بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر نمی‌رسد که امروز نیز شاهد تغییر روند در بازار سرمایه باشیم و افزایش قیمت‌ها محتمل‌ترین پیش بینی برای بازار امروز خواهد بود.
کد خبر : ۲۲۲۳۰۱

افزایش قیمت‌ها برای بازار امروز


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. به نظر می‌رسد که در حال حاضر هیچ موضوعی جلو دار بازار سرمایه نیست و بازار بدون وقفه و کوچکترین اصلاح به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. پس از جلوگیری از معاملات سهام عدالت بدون اطلاع قبلی و توسط سازمان بورس روند افزایشی قیمت‌ها تشدید شده است. با این حال، ارزش معاملات نسبت به روز‌های گذشته کاهش داشته و این موضوع می‌تواند نشان از کاهَش تمایل به خرید در بازار باشد.

از سوی دیگر شاهد کاهش عرضه سهام توسط سهامداران عمده و به خصوص وابستگان بخش دولتی هستیم که پس از بار‌ها تاکید مقامات مبنی بر عرضه سهام و افزایش سهام شناور و عمق بازار توسط رئیس جمهور و ...، شاهد بی اعتنایی مدیران بخش دولتی به این قبیل دستورات هستیم و به نظر نمی‌رسد که سهام شناور بازار تغییر خاصی را نسبت به ماه‌های پیش تجربه کرده باشد.


همچنین پس از عرضه اولیه سهام شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی و آریاساسول، نشان و خبری از عرضه‌های بزرگ در روز‌های پیش روی بازار نیست و به نظر می‌رسد که متولیان و مسئولین بازار سرمایه روند معکوسی نسبت به صحبت‌ها و اظهارات خود را در پی گرفته اند و تنها دغدغه آن‌ها ظاهرا ادامه صف‌های خرید متوالی بازار سرمایه به نظر می‌رسد. تنها شرکت بزرگ در آستانه عرضه اولیه سیمان تامین بوده که مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین اعلام کرد: قرار است ۱۶ درصد از سهام این هلدینگ در قالب عرضه اولیه با نماد «سیتا» بزودی (چهارشنبه هفته جاری) در بورس اوراق بهادار تهران انجام شود. «رضا جمارانیان» روز شنبه به خبرنگاران گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به عنوان یکی از هلدینگ‎‌های تابعه شستا در حوزه‌های صنعت سیمان در قالب ۴۵ شرکت، صنعت عمران و ساختمان و حمل و نقل داراست.

مدیرعامل سرمایه گذاری سیمان‌تامین خاطرنشان کرد: سیاست و دستور رییس جمهور این است که مجموعه صندوق‌ها از جمله صندوق تامین اجتماعی باید از سهام مدیریتی خارج شوند و این هلدینگ هم به جای ۱۰، ۱۶ درصد عرضه انجام می‌دهد و انتظار می‌رود بقیه سهام به مرور عرضه شود.

روز گذشته شاهد آغاز معاملات ثانویه صندوق درایکم بودیم. میزان بازدهی سرمایه گذاران از زمان پذیره نویسی این صندوق تا روز اول بازگشایی به بیش از ۱۲۵ درصد رسیده است. با توجه به روند مثبت گروه بانکی به نظر می‌رسد که شاهد ادامه رشد ارزش خالص دارایی‌های این صندوق و رشد قیمت واحد‌های سرمایه گذاری آن باشیم.

در خبری دیگر از گروه بانکی، شاهد صدور مجوز افزایش ۳۱۴ درصدی بانک ملت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های آن هستیم. همچنین بر اساس اطلاعیه شفاف سازی بانک دی، این بانک با فروش ۵ درصد از سهام نیروگاه دماوند در بازه زمانی اردیبهشت لغایت تیر ماه سال جاری مبلغی بیش از ۹.۵۰۰ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده و در صورت ادامه روند افزایش قیمتی این نیروگاه و فروش تمامی سهام آن توسط بانک دی، به نظر می‌رسد که این بانک قادر به پوشش دادن زیان انباشته در حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی خود باشد.

همچنین بر اساس صورت‌های مالی سه ماهه بانک پارسیان، این بانک در دوره منتهی به پایان خرداد ماه امسال موفق به کسب سود خالص ۱.۲۰۲ میلیارد ریالی و معادل ۸ ریال به ازای هر سهم شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، این بانک معادل ۸ ریال زیان با لحاظ سرمایه جدید محقق نموده بود. افزایش درآمد کارمزد بانک را می‌توان دلیل اصلی خروج از زیان بانک در این دوره زمانی اعلام کرد.

گزارش‌های ماهیانه شرکت‌ها نیز در حال انتشار بوده و رشد قیمت‌ها در برخی شرکت‌ها بسیار جالب توجه و محسوس است. به عنوان مثال نرخ فروش محصولات مس شهید باهنر در یک ماه در حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. ذوب آهن، فایرا، فولاد مبارکه، گل گهر و چادرملو با افزایش قیمت‌های بیش از ۱۰ درصدی در اکثر محصولات خود مواجه بوده اند و این افزایش نرخ‌ها با توجه به معاملات بورس کالا در هفته اخیر و روز‌های گذشته به نظر می‌رسد که روند ادامه داری داشته باشد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که همچون سایر بازارها، در بازار سرمایه نیز با کمبود فروشندگان مواجه هستیم و از سوی دیگر، هجوم و حضور نقدینگی در بازار بدون بررسی وضعیت سودآوری شرکت ها، منجر به بزرگ‌تر شدن حباب قیمتی و عبور قیمت بسیاری از شرکت‌ها از ارزش جایگزینی آن‌ها شده است. به نظر نمی‌رسد که امروز نیز شاهد تغییر روند در بازار سرمایه باشیم و افزایش قیمت‌ها محتمل‌ترین پیش بینی برای بازار امروز خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر