بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
دو گروه خودرویی و بانکی در کنار فلزاتی‌ها در رزو‌های اخیر بیشتر بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده اند و انتظار می‌رود که در روز‌های پیش رو نیز همچنان این گروه‌ها بیشترین حجم تقاضا را تجربه کنند.
کد خبر : ۲۱۸۳۰۳

پیش گشایش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد نوسانات محسوس در بازار سرمایه بودیم و در گروه‌های کوچک‌تر شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم. برخی نماد‌های بزرگ و شاخص ساز نیز به صف فروش رسیدند که از این جمله صف‌های فروش "غدیر" و "تاپیکو" مشهود بود. برخی نماد‌ها نیز با روند منفی بازار از قیمت‌های مثبت نزول کردند.

شاخص کل با بازگشایی ۱۱۰ درصد مثبتی نماد سایپا و صف خرید شستا توانست خود را از کاهش نجات دهد و با بیش از ۴.۵۰۰ واحد افزایش که ۳.۳۵۴ واحد آن مربوط به "خساپا" بود به یک میلیون و ۴۷ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات نیز به ۱۵۱ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان شاهد معاملات روان و نقدشوندگی بالای بازار سرمایه باشیم.

روز گذشته شاهد بازگشایی عجیب و بسیار مثبت سایپا بودیم. صف خرید ۱۰ میلیارد سهمی این شرکت منجر به تمدید معاملات این نماد تا ساعت ۱۵ شد. انتظار می‌رود که در روز‌های پیش رو نیز و با بازگشایی نماد "خودرو" وضعیت مشابهی را داشته باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان

خبر برکناری ناگهانی وزیر صمت از سوی رئیس جمهوری، مهم‌ترین خبر سیاسی اقتصادی دیروز بود. در حالی که در این وزارت خانه شاهد عملکرد به نسبت مثبتی بودیم، روز گذشته شاهد برکناری ناگهانی وزیر صمت توسط رئیس جمهور بودیم. در حالی که نگاه اولیه نشان می‌داد که این برکناری مربوط به حواشی بازار خودرو بوده، اما اظهارات برخی نمایندگان مجلس و انتشار نامه‌ای که هنوز صحت آن تایید نشده در خصوص فشار‌های وارد شده به وزیر صمت در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی بودیم. به نظر می‌رسد که رای منفی مجلس به تشکیل وزارت بازرگانی که برخلاف بسیاری از قوانین بالادستی کشور بوده و همچنین منجر به ایجاد فضای رانت جدیدی برای برخی از دوستان می‌شود و عدم تمکین وزیر سابق سمت به ایجاد لابی با نمایندگان و گرفتن رای مثبت منجر به این برکناری شده است.

در خبری از بازار خودرو، رئیس شورای رقابت قیمت جدید کارخانه‌ای چهار خودرو پراستفاده پراید، ساینا، تیبای هاچ‌بک و تیبای صندوق‌دار را اعلام کرد. شیوا در مورد قیمت‌های تقریبی برخی خودرو‌ها گفت: قیمت پراید ۱۱۱ به مبلغ ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومن و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی همچنین بیان داشت: قیمت تیبای صندوق‌دار ۵۲ میلیون و تیبای هاچ‌بک ۵۹ میلیون تومان تعیین شده است. رئیس شورای رقابت اظهار داشت: البته ممکن است در بررسی‌های نهایی حدود قیمت این خودرو‌ها افزایش بسیار جزیی داشته باشد، اما در نهایت قیمت خودرو فردا به صورت رسمی اعلام خواهد شد. شیوا در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته قیمت خودرو‌های سایپا ۲۳ درصد و ایران خودرو ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

در خبری از بازار‌های جهانی، ذخایر ارزی چین برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی به میزان محسوسی افزایش یافت. روند نزولی حجم ذخایر ارزی چین پس از سه ماه متوقف شد و آنطور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۸۶ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه گذشته به سه تریلیون و ۹۱ میلیارد دلار رسیده است. چین بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی جهان بوده و به نظر می‌رسد بازگشایی تدریجی اقتصاد این کشور پس از پشت سر گذاشتن پیک کرونا به تقویت این ذخایر کمک کرده است. طی ماه‌های اخیر چین به لطف اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه بر روی سرمایه از خروج منابع ارزی به خارج از این کشور تا حد زیادی جلوگیری کرده بود.

در بازار‌های جهانی شاهد کاهش اندک قیمت نفت به ۲۴ دلار و ۳۴ سنت بودیم. قیمت جهانی طلا نیز کاهش را تجربه کرد و با ۰.۹ درصد کاهش به ۱.۶۹۸ دلار به ازای هر اونس رسید. شاخص‌های بورس آمریکا نیز تا زمان تنظیم این گزارش همچنان روند عمدتا نزولی خود را ادامه دادند و شاخص داوجونز با کاهش ۰.۶۲ درصدی به ۲۴ هزار و ۱۷۸ واحد رسید. در فلزات شاهد رشد قیمت ۲ درصدی روی بودیم. قیمت هر تن از این فلز در معاملات شب گذشته به مرز ۲.۰۰۰ دلار رسید. قیمت مس نیز روند منفی اندکی داشت و با ۰.۶۴ درصد افت قیمت به ۵.۲۰۰ دلار رسید.


بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز شاهد ادامه بهبود روند معاملات در بازار سرمایه باشیم. دو گروه خودرویی و بانکی در کنار فلزاتی‌ها در رزو‌های اخیر بیشتر بازدهی را نصیب سهامداران خود کرده اند و انتظار می‌رود که در روز‌های پیش رو نیز همچنان این گروه‌ها بیشترین حجم تقاضا را تجربه کنند. همچنین در گروه‌های کوچک‌تر نیز انتظار می‌رود با توجه به اصلاح قیمتی تا ۲۰ درصدی برخی از نماد‌ها شاهد بهبود روند معاملات در این گروه‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر