بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
بازار امروز را با توجه به رویداد افزوده شدن سهامداران سهام عدالت به جامعه بازار سرمایه، می‌توانیم پر حجم و با افزایش تحرکات سهامداران ارزیابی کنیم.
کد خبر : ۲۱۶۹۹۹

افزایش تحرکات سهامداران

اخبار سیاسی و اقتصادی

به گزارش بورس نیوز، رهبر معظم انقلاب با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند.
متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درپی تصمیم واگذاری درصدی از سهام اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوار‌های کم‌درآمد، انتظار این بود که توسط مسئولین مربوط در دولت‌های مختلف با اجرای دقیق مواد ۸ گانه ابلاغی ۱۳۸۵/۴/۱۲ هرچه سریعتر مقدمات لازم برای آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تعیین قیمت آن به بورس فراهم شده و آیین‌نامه‌های اجرایی تهیه و به اجرا درآید. در هر صورت با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و عزم دولت برای عمل به تکالیفی که به عهده اوست، با آزادسازی سهام عدالت با رعایت امور زیر، موافقت می‌شود:

دارندگان سهام عدالت مجازند در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب کنند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.

نسبت به سهام باقیمانده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، شورایعالی بورس موظف است ضمن تشویق ماندگاری صاحبان سهام در شرکت‌های مذکور، از طریق مبادی ذیربط هرچه زودتر زمینه‌ی ورود آن شرکت‌ها را در بورس فراهم کند.

با توجه به تأخیری که در طول زمان نسبت به تحقق اهداف واگذاری این سهام پیش آمده است، و به دلیل ضرورت بهره‌مندی هرچه سریعتر مردم از منافع سهام خود، لازم است دولت محترم هرچه زودتر اقدامات مقتضی در جهت تحقق موارد مذکور در بند‌های سه گانه فوق را به‌عمل آورد.

در همین خصوص، علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره موافقت رهبر انقلاب مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت اظهار کرد: اولین دستاورد آزادسازی سهام عدالت با ابلاغ مقام معظم رهبری این است که مردم ۲ گروه تقسیم می‌شوند. از فردا مشمولان می‌توانند به سامانه سهام عدالت www.samanese.ir مراجعه و سهام شرکت‌های سهام عدالت را به مالکیت خود در بیاورند. این افراد می‌توانند با کد ملی خود وارد سامانه شوند.

وی افزود: به تناسب سهام مشمولان به بورس اعلام و سهام به نام خود مردم می‌شود.

صالح گفت: توصیه به فروش سهام نمی‌کنیم چرا که بازده وضعیت بورس بسیار مطلوب است. اما این اجازه را با برنامه ریزی و تعیین ساز و کار توسط شورای عالی بورس به دارندگان سهام‌ها می‌دهیم که سهام خودرا بفروشند.

وی بیان کرد: با ورود مردم برای اعلام آمادگی ظرف مدت یک ماه سهام‌ها را به نام مردم خواهیم کرد و مابقی افرادی که مالکیت را به نام خود نزدند سهامدار شرکت‌های دارای سهام عدالت خواهند بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی از آینده درخشان‌تر بورس خبر داد و گفت: فعلا مردم به  اقدام نکنند چرا که بازار سرمایه درخشان بوده و با ورود ۵۰ میلیون سهام دار سهام عدالت به بورس وضعیت بهتر هم خواهد شد.

این خبر می‌تواند بزرگ‌تر شدن بازار سرمایه و افزایش ناگهانی ضریب نفوذ بازار را در پی داشته باشد. به نظر می‌رسد که بازار در روز‌ها و ماه‌های آینده روز‌های پرتلاطم تری را داشته باشد. هر چند که انتظار می‌رود امکان فروش سهام توسط دارندگان سهام عدالت تا ماه‌های آینده ایجاد نشود، لیکن اثرات آن از روز‌های پیش رو بیشتر نمایان خواهد شد.

در خبری دیگر در حوزه بازار سرمایه، سازمان بورس الزام صندوق‌های سرمایه گذاری با درامد ثابت در خرید حداقل ۵ درصدی سهام و حق تقدم شرکت‌ها را لغو کرد. این ابلاغیه در کنار کاهش ضریب خرید اعتباری از ۳۵ به ۳۰ درصد، نشان دهنده تمایل متولیان بازار سرمایه در خصوص کاهش هیجانات مثبت بازار و به تعادل رسیدن آن بوده که به نظر می‌رسد اقدام مثبتی باشد.


بازار امروز
بازار امروز را با توجه به رویداد افزوده شدن سهامداران سهام عدالت به جامعه بازار سرمایه، می‌توانیم پر حجم و با افزایش تحرکات سهامداران ارزیابی کنیم. به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به شاخص ۱ میلیونی، بیش از روز‌های قبل شاهد قدرت بیشتر عرضه کنندگان در سطح بازار باشیم. از سوی دیگر، آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی نیز می‌تواند بخشی از نقدینگی بازار را به سمت خود منتقل کند و بر همین اساس، انتظار به تعادل رسیدن بازار را خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر