بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
به نظر می‌رسد در بازار روز جاری نیز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و افزایش هیجان فروش نماد‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران باشیم.
کد خبر : ۲۱۸۶۲۴

شاید زنگ تغییر روند و یا اصلاح به صدا درآمده است



آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، " با نگاهی به بازار روز چهارشنبه و حتی نگاهی به رشد تنها ۳.۸ درصدی شاخص هم وزن در هفته گذشته می‌توان متوجه شد که شاید زمان تجدیدنظر در استراتژی‌های خرید بی پروای بسیاری از سرمایه گذاران فرا رسیده است. تعداد بالای سهام کوچک در آستانه نوسانات منفی، عرضه‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های سفته بازی، شاید نشانه‌هایی آشکار از اشباع خرید در قیمت‌های کنونی و تلاش سهامداران برای شناسایی سود باشد. "

جملات فوق مربوط به پیش گشایش روز ۲۰ اردیبهشت یعنی شنبه هفته گذشته بود از نگاه نگارنده بد نیست در آغاز گزارش پیش گشایش بازار امروز نیز تکرار شود با این تفاوت که نرخ بازده شاخص هم وزن افتی ۱.۱ درصدی را به ثبت رساند.

سرمایه گذاران و سهامداران این روز‌های بازار سرمایه کشور به یاد داشته باشند که در اکثر بازار‌های مالی و به ویژه بازار‌های بورس در دنیا، تغییر روند به یکباره و با افت‌های پیاپی شکل نمی‌گیرد بلکه در بسیاری از موارد در روز‌های انتهایی روند شاهد تقابل چشمگیر خریداران و فروشندگان و افزایش چشمگیر و ناگهانی ارزش و حجم معاملات خواهیم بود.

به تغییرات ارزش و حجم معاملات در دو هفته اخیر نگاهی بیاندازیم تا شاید نشانه‌هایی جدی از احتمال بروز رخداد‌هایی جدید در بازار سرمایه مشاهده کنیم.

همانگونه که در نمودار ملاحظه می‌شود ثبت ارزش معاملات در حدود ۲۵.۰۰۰ میلیارد تومانی در روز سه شنبه و افزایش ارزشی در حدود ۱۱.۰۳۷ میلیارد تومانی در مقایسه با ارزش معاملات روز دوشنبه نشان از ثبت ارزشی بالا بوده که همواره یکی از نشانه‌های تغییر روند از نگاه تکنیکالیست‌ها نیز است.

آیا هیجان به نمادهای بزرگ می‌رسد!


اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین‌المللی انتهای هفته به جز انتشار آمار تامل برانگیز آمار بیکاران آمریکا و همچنین جنگ‌های لفظی ترامپ با دولتمردان چینی و تهدیدات روزافزون، بتوان به گزارش آژانس بین المللی در خصوص وضعیت این روز‌های پالایشگاه‌های جهان اشاره کرد.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی: تولید محصولات پالایش شده نفت در جهان می‌تواند در ماه ژوئن بهبود یابد، اما حاشیه سود پالایشگاه‌ها احتمالا به علت افزایش قیمت نفت کاهش می‌یابد، زیرا تولیدکنندگان سریع‌تر از انتظار میزان تولید خود را پایین آوردند.

پالایشگاه‌ها در جهان، تولید خود را کاهش دادند، زیرا شیوع کرونا، میلیارد‌ها نفر در جهان را قرنطینه کرد و تقاضا برای سوخت را تا ۳۰ درصد کاهش داد. قیمت نفت سقوط کرد و اوپک پلاس را بر ان داشت تا با کاهش بی سابقه روزانه حدود ۹.۷ میلیون بشکه موافقت کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود گفت: اگر عرضه نفت خام سریع‌تر پیش بینی‌ها، نسبت به فزونی عرضه تنظیم شود، این امر می‌تواند قیمت نفت خام را تقویت کند و حاشیه سود پالایش را کاهش دهد، در نتیجه منجر به ظرفیت پالایش کمتر از پیش بینی شده خواهد شد.

همچنین از دیگر اخبار نفتی و مرتبط با اقتصاد ایران می‌توان به گزارش رویترز در خصوص کاهش معنادار تولید نفت ایران اشاره داشت. رویترز طی گزارشی مدعی شد، صادرات نفت ایران به علت شیوع کرونا و تحریم‌های آمریکا که فروش نفت این کشور را محدود کرده بود، به کمترین میزان رسیده است.
بر اساس آمار‌های شرکت کپلر که به رهیابی جریان‌های نفتی می‌پردازند، صادرات نفت ایران در ماه آوریل به روزانه ۷۰ هزار بشکه رسیده که کمتر از ۲۸۷ هزار بشکه در روز در ماه مارس کمتر است.

بنا بر اعلام این شرکت، برآورد صادرات نفت ایران دشوار بوده و این بدان معناست که رقم صادرات می‌تواند بالاتر و در حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
از جمله اظهارات مورد توجه روز‌های انتهایی هفته گذشته می‌توان به صحبت‌های قالیباف در خصوص ورود قابل توجه نقدینگی به بازار سرمایه کشور اشاره داشت. در این خصوص در جریان جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و بعد از ارایه گزارشی توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره شرکت‌های دانش‌بنیان، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از آخرین وضعیت بازارسرمایه ارائه کرد و گفت: در پی استقبال کم‌نظیر مردم از بورس روزانه بیش از ۱۵۰ هزار کد سهامداری جدید صادر می‌شود که رکوردی بی سابقه است.
حسن قالیباف اصل ادامه داد: از ابتدای سال و طی دو ماه اخیر هم بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد جدید صادر شده و بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده که نسبت سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بیشتر است.

از اخبار منتشر شده مرتبط با بازار پول و همچنین صنعت پرداخت الکترونیک کشور می‌توان به گزارش ثبت عملکرد نگران‌کننده کاهش تراکنش‌های کارت‌ها اشاره داشت. بر اساس گزارش‌های ماهانه منتشره شاپرک گزارش اقتصادی فروردین ماه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نشان می‌دهد که در نخستین ماه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۹۶ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۱۵۴ کارت بانکی از جمله کارت‌های اعتباری، برداشت و هدیه و بُن کارت حداقل یک تراکنش را داشتند؛ این در حالی است که در اسفند ماه ۹۸، تعداد ۱۰۹ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۷۰۷ کارت بانکی تراکنش داشتند که نشان از کاهش ۱۲.۵۸ درصدی تعداد کارت‌های بانکی دارای حداقل یک تراکنش در فروردین ماه ۹۹ نسبت به اسفند ماه سال گذشته دارد که روند نزولی چشمگیری به شمار می‌رود.


بازار امروز:
به نظر می‌رسد در بازار روز جاری نیز شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و افزایش هیجان فروش نماد‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران باشیم. نماد‌هایی که حالا بسیاری از سفته بازان را با انتشار گزارش‌های ضعیف عملکردی و با قیمت‌های بالا به فکر تغییر استراتژی و فروش و خروجی به موقع انداخته اند.

با احتمال بالا در مقاطع زمانی مختلف بازار شاهد حمایت‌هایی جدی از لیدر‌های این روز‌های بازار یعنی سهام شرکت‌های بانک تجارت و یا برخی نماد‌های پالایشگاهی خواهیم بود، ولی به نظر می‌رسد جو غالب امروز بازار توسط فروشندگان رقم خواهد خورد. شاید بسیاری از سهامدارانی که اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تغییر روند و یا آغاز اصلاح قیمتی را رساتر از قبل می‌شنوند با اتخاذ تصمیماتی هیجانی بیشتر به عرضه‌های بازار دامن بزنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲