بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها و ذوب شدن برخی صف‌های خرید سنگین روز‌های اخیر و به ویژه در گروه پالایشگاهی پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۱۶۸۹۲

پیش گشایش؛

آنچه در بازار گذشت
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل با عبور قدرتمندانه از کانال ۸۰۰ هزار واحدی، روز تاریخی دیگری را ثبت کرد. با این حال، در جریان معاملات روز گذشته شاهد منفی شدن روند بسیاری از نماد‌ها به خصوص سهام شرکت‌های کوچک بودیم. در حالی که رشد بازار بر اساس شاخص کل معادل ۲.۸۴ درصد بود، این میزان رشد بر اساس شاخص کل هم وزن در حدود ۱.۶ درصد بود. به این ترتیب مشاهده می‌شود که در صورت عدم لحاظ سرمایه و ارزش شرکت‌ها و ارائه میانگین ساده رشد قیمتی از تمامی نماد‌های بازار بورس، رشد شاخص در حدود ۱.۶ درصد بوده است.

بازار علیرغم رشد ادامه دهنده خود در روز‌های اخیر با افزایش عرضه‌ها و همان گونه که ذکر شد بعضا تشکیل صف‌های فروش در برخی نماد‌ها مواجه شده است. از جمله می‌توان به صف فروش بانک اقتصاد نوین، گلوکوزان، قرن و برخی شرکت‌های دیگر اشاره داشت. هر چند که در قیمت‌های منفی شاهد جمع شدن صف‌های فروش بودیم، اما به نظر می‌رسد که قدرت رشد بازار در روز‌های پیش رو همچنان با مشکلاتی مواجه باشد.


ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد ریال رسید که همچنان بالاتر از میانگین‌های هفته‌های اخیر است.


نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "ومعادن" و "تاپیکو" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. فولاد مبارکه اصفهان پس از ثبت افزایش سرمایه و کنفرانس اطلاع رسانی با افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت همراه شد. این اتفاق در شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات نیز به طور مشابه روی داد و این شرکت پس از توقف تقریبا ۳ هفته‌ای نماد، با صف خرید سنگین همراه بود و با ۱۰ درصد افزایش قیمت همراه شد.


بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد‌های "خگستر"، "وبملت"، "رانفور" و "زکوثر" بود. در نماد "خگستر" شاهد عرضه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم توسط سهامداران عمدتا حقوقی این شرکت بودیم. سرمایه گذاری سمند و صندوق بادرامد ثابت کوثر همانند روز یک شنبه با عرضه‌های سنگین خود که در حدود ۴ درصد از کل سهام این شرکت بود، صف خرید میلیاردی این سهم را به طور کامل عرضه کردند. به این ترتیب آنچه در بازار روز‌های اخیر نمود برجسته‌ای دارد، سنگین شدن عرضه‌ها از سوی سهامداران اصلی و حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه است. از جمله عرضه‌های سنگین صورت گرفته در روز‌های اخیر می‌توان به عرضه صف‌های خرید گروه‌های پالایشگاهی از سوی شرکت پالایش و پخش، عرضه سهام برخی شرکت‌ها توسط بانک رفاه و ... اشاره داشت.


اخبار سیاسی و اقتصادی
در اجرای جز (۲) بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و مصوبات هیأت وزیران در این زمینه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقی‌مانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کند.


این امر از طریق پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) "واسطه‌گری مالی یکم" انجام خواهد شد و فرصت بی‌نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد. ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی همه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.


قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف بند (۱) (که ۵ واحد درصد از آن به‌عنوان دارایی سرمایه‏‌گذاران و به‌منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است. پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‏‌توانند در پذیره‏‌نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آن‌ها برای پرداخت وجوه امکان‏‌پذیر نیست. شروع پذیره‏‌نویسی از تاریخ ۱۳۹۹.۲.۱۴ و پایان پذیره‌نویسی ۱۳۹۹.۲.۳۱ خواهد بود. پذیره‌نویسی واحد‌های این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‏‌های بورس و سامانه‏‌های آن‌لاین معاملاتی و درگاه‏‌های غیرحضوری و حضوری بانک‏‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب صورت می‏‌پذیرد.


در بازار‌های جهانی شاهد افت سنگین ۲۵ درصدی قیمت نفت خام آمریکا هستیم. بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با بیش از ۴ دلار کاهش به ۱۲ دلار و ۴۶ سنت رسید. همچنین بهای هر اونس طلا نیز با کاهش قیمت ۱۰ دلاری به ۱.۷۲۵ دلار به ازای هر اونس رسید. با این حال، شاخص بورس‌های آمریکا با توجه به انتشار گزارش‌های عملکرد سه ماهه شرکت‌ها و همچنین رفع برخی محدودیت‌های مربوط به کسب و کارها، با افزایش همراه بودند و به طور متوسط و در زمان تنظیم این گزارش، شاخص بورس‌های عمده آمریکا با یک درصد افزایش همراه بودند.

 

بازار امروز
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها و ذوب شدن برخی صف‌های خرید سنگین روز‌های اخیر وبه ویژه در گروه پالایشگاهی پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که دستیابی به اهداف جدید در بازار در حال حاضر با سرعت روز‌های گذشته امکان پذیر نیست و اصلاح هر چند اندک قیمتی در اکثر گروه‌ها محتمل‌ترین پیش بینی روز‌های آتی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
به نظرم دولت به فکر بودجه خودش هست تا مردم، قیمت بانکی ها را هم برای همین بالا بردن، وتجارت من الان 170 درصد توی سودم و هنور هم داره با قدرت بالا میره، بعد دولت با 20 درصد پایین تر قیمت میخواد برای مردم دون بپاشه اونم فقط دوملیون تومن!
برخی مردم همیشه در صف هم که آماده هستن باز برن توی صف و بودجه دولت را با منت تامین کنن!!! خدا آخر این داستان را ختم بخیر کنه
ارسلان دولتخواه
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
باسلام ایکاش دولت ثروت میشد ومردم دررفاه . آمریکا واروپا وژاپن دولت ثروتمند ومردم مرفهی دارند دیدگاههای سوسیالیستی در این مملکت کار ایی ندارد .اقتصاد دولتی مملکت را فلج کرده است منتهی ثروتمندان ما باید همانند بیل گیتس ووارن بافت و... موسسات خیره داشته باشند وفکر خارج کردن ارز وسرمایه از این مملکت نباشندبورس بیزینس فراگیر است پس از غافله عقب نمانید