بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

ظرفیت‌سازی به جای تخریب بورس

بازار سرمایه ما پتانسیل های زیادی برای رشد دارد و امیدواریم به جای تخریب این بازار از ظرفیت های این بازار در راستای توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید بهره ببریم.
کد خبر : ۲۲۱۲۷۴

ظرفیت سازی به جای تخریب بورس

به گزارش بورس‌نیوز شاخص بورس تا این لحظه از معاملات با افت ۹۲۸۸ واحدی همراه بوده است.

این منفی‌ها و مقاومت در نزدیکی کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی توسط بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده بود. با این حال هر منفی بازار، فرصتی است برای طایفه حبابیون تا بگویند ما پیش‌بینی ریزش بازار سرمایه را کرده بودیم!

عباس آرگون کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: شاید رشد بازار سرمایه با واقعیت های اقتصادی همخوانی نداشته؛ ولی این عدم همخوانی فقط مختص بازارسرمایه نبوده و بازار مسکن و خودرو و... هم رشد زیادی کرده است. اگر اعتقاد به حباب بازار سرمایه داشته باشیم باید بپذیریم که قیمت خودرو و مسکن و بسیاری از کالاهای دیگر هم در کشور ما حباب دارد!

وی افزود: بورس نماد شفافیت است و نباید با هر منفی، مردم را ترساند. اقبال بازار سرمایه فرصتی طلایی برای اقتصاد کشور است و باید به مردم در مورد سرمایه گذاری در این بازار آموزش داد. تا چندی قبل تمام مردم تمایل به سرمایه گذاری در بازارهای فیزیکی داشتند؛ ولی حالا شاهد ورود تعداد بیشتری از مردم به بازار سرمایه هستیم. اما هنوز مردم در مورد سرمایه گذاری در بورس، دانش کافی ندارند و اگر شناخت مردم از این بازار بیشتر بود، استقبال از عرضه های دولت در قالب ETF دارا یکم با تخفیف ۳۰ درصدی، خیلی بیشتر از اینها مورد توجه قرار می گرفت. انتظار می رود رسانه ها به جای تمرکز بر نوسان شاخص، به آموزش سرمایه گذاری در بورس و مزایای حضور در این بازار بپردازند. ضمن اینکه باید با برنامه هایی مثل عرضه های اولیه، افزایش سرمایه شرکت ها، انتقال نماد شرکت های بزرگ به بازار بالاتر و ظرفیت سازی جهت ورود به بازار بالاتر، و نیز افزایش شناوری سهم ها به افزایش عمق این بازار هم کمک شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: به جای تخریب بازار سرمایه، امکان تامین مالی بنگاه های اقتصادی و استارت آپ ها از بازار سرمایه را فراهم کنیم تا نقدینگی به جای سفته بازی در سایر بازارها، به سمت تولید برود. همچنین دولت می تواند پروژه های عمرانی نیمه تمام را در بازار سرمایه عرضه کند تا هم با کمک تامین مالی این پروژه ها از بازار سرمایه، شاهد تسریع اجرای آنها باشیم و هم به توسعه اقتصادی کشور کمک شود. صدها هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که میتوان از بین آنها، طرح هایی که درصد پیشرفت بالاتری داشته و توجیه اقتصادی دارد، در یک شرکت عرضه کرد و با این عرضه اولیه، از بازار سرمایه جذب نقدینگی کرد. ضمن اینکه دولت برای ترغیب مردم به سرمایه گذاری در پروژه های ناتمام، می تواند درصدی تخفیف هم در نظر بگیرد. در این صورت، با پولی که میلیون ها نفر در دست دارند و به دنبال خرید خودرو و ملک هستند تا سودی کسب کنند، این طرح ها به مرحله اجرا می رسد. این اقدام هم به رونق بازار سرمایه و هم اشتغالزایی و صادرات و... کمک خواهد کرد.

آرگون در خاتمه گفت: بازار سرمایه ما پتانسیل های زیادی برای رشد دارد و امیدواریم به جای تخریب این بازار از ظرفیت های این بازار در راستای توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید بهره ببریم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مراقب حباب ETF ها باشید!

مدیر صندوق سرمایه گذاری جسورانه اینوتک آشنا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

به وقت جذابی ETFهای بعدی دولت

مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دوست‌داشتنی‌های جدید بازارسرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

چربش دیگر فاکتورهای بورسی بر "تحریم"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
در همه دنیا محرک اصلی بورس،  که در شاخص بورس تجلی میابد،  تورم است-  نه اینکه خود عامل تورم باشد. . یعنی در اصطلاح  موضوعی "تبعی است نه سببی" از طرفی همین دید بلندمدت سهامداری(نگهداری سهم) اگر حمایت شود باعث ماندگاری حجم نقدینگی در بازار سرمایه و جلوگیری از تورم عمومی میشود که حداقل مزیت بورس نسبت به بقیه بازارها است. همچنین اثرات مفید اقتصادی آن باز با دید کلان و بلند مدت بسیار بیشتر از سایر بازارهای غیر مولد و تورم زا است و به رشد اقتصاد کمک میکند در کشورهایی که تورم ندارند یا پایین  است چون این مورد را ندارند با آن آشنا نیستند و حتی کارشناسان آنها هم از افزایش بورس کشورهایی که تورم بالا و اقتصاد با رشد کم یا حتی منفی دارند اظهار تعجب میکنند که بخاطر ناآگاهی آنها است وگرنه حفظ سرمایه و داراییهای سهامداران و سرمایه گذاران  با افزایش شاخص بورس و قیمت سهام و نیز بازدهی بیشتر آن در مقایسه با سایر بازارهای مالی، در شرایط تورمی، امری بدیهی طبیعی و اغلب لازم است و حتی به بقای شرکتها هم کمک میکند. طبیعت رقابتی بورس واینکه دید بلند مدتِ آینده نگرانه دارد نیز سبب پیشرو بودن و درنتیجه افزایش شتابان شاخص  میشود که در تمام بورسهای دنیا کم و بیش وجود دارد بورس اینجا هم بی عیب نیست و مسوولان  باید قدر این مشارکت مردم را بدانند و به رفع عیوب آن اهتمام ورزند ، و مردم هم در آن مساعدت کنند. وگرنه مثلا اگر یک ماشینی دودزا است نمیتوان گفت کلا خودرو چیز بدی است برگردیم  درشگه سوار شویم.
ناشناس
Germany
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
خرید سهام  از کاهش ارزش داراییهای نقدی و قدرت خرید افراد در اثر تورم جلوگیری میشود.   حتی بورس بیشتر از تورم  هم افزایش میابد علت آن رشد سوددهی و افزایش قیمت سهام شرکتها علاوه بر تاثیر پذیری داراییهای آنها و سهامداران از تورم است، که این افزایش  از سوددهی شرکتها چیز خوبی هم هست و باید استقبال هم بشود. و نیز حتی به حفظ دارایی‌های  شرکت و سهامداران و بقای شرکتها کمک میکند، همچنین  با افزایش صادرات و بخصوص کاهش واردات شرکتهای بورسی موقعیت بهتری پیدا کرده اند، که امیدواریم   با حمایت همه جانبه دستگاههای ذیربط و مردم از بورس و با تامین سرمایه های لازم شرکتهای بورسی از طریقه سرمایه گذاری عموم مردم ،هرچه بیشتر  شاهد اشتغالزایی و افزایش کیفیت کالای داخلی باشیم.