بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
با توجه به تعطیلات سه روز آتی به نظر می‌رسد امروز همچنان شاهد رشد عرضه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۲۱۴۴۸

ارتباط تعطیلات سه روزه با بازارآ

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد اندک بازار بودیم. شاخص کل با بیش از ۴ هزار و ۶۹۹ واحد افزایش به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن با افزایش ۲.۳ درصدی به رقم بی نظیر ۳۸۹ هزار و ۳۳۶ واحد رسید.

بیشترین اثر مثبت را نماد‌های "اخابر"، "خودرو" و "پارس" داشتند و بیشترین اثر منفی را نیز نماد‌های "فولاد"، "فارس" و "وامید" داشتند.

جمع ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز یکشنبه در حدود ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان

بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، رشد ۳۲.۶ درصدی پایه پولی، افزایش ۳۱.۳ درصدی نقدینگی، کاهش ۱۹.۸ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، افزایش ۲۶.۸ درصدی سپرده‌گذاری سرمایه‌گذاری مدت‌دار و کاهش ۵.۶ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی، مهم‌ترین تحولات پولی و بانکی سال ۹۸ بود.

با درنظر گرفتن ارقام مصارف پایه پولی که شامل سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی، اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و در دست اشخاص، حجم کل این متغیر در پایان سال ۹۸ به ۳۵۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان می‌رسد که رشدی ۳۲.۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ دارد.

حجم نقدینگی در پایان اسفند ماه سال گذشته به ۲۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده که در این سال رشد ۳۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. ضریب فزاینده با ۰.۹ درصد کاهش به ۷.۰۱ رسیده است.

میزان سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۱۸۵۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده که ۱۱۴۸ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان سپرده بلند مدت و ۷۰۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان حجم سپرده کوتاه مدت بوده و رشد سپرده بلندمدت ۳۰.۶ درصد و سپرده کوتاه مدت ۲۱.۱ درصد درج شده است.

در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند را ممنوع کرده‌ایم.

فرهاد دژپسند دو مصوبه مهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در زمینه سیاست‌های حمایتی مالیاتی دولت از بنگاه‌های تولیدی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی به دلیل شرایط خوب بازار سرمایه، تمایل زیادی دارند برای بورس پذیرش بگیرند، گفت: بنگاه‌هایی هستند که شرایط مالیاتی شفاف و روشنی دارند، اما نگران این هستند که اگر وارد بازار سرمایه بشوند، زمینه و بهانه‌ای پیدا شود که پرونده مالیاتی سنوات گذشته آن‌ها مورد کالبد شکافی مجدد قرار گیرد. وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما برای رفع این دغدغه، طی مصوبه‌ای که از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفتیم و خوشبختانه ابلاغ هم شده است، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سالجاری در بورس پذیرش می‌شوند را ممنوع کرده ایم و این شرکت‌ها تنها بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت.

در خبری از بازار‌های جهانی، صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود از احتمال پایین آوردن بیشتر پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصاد جهانی برای سال جاری خبر داد. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، طی سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس ایتالیا، گفت که ممکن است بر مبنای اطلاعات جدیدی که به دستمان خواهد رسید پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصاد جهانی را بیش از این نیز کاهش دهیم. وی تاکید کرد داده‌های جدید حاکی از آن است که اکثر کشور‌ها از نظر اقتصادی عملکرد بدتری را نسبت به آن چیزی که انتظار می‌رفت، داشته‌اند.

همچنین در بازار‌های جهانی شاهد رشد قیمت جهانی نفت بودیم. کاهش تحویل نفت توسط عربستان به برخی خریداران نفت و همچنین پیش بینی کاهش تولید نفت در میان نفت شیل آمریکا منجر به رشد ۱.۵ درصدی قیمت نفت در معاملات شب گذشته گردید. این در حالی بود که اخبار مربوط به رکود اقتصاد جهانی و همچنین احتمال آغاز موج دوم ویروس کرونا در اقتصاد‌های غربی، منجر به کاهش قیمت نفت شده بود. قیمت جهانی طلا نیز برای دومین روز پیاپی با کاهش قیمت مواجه بود و به کمتر از ۱.۷۳۳ دلار به ازای هر اونس رسید.

بازار امروز
با توجه به تعطیلات سه روز آتی به نظر می‌رسد امروز همچنان شاهد رشد عرضه‌ها باشیم. درج برخی اخبار در خصوص احتمال فشار کشور‌های اروپایی از طریق شورای حکام انرژی هسته‌ای به کشورمان و صدور قطعنامه احتمالی توسط این سه کشور می‌تواند تا حدی فضای بین المللی و سیاسی را علیه کشورمان تقویت کند و این موضوع ممکن است در میان مدت منجر به رشد ریسک بازار سرمایه شود.

با این حال، رشد قیمت ارز که متاسفانه به ارقام بیش از ۱۸ هزار تومان رسیده، همچنان منجر به رشد بازار سراسر حبابی در کوتاه مدت می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر