بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
با توجه به مازاد ارزی این بانک، بسیاری بر این باور بودند که سود محقق شده هر سهم این بانک در سال ۹۸ به بیش از ۲.۵۰۰ ریال به ازای هر سهم خواهد رسید.
کد خبر : ۲۲۱۶۱۱

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بانک ملت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۹۸، با کاهش محسوس و تقریبا غیر قابل انتظار سودآوری همراه بوده و سود خالص محقق شده این بانک با ۸۰ درصد افت نسبت به سال ۹۷ به کمتر از ۲۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
این در حالی است که با توجه به مازاد ارزی این بانک، بسیاری بر این باور بودند که سود محقق شده هر سهم این بانک در سال ۹۸ به بیش از ۲.۵۰۰ ریال به ازای هر سهم خواهد رسید.

جمع درآمد‌های مشاع این بانک که شامل سود و وجه التزام تسهیلات و همچنین سود سرمایه گذاری‌ها و سپرده گذاری‌های بانک بودده، به ۲۱۸ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال رسیده که ۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین سود سپرده گذاران رشد اندکی داشته که تنها ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هزینه سود سپرده‌های بانک در سال ۹۸ به ۱۵۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال رسیده بود و خالص درآمد بانک از محل فعالیت‌های مشاع با رشد خوب ۱۲۳ درصدی به بیش از ۶۶ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در بخش غیرمشاع و مهم‌ترین قسمت آن که نتیجه مبادلات ارزی بوده، شاهد افت سنگین درآمد بانک هستیم. با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی که نرخ تسعیر دلار را در پایان سال گذشته هزار ریال و نرخ یورو را ۱۰۲ هزار ریال تعیین کرده بود، خالص درآمد بانک از تسعیر ارز به ۱۳۷ هزار و ۲۷۱ میلیارد ریال رسیده که بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

با این حال و در بخش سایر درآمد‌های بخش غیرمشاع شاهد شناسایی مبلغ ۳۲.۷۴۳ میلیارد ریال درآمد هستیم. این درآمد شامل سود ۱۹.۵۷۰ میلیارد ریالی از محل فروش سهام شرکت ملی مس ایران، ۷.۷۶۵ میلیارد ریال خسارت دریافتی از خزانه داری انگلستان و ۲.۰۰۰ میلیارد ریال نیز سود فروش دارایی‌های ثابت است. توجه به این نکته ضروری است که این قبیل درآمد‌ها امکان تکرار در سنوات آتی را ندارند و در صورت عدم تحقق این بخش از درآمد‌ها در سال گذشته امکان داشت که بانک ملت با زیان نیز روبرو باشد.

در بخش هزینه‌ها شاهد افزایش غیرمعقول و غیرمنطقی هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های اجرایی بانک هستیم که در نوع خود محل سوال جدی از مدیران این بانک است. هزینه‌های پرسنلی این بانک در زمانی که بحث کنترل هزینه‌ها و کاهش شعب بانک‌ها بسیار مطرح بوده که با رشد عجیب ۳۸ درصدی همراه بوده شد و تنها هزینه پرسنلی این بانک کشور در یک سال گذشته به بیش از ۵۲ هزار میلیارد ریال رسیده است. در این خصوص افشا حقوق و پاداش و مزایای مدیران ارشد این بانک می‌تواند مورد سوال و بازرسی نهاد‌های ناظر همچون بانک مرکزی، سازمان بازرسی و فعالین حوزه قانون قرار گیرد.

در بخش هزینه‌های اجرایی رشد ۶۴ درصدی هزینه‌ها را شاهد هستیم و با ۶۴ درصد افزایش هزینه‌های بخش اجرایی، مبلغ عجیب و بسیار ناباورانه‌ی ۳۸.۴۵۰ میلیارد ریالی را شاهد هستیم که مشخص نیست مدیران بانک جهت مدیریت بانک و اجرای فعالیت‌های روزمره آن به چه دلیلی می‌بایست چنین هزینه‌هایی را متحمل شوند؟
هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول نیز رشد ۳۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ داشته و به بیش از ۹۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بررسی این بانک با دارایی ارزی ۷میلیارد دلار؛

"وبملت" و سود عملیاتی ۹۹ هزارمیلیارد ریالی

جزییات مهم از همه آنچه که در سهام عدالت باید بدانید؛

چرا سهام عدالت یک میلیون تومانی آب رفت؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
فقط در یک قلم با توجه به اطلاعات ارسالی به صورت متوسط هر کارمند در بانک ملت ماهیانه بیشتر از 20 میلیون تومان حقوق و مزایا می گیرد که با واقعیت ها همخوانی ندارد. البته بهتر است کارکنان بانک اظهار نظر کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
تا دیر نشده وپرونده طبری ها بیرون نزده بهتراست نهاد های بازرسی ورودکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
شتر سواری ودلا دلا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
بسیاری از کانال های بورسی نیز بر موارد مورد نظر شما تاکید داشتند یاللعجب یاللعجب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
بوی گندم مال من هر چی که دارم مال تو یه وجب خاک مال من هرچی میکارم مال تو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
تشکربیکران از روشنگری شما اگر این شفاف سازی ها از طرف افراد و مطبوعات مانند شما انجام بگیر د خیلی ها در کارکرد خود دقت بیشتر میکنند ایا سازمان بورس ویا هر ارگان ذیربط نباید درخواست شفافیت ودرخواست دریافت توضیحات دقیق وریز بنمایند