند الف تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 99 کل کشور تصویب کرد: سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی در صندوق های سرمایه گذاری موضوع تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 99 کل کشور 20 میلیون ریال تعیین می‌شود در صورت فزونی تقاضا بر عرضه از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص استفاده خواهد شد.
2-هر شخص حقیقی(هر کد ملی) می تواند فقط یکبار از تخفیف اعلام شده توسط هیئت وزیران استفاده نماید.

3-پنج واحد درصد از تخفیف اعلام شده توسط هیات وزیران به بازارگردانی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در همان صندوق تخصیص خواهد یافت.
4- در صورت عدم فروش کامل سهام قابل واگذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام باقیمانده موضوع واگذاری با استفاده از روش ثبت سفارش عرضه خواهد شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
گروه بانکی سقف بلند مدتش رو شکونده و اهداف تازه ای در سر داره ..
اوس محمود
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
سلام بر بورس ونزوئلا
اوس محمود
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
سلام بر بورس ونزوئلا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
نحوه محاسبه ونمایش شاخص تا اخر هفته کلا تغییر خواهد کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
به نظر میاد با توجه به کاهش درآمد دولت ( تحریم . نفت . دلار و ..)
داره تلاش میشه که نقدینگی رو هدایت کنن به بورس و از اونجا هم برسه دست دولت .....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
من سجام ثبت نام کردم و بعدش رفتم بانک شهر و احراز هویت کردم و الان برام کد معاملاتی اومده . چیکار باید کنم الان ؟
(شساخت)
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
نماد شرکت «مهندسی و ساختمان صنایع نفت» (شساخت) که از زیرمجموعه‌های «صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت» است، سه‌شنبه هفته گذشته در تابلوی زرد بازگشایی و در قیمت ۲۷۰۰ تومان ۷۵ میلیون سهم معامله شد. ناظر فرابورس که اخیرا در رشد قیمتی هنگام بازگشایی نمادهای بازارپایه تنها به رشدهای تک‌رقمی رضایت می‌داد، این کشف قیمت ۲۷ برابر قیمت اسمی را تایید کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
با ورود قالیباف به سازمان بورس ، هر چی ادم دله و کج و کوله و لنگ و لوک تو بازاره پاش باز میشه تو نهاد نظارتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
دوستان از بانک شهر چه خبر چرا بستنش؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
سرکار خانم تارگت جدیدی دادن برای شاخص کل 48 میلیون....!!!!!!!!!!!!!!!
بر اساس قوانین تکنیکال، هر زمان سقف کانالی شکسته شود، انتظار داریم به اندازه ارتفاع کانال شکسته شده رشد کند.

بر اساس این قانون، شاخص کل بورس:

با شکست ۱۷۰۰۰۰۰ واحد به سمت ۸۰۰۰۰۰۰ واحد

و با شکست ۸۰۰۰۰۰۰ واحد به سمت ۴۸۰۰۰۰۰۰ واحد حرکت خواهد کرد.

دوستان من نتونستم صفرهارو بخونم .... !!!!! 48 میلیون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
خداوند تصمیم گیران این سودها را از آبادانی بدور بدارد - سودهای دریافتی از وام گیرندگان ابزار این تعامل است - چرا رسانه ها فهم این بحث را برای مردم نمی شکافند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
20 درصد سود بانک واقعا شوخی هست
با 4 روز +5 توی بورس می تونی کل سود سال سپرده بانک رو بگیری
اگر این بندگان خدا پولشون رو سهام بانک می خریدند توی یکسال بیشتر از 200 درصد سود می کردند
فکر کنم اونایی که تازه پولشون از بانک به بورس میارند میفهمند این چند وقتی چه کلاه گشادی سرشون رفته
ناشناس
Romania
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
نرخ سود رو فقط بلدن کم کنن وام بگیریم قیمت خون باباشون حساب میکنن