بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
به نظر می‌رسد که از شیب روند افزایشی بازار سرمایه در جریان معاملات امروز کاسته شود.
کد خبر : ۲۱۶۳۸۹

پیش گشایش؛

آنچه در بازار گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند صعودی بازار سرمایه بودیم. با این حال، شتاب روند افزایشی بازار سرمایه کاهش یافته؛ در حالی که در روز شنبه هفته جاری شاهد افزایش بیش از ۳ درصدی شاخص کل بودیم، در دو روز گذشته افزایش شاخص کل به ۲.۷ و ۲.۴ درصد کاهش یافت.

شاخص کل با با ۱۷.۱۴۲ واحد افزایش به ۷۲۶ هزار و ۱۳۶ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن که چند روزی است میزان رشد آن از شاخص کل کمتر است، روز گذشته با کمتر از ۱.۶۵ درصد افزایش به ۲۴۶ هزار و ۱۶۰ واحد رسید.


ارزش معاملات روز گذشته به ۱۱۸ هزار میلیارد ریال رسید و همچنان این ارزش بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال باقی مانده و تنها در نماد "شبندر" ارزش معاملات به بیش از ۵ هزار میلیارد ریال رسید که در نوع خود بسیار جالب توجه است. شرکت پالایش و پخش در فرآیند مثبت و رو به رشد گروه پالایشگاهی در روز‌های اخیر در صف‌های خرید سنگین روز‌های قبل با عرضه‌های سنگین خود منجر به متعادل شدن این نماد‌ها و عرضه سنگین سهام شده، به طوری که ارزش فروش روزانه این شرکت به حدود ۳.۰۰۰ میلیارد ریال در روز رسیده است.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "وبملت" و "کچاد" داشتند.

اخبار سیاسی و اقتصادی
در بازار‌های جهانی همچنان شاهد تلاطم و افت سنگین قیمت نفت هستیم. در معاملات دوشنبه شب که قیمت نفت تحویل ماه می‌به منفی ۳۷ دلار نیز رسید، مجددا با روند کاهشی مواجه شده است. قیمت نفت خام برنت به حدود ۱۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده است. مس و روی با بیش از ۲ درصد کاهش قیمت مواجه بودند. قیمت هر تن روی با ۲ درصد کاهش به ۱.۹۰۰ دلار رسید. همچنین قیمت هر تن مس نیز با کاهش ۲.۵ درصدی به محدوده کمتر از ۵ هزار دلار رسید. شاخص بورس‌ها نیز با بیش از ۲ تا ۳ درصد کاهش مواجه بودند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته پیشنهاد برخی از نمایندگان کنگره این کشور برای قطع واردات نفت از عربستان سعودی را بررسی می‌کند. ساعاتی بعد از آنکه قیمت نفت خام آمریکا به زیر صفر سقوط کرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت طرح قطع واردات از عربستان سعودی به منظور محافظت از صنعت نفت آمریکا را مورد بررسی قرار خواهد داد.  ترامپ در کنفرانس خبری دوشنبه شب (به وقت آمریکا) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه برخی از نمایندگان کنگره پیشنهاد قطع واردات نفت عربستان سعودی را مطرح کرده‌اند گفت: «بسیار خوب، من این را بررسی خواهم کرد.»

در خبری مربوط به بازار سرمایه، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در گام اول واگذاری به روش ETF افراد بدون نیاز به کد بورسی می‌توانند در سامانه صندوق مورد نظر تنها با کد ملی پذیره نویسی کنند. اما برای ادامه باید کد بورسی بگیرند. علیرضا صالح، در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به واگذاری شرکت‌های دولتی به روش ETF، گفت: در روش‌های قبلی سهام را یا به صورت تدریجی بر اساس قیمت تابلو بورس می‌فروختیم یا به صورت بلوک مدیریتی واگذار می‌کردیم، اما در این روش دنبال این هستیم که بر اساس اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی را گسترش دهیم و مردم را به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای بهبود درآمد تشویق کنیم.


وی ادامه داد: در روش ETF صندوق‌هایی از شرکت‌های مختلف وجود دارد و هر فرد می‌تواند با پس انداز دو میلیون تومان در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کند بنابراین یک خانواده ۴ نفره می‌تواند ۸ میلیون تومان واحد بخرد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که از شیب روند افزایشی بازار سرمایه در جریان معاملات امروز کاسته شود. شروع مجدد روند منفی معاملات کالا‌ها در بازار‌های جهانی منجر به متعادل شدن جریان معاملات خواهد شد. با این حال، حجم بالای معاملات همچنان در بازار‌ها ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر