بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
مسیر جدید برای قشر سنتی سپرده‌گذار؛

عرضه‌های دولت در "بورس" جایگزین سپرده‌های بانکی

دولت، شرکت‌های زیرمجموعه خود را با قیمت‌های جذابی در بازارسرمایه عرضه کرده و امروز سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بورس خارج نمی‌کنند بلکه با این شرایطی که برای بانک‌ها رقم خورده، احتمالا مسیر جدید "سرمایه" به مقصد بورس طرح‌ریزی شده است.
کد خبر : ۲۱۶۲۴۷

عرضه‌های دولتی بورسی جایگزین سپرده‌های بانکی

محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد: تمامی افرادی که اقدام به سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌کردند، همواره سودسازی بانکی بالای ۲۴ درصد را مزیدبرعلت حضور در بانک‌ها می‌دانستند و اگر این افراد همتی برای حضور در سایر بازار‌ها نظیر بورس می‌کردند، در پی سودسازی بالای ۳۰ درصد بودند و حتی اگر بازار مسکن جزو اهداف سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت، حتما باید سودسازی بالای ۲۷ درصد را برای آن‌ها رقم می‌زد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری در بانک‌ها ریسک بازار‌هایی نظیر بورس یا بازار‌های موازی را نداشت ضمن آنکه نقدشوندگی بانکی و سپرده‌ها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران با سهولت همراه بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود سپرده، رشد شاخص بورس را بالا می‌برد، تصریح کرد: زمانی که نرخ سود سپرده‌ها روند نزولی را در پیش می‌گیرد خود به خود تنزیل بازده مورد انتظار پیش می‌آید که این موضوع به نفع بورس و شاخص‌کل تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، با کاهش نرخ سود سپرده‌ها انتظار می‌رود که نرخ سود تسهیلات نیز متناسب با این کاهش، روند نزولی را در پیش بگیرد؛ با کاهش نرخ تسهیلات طبیعتا قشر سنتی که بانک را برای سرمایه‌گذاری و استفاده از تسهیلات مقدم‌تر می‌دانند برای تولید و مسکن به سمت بانک‌ها گام برمی‌دارند.

حسن‌نژاد تاکید کرد: شاید خروج سپرده‌ها با توجه به شرایط فعلی بورس شدت بگیرد و بانک‌ها نتوانند بر اساس نقدینگی در بخش سپرده‌ها اقدام به ارائه تسهیلات کنند و شاید رانت و فساد در بخش اعطای تسهیلات بانکی نیز شکل بگیرد که تنها برخی افراد خاص بتوانند وام‌های تولیدی را دریافت کنند؛ از سوی دیگر، امکان عدم توانایی پرداخت و تسویه تسهیلات با بانک‌ها نیز قوت می‌گیرد و تسهیلات‌گیرندگان شاید به سمت استمهال دارایی‌ها حرکت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسیری برای سرمایه مردمی تعبیه شده یا خیر، خاطرنشان کرد: سرمایه قابل هدایت دولت نیست چراکه "پول" دارای هوش بوده و نمی‌توان به سرمایه دستور داد؛ اگر دولت زیرساخت سرمایه‌گذاری را فراهم سازد، سرمایه مسیر خود را پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: دولت، شرکت‌های زیرمجموعه خود را با قیمت‌های جذابی در بازارسرمایه عرضه کرده و امروز سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بورس خارج نمی‌کنند بلکه با این شرایطی که برای بانک‌ها رقم خورده، احتمالا مسیر جدید "سرمایه" به مقصد بورس طرح‌ریزی شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
سلام این سرمایه هوشمند جهل سالاست وسالیان دراز دربن بست وتونل اجبار رباخواری نزول خواری رانت وانحصار حرکت میکرد کجای این حرکت کذشته هوشمند بودهاست کول خوردهای درست نفهمیدیهای افکار خزانهداریامریکا روحترا الوده کردهاست وحلال وحرامرا باهوش اشتباه کرفتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
بورس تنها جایی هست که میتواند از نقدینگی بسلامت و بدون ایجاد تورم استقاده نماید که هم موجب رونق تولید و ایجاد اشتغال میشود و هم از بهم ریختن اقتصاد توسط بازار ارز و طلا جلوگیری میکند. این تنها سیاست درستی است که بعد از 40 سال دارد امتحان میشود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
بورس خیلی هم خوبه
خدا رو شکر تا الان سود خوبی کردم
تصمیم گرفتم پولم رو برای همیشه در بورس سرمایه گذاری کنم