بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲
به نظر می‌رسد که امروز شاهد تعادل بازار سرمایه و جمع آوری صف‌های فروش سنگین در بازار باشیم.
کد خبر : ۲۱۸۸۱۱

پیش گشایش؛

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد بهبود نسبی شرایط بازار سرمایه بودیم. برخی از صف‌های فروش سنگین از جمله صف‌های فروش پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، سرمایه گذاری غدیر و تاپیکو جمع شد و روند برخی شرکت‌های بزرگ همچون هلدینگ خلیج فارس، کالسیمین و پتروشیمی پردیس و مپنا نیز مثبت شدند.


شاخص کل با افت در حدود ۱۹ هزار واحدی به کمتر از ۹۶۸ هزار و ۴۶۰ واحد رسید تا افت در حدود ۲ درصدی را تجربه کند.
ارزش معاملات نیز به ۱۴۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز گذشته از آن در حدود ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


بیشترین ارزش معاملات دیروز مربوط به نماد‌های "وتجارت"، "شپنا"، "شستا" و "خگستر" بود.


سیاست و اقتصاد کلان

بر اساس اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی ایران برای رسیدن به آمریکای لاتین از جبل‌الطارق عبور کرد. برخی خبر‌ها حاکی از احتمال اقدام نابخردانه آمریکایی‌ها در خصوص ممانعت احتمالی از حرکت کشتی‌های حامل بنزین به سمت ونزوئلا را دارد. در این بین شاهد ارسال نامه وزیرخارجه به دبیرکل سازمان ملل و همچنین احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در کشورمان بودیم. به هر حال هر گونه اقدام نسنجیده دولت آمریکا می‌تواند منجر به تشدید مجدد تنش‌های سیاسی بین کشورمان و آمریکا شود و این موضوع در صورت رویداد احتمالی آن می‌تواند منجر به برخی هیجانات در بازار سرمایه نیز شود.


در بازار ارز و طلا همچنان شاهد رشد قیمت‌ها هستیم. همانگونه که در روز‌های گذشته نیز اشاره شد شاهد رهاشدگی بازار‌ها توسط دولت در سال آخر عمر آن هستیم. قیمت هر دلار آمریکا به مرز ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان رسید و هر سکه طلا نیز با رشد حباب قیمتی به بیش از ۵۰۰ هزار تومان به ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. افزایش صادرات به کشور‌های عراق و افغانستان و بازگشایی بیشتر مرز‌های این دو کشور می‌تواند منجر به ورودی بیشتر اسکناس دلار به بازار‌ها گردد و منجر به تخفیف هیجانات خود ساخته دلالان و مردم همیشه در صحنه شود.


التهابات ارز و سکه منجر به تعلیق موقت معاملات سکه یک روزه در بازار سرمایه شد و برخی بر این باور هستند که گواهی سپرده طلا در حال ارائه سیگنال رشد حباب گونه قیمت طلا در بازار سکه است.


همچنین در بورس کالا نیز شاهد ابطال مجدد معاملات محصولات فولادی بودیم و معاملات شمش فولاد در روز گذشته با توجه به قیمت غیرمنطقی آن ابطال شد. ظاهرا راهکار تولیدکنندگان در جهت تثبیت گرانی‌های پی در پی بسیار ساده و مشخص است.

کاهش عرضه‌های هماهنگ شده در یک یا دو ماه منجر به انباشت تقاضا شده و این رشد تقاضا با رشد قیمت ارز تشدید می‌شود و پس از آن قیمت‌ها به ناگاه با ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مواجه شد و با توجه به تورم انتظاری فعالان اقتصادی، در هر قیمت عرضه‌ای شاهد رقابت میان خریداران و متقاضیان هستیم. با توجه به رکود سنگین بازار‌ها در تمامی بخش ها، تنها راهکار تولیدکنندگان که هیچ گونه نظارت جدی‌ای بر آن‌ها علیرغم تمامی حرف و حدیث‌ها و بیانیه‌ها وجود ندارد، عرضه قطره چکانی است و با توجه به حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم رانتی و غیررانتی از این واحد‌های تولیدی، صرفا شاهد رشد یکباره قیمت‌ها در دوره‌های زمانی کمتر از سه ماه یکبار هستیم.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز شاهد تعادل بازار سرمایه و جمع آوری صف‌های فروش سنگین در بازار باشیم. با توجه به کاهش قیمت که در برخی نماد‌ها به بیش از ۳۰ درصد رسیده است، تعادل در بازار سرمایه امروز محتمل‌ترین پیش‌بینی خواهد بود. همچنین در روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه سهام شرکت لاستیک یزد در فرابورس خواهیم بود. ۱۰ درصد از سهام این شرکت شامل ۸ درصد عرضه عمومی و ۲ درصد عرضه به صندوق‌های سرمایه گذاری در روز چهارشنبه صورت خواهد گرفت. سهمیه تعیین شده برای هر کد معادل ۵۰ سهم و قیمت تعیین شده نیز ۴۰.۳۵۳ ریال است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر