بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها و شناسایی سود توسط سرمایه گذاران کوتاه مدت پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۲۱۸۱۰

شناسایی سود توسط سرمایه گذاران کوتاه مدت


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و با توجه به رشد محسوس قیمت‌ها در بازار ارز، شاهد روز مثبت دیگری در بازار سرمایه بودیم. این در حالی بود که برخی بر این گمان بودند که گزارش‌های نامطلوب شرکت‌ها در سال گذشته می‌توانست منجر به افت قیمت‌ها در بازار سرمایه شود.

در بازار دیروز تقریبا تمامی گروه‌ها روند مثبتی را تجربه کردند و به جز دو گروه سیمانی و دارویی که با عرضه و روند منفی در برخی نماد‌های خود مواجه بودند، اکثر گروه‌ها در قیمت‌های مثبت کامل در حال معامله بودند.

شاخص کل با رشد بیش از ۳ درصدی به رقم بی نظیر ۱ میلیون و ۲۷۰ هزرا و ۶۰۲ واحدی رسید که بیش از ۴۰ هزار واحد افزایش را نسبت به روز سه شنبه هفته قبل نشان می‌دهد. از سوی دیگر، شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲.۶ درصدی به ۴۰۹ هزار و ۲۴۲ واحد رسید.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "فارس" و "شستا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.
ارزش کل معاملات نیز به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
قیمت دلار در بازار ارز به بیش از ۱۹ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. در پی آن هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران نیز با رشد ۲۱۰ هزار تومانی به نرخ ۸ میلیون تومان فروخته شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید یک‌میلیون و ۲۰۰هزار خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: تولید خودرو در کشور به روز‌های اوج برگشته است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۱۸ درصدی تولید خودرو در دو ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

حسین مدرس خیابانی گفت: در این مدت ۵۵ درصد به تحویل محصولات ایران خودرو و ۵۰ درصد به تحویل محصولات سایپا اضافه شده است. وی افزود: اکنون به‌شدت روی تأمین مواد اولیه متمرکز شده‌ایم تا عرضه خودرو را افزایش دهیم.


در بورس کالا و در معاملات دیروز، ۳۷ هزار و ۵۳۲ تن مقاطع طویل فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که طی آن، معاملات سبد میلگرد در مجموع با قیمت میانگین ۶۴۸۲ تومان به ازای هر کیلو انجام شد. این عرضه‌ها توسط شرکت‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد سیرجان صورت گرفت.

در خبری از بازار سرمایه شاهد تقسیم سود ۱۱.۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم شرکت پتروشیمی زاگرس بودیم. این شرکت بیش از ۹۵ درصد از سود محقق شده خود را در مجمع عمومی عادی سالیانه تقسیم کرد. همچنین از روز چهارشنبه شاهد آغاز معاملات یونیت‌های سرمایه گذاری صندوق دارا یکم خواهیم بود. بر اساس اعلام مسئولین دولتی، بازدهی این صندوق از زمان پذیره نویسی تا کنون معادل ۱۲۰ درصد بوده است.

 

بازار امروز
بازار امروز را با افزایش عرضه‌ها و شناسایی سود توسط سرمایه گذاران کوتاه مدت پیش بینی می‌کنیم. با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و سود اوراق بدهی به نظر می‌رسد که همچنان بازار سرمایه برای برخی از سرمایه گذاران جذابیت خود را حفظ کرده است.

ادامه روند افزایشی قیمت دلار که متاسفانه تنها در عرض ۱۰ روز گذشته ۲.۰۰۰ تومان افزایش قیمت دلار را ثبت نموده است، محرک اصلی این روز‌های بازار سرمایه است. در این خصوص بانک مرکزی سعی دارد که با افزایش عرضه‌ها توسط صادرکنندگانی که مهلت تسویه ارزی آن‌ها در سامانه نیما در حال اتمام است، نسبت به تعدیل نرخ ارز اقدام کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که کسب بازدهی مطلوب در قیمت‌های فعلی بازار سرمایه با ریسک‌های سنگینی همراه بوده و صرفا کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم است که می‌تواند ادامه روند مثبت بازار را در پی داشته باشد که در نوع خود نشان دهنده دوگانگی اقتصادی کشور است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر