بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

فروش وکالتی "سهام‌عدالت" نیازمند شفاف‌سازی

با اجرایی شدن فروش وکالتی سهام عدالت، عملا فشار فروش این سهام در بازار سرمایه کاهش یافته و مدیریت آن‌ها حرفه‌ای خواهد بود اما؛ ممکن است این مفهوم با مفهوم فروش وکالتی از طریق دفترخانه‌ها به اشتباه گرفته شده و زمینه سودجویی از مشمولان فراهم شود که باید شفاف سازی کافی در این زمینه صورت گیرد.
کد خبر : ۲۱۹۷۷۳
 
فروش وکالتی سهام عدالت، نیازمند شفاف سازی
 
شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در بررسی واگذاری‌های سهام عدالت به بورس‌نیوز گفت: طرح این سهام از جمله معدود طرح‌هایی بوده که بیش از نیمی از جمعیت کل کشور با آن در ارتباط هستند. 

وی ادامه داد: مشمولان این طرح شامل ۶دهک پایین درآمدی جامعه بوده که جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود؛ سال۸۵ در طرح سهام‌عدالت، سهام ۳۶شرکت پذیرفته شده در بورس و ۱۳شرکت غیربورسی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شد و برگه سهام ۱۰میلیون ریالی در اختیار مشمولان طرح قرار گرفت.
 
این کارشناس بازار افزود: مقرر شد تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۵ این سهام آزادسازی شود و سازمان خصوصی‌سازی، سود نقدی این شرکت‌ها را وصول و به میزان قابل تخصیص به هر فرد، نسبت به پرداخت سود نقدی به مشمولین طرح اقدام کند. 

این کارشناس بازار سرمایه به دستور مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال جاری اشاره و اظهار کرد: مقرر شد زمینه‌های آزاد‌سازی سهام عدالت هر چه سریع‌تر فراهم شود و از این رو، سازمان خصوصی‌سازی امکان انتخاب روش مستقیم را در اختیار مشمولین قرار داده و اگر مشمولین این روش را انتخاب نکنند، روش غیرمستقیم به شکل پیش‌فرض به عنوان روش مدنظر آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود:، اما از شواهد پیداست که حتی انتخاب از بین این دو روش نیز برای بخش زیادی از مشمولان سهام عدالت با مشکلاتی همراه بوده و رئیس جمهور، روش سومی را برای این مهم پیشنهاد کرد؛ این روش، فروش وکالتی به بانک‌ها بوده و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیم بر تسهیل در فروش سهام عدالت اخذ شد.

احمدی خاطرنشان کرد: به این طریق، علاوه بر شبکه کارگزاری‌ها و روش‌های فروشی که هم‌اکنون برای سهامداران فراهم است، روش فروش وکالتی به بانک‌ها نیز فراهم خواهد شد؛ طبق دستور رییس‌جمهور و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مقرر شد از نظام بانکی هم برای فروش سهام‌عدالت استفاده شده و تسهیلات بیشتری در اختیار آن دسته از سهامدارانی که قصد فروش بخشی از سهام عدالت خود را دارند، قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به یکی از مزیت‌های این روش اضافه کرد: مدیریت سهم‌های موجود در سبد سهام عدالت در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت و بانک‌ها می‌توانند دارایی‌های مربوطه را به صندوق‌های سرمایه گذاری تحت مدیریت خود واگذار کنند.

وی ادامه داد: به این طریق، عملا فشار فروش این سهام در بازار سرمایه کاهش یافته و مدیریت آن‌ها حرفه‌ای‌تر می‌شود اما؛ ممکن است این مفهوم با مفهوم فروش وکالتی از طریق دفترخانه‌ها به اشتباه گرفته شود و زمینه سودجویی از مشمولان فراهم شود که باید شفاف سازی کافی در این زمینه انجام شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"تجدید ارزیابی" محرک اصلی بازار

کارشناسان بازار سرمایه در گفت وگو با بورس نیوز مطرح کردند:

صنایع ارزنده را بشناسید

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی:

فروش وکالتی سهام عدالت صحت ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
مگه نگفتن از ده خرداد میاد تو پرتفوی اونایی که کد بورسی دارن ؟؟؟پس چرا نیومده