بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ادامه روند نوسانی بازار محتمل‌ترین پیش بینی در خصوص معاملات روز‌های پیش رو بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۲۰۱۵۷

محتمل‌ترین پیش بینی در خصوص معاملات


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، دیروز شاهد نوسان قیمت‌ها در سطح بازار بودیم و با رشد قیمت‌های صورت گرفته در ساعات میانی بازار و سپس رشد مجدد عرضه‌ها در دقایق پایانی بازار روز پر نوسانی رو سپری کردیم. شاخص کل با افزایش ۱.۸۲ درصدی به ۹۸۸ هزار و ۱۲۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش در حدود یک درصدی به ۳۲۱ هزار و ۴۱۰ واحد رسید.

نماد‌های "فارس"، "فملی"، "شستا" و "اخابر" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.


ارزش کل معاملات نیز به ۱۰۶ هزار میلیارد ریال رسید که نشان از کاهش آن نسبت به متوسط دو ماه اخیر را که در حدود ۲۰۰ هزار ریال بوده است، دارد.

سیاست و اقتصاد کلان

سه منبع آگاه به رویترز گفتند اوپک و روسیه در حال بررسی پیشنهادی برای تمدید توافق کاهش تولید به مدت یک یا دو ماه هستند و به توافق نزدیک شده اند. گروه اوپک پلاس در ماه آوریل تصمیم گرفتند تا روزانه رکورد ۹.۷ میلیون بشکه نفت از میزان تولید خود بکاهند که این رقم حدود ۱۰ درصد عرضه نفت در جهان است. منابع آگاه به رویترز گفتند عربستان هفته پیش پیشنهاد کرده به جای کنار گذاشتن توافق کاهش تولید در ماه جولای، آن را تا پایان سال ادامه دهند.

در بازار‌های جهانی قیمت طلا با افزایش قیمت مواجه بود. پس از التهابات اجتماعی و سیاسی در امریکا شاهد افزیش قیمت طلا به محدوده ۱.۷۵۰ دلاری هستیم و این موضوع منجر به عبور قیمت سکه طلا از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بودیم.
قیمت جهانی نفت، اما کاهش اندکی داشت و با حدود ۱ درصد کاهش به ۳۵ دلار و ۱۳ سنت تنزل قیمت یافت. قیمت جهانی مس و روی به روند افزایشی خود ادامه دادند و بهای هر تن روی با بیش از ۱ درصد افزایش به بیش از ۲.۰۰۸ دلار رسید. قیمت مس نیز با در حدود ۰.۸ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل به ۵.۴۱۰ دلار رسید.

در خبری از گروه خودرویی، براساس آمار منتشر شده، دو خودروساز بزرگ ایران در دو ماهه ابتدایی سال جاری، در مجموع ۱۰۹ هزار و ۷۹۴ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان تولید در مقایسه با آمار تولید ارائه شده در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ رشد حدود ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان اردیبهشت در مجموع ۵۷ هزار و ۱۴۸ دستگاه تولید کرده است. از این تعداد ۴۱ هزار و ۷۰۲ دستگاه گروه پژو، ۵۴۷۹ دستگاه متعلق به گروه سمند، ۷۹۵۰ دستگاه دنا، ۹۸۴ دستگاه رانا و ۱۰۳۳ دستگاه هم هایما بوده است. میزان تولید خودرو در دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، برای گروه پژو رشد ۵۶.۷ درصدی، گروه سمند رشد ۹۷.۵ درصدی و برای دنا رشد ۴۰.۸ درصد داشته است، اما رانا و هایما به ترتیب کاهش ۲۶.۵ درصدی و ۲۰.۷ درصدی داشته‌اند.

گروه خودروسازی سایپا نیز در پایان اردیبهشت سال‌جاری توانسته ۵۲ هزار و ۶۴۶ دستگاه تیبا و پراید تولید کند. این شرکت در دو ماهه ابتدایی امسال ۲۱ هزار و ۹۹۲ دستگاه تیبا و ۳۰ هزار و ۶۵۴ دستگاه پراید تولید کرده که از بابت تعهدات معوق بوده است.


همچنین در خبری از گروه بانکی، بانک مهر اقتصاد در ادامه ساماندهی بانک‌های نظامی، به عنوان دومین بانک نظامی در بانک سپه ادغام شد. این ادغام در پی برگزاری مجمع عمومی بانک مهر اقتصاد انجام شد. پیش از این، بانک حکمت نیز در بانک سپه ادغام شده شود. طرح ادغام پنج بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه با هدف ساماندهی شبکه بانکی کشور از اواخر سال ۹۷ آغاز شده و گام به گام در حال اجراست. قرار است بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شوند که روند ادغام آن‌ها در مراحل پایانی قرار دارد.

بازار امروز

ادامه روند نوسانی بازار محتمل‌ترین پیش بینی در خصوص معاملات روز‌های پیش رو بازار سرمایه است. امروز نیز با توجه تعطیلی سه روزه پیش روی بازار انتظار می‌رود که افزایش عرضه‌ها را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر