بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز صورت گرفت؛

کارشناسان و شرایط تورمی بر"بورس"

کشور در شرایط تورمی به سر برده و گزینه‌های سرمایه گذاری موجود هیچ کدام به جذابیت بورس نیست. افراد برای حفظ ارزش پول خود گزینه‌های سرمایه گذاری دیگر را به ریال ترجیح داده و سعی می‌کنند سپرده‌های بانکی و ریالی خود را به دارایی مالی یا دیگر دارایی‌ها تبدیل کنند.
کد خبر : ۲۲۳۱۳۴

 

تحلیل کارشناسان از تاثیر شرایط تورمی بر

 

 

به گزارش بورس نیوز، بازار سکه، ارز یا ملک عدم جذابیتی را به خصوص در حوزه عدم نقدشوندگی، مالیات و مسائل امنیتی به وجود آورده و جذابترین بازار سرمایه گذاری در جامعه بازار سرمایه و بورس است؛ بنابراین تا زمانی که شرایط تورمی و مسائلی از این دست وجود دارد بنابراین جذابیت در بازار سرمایه پابرجا بوده و شاهد ورود نقدینگی هستیم.


شیب تند بازار و عدم برقراری تعادل در بازار مشکلاتی را به وجود آورده و برخی رفتار‌های هیجانی دیده می‌شود. هر چند نسبت به ماه پیش شرایط خیلی بهتر شده و مردم بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ با نقدشوندگی بالاتر روی آورده اند، اما باز هم شاهد برخی رفتار‌ها و ناهنجاری‌ها هستیم.


البته به نظر می‌رسد با آموزش و فرهنگ سازی بتوان از میزان هیجانات کاسته و مردم را به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم و سرمایه گذاری از طریق صندوق‌ها و سبد‌ها تشویق کرد چرا که تقویت این بخش مقداری از احساسات بازار را فیلتر کرده و شاهد روند متعادل‌تری در این صعود هستیم.

 

نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه

این یک اصل در بازار است که فروشنده، زمانی که دلار را در حال افزایش می‌بیند، محافظه کارانه‌تر عمل می‌کند، اما به نظر می‌رسد دلار باید با دلار نیمایی سنجیده شود.از سویی دیگر، دلار نیما در حدود ۱۷ هزار تومان بوده که محدوده خوبی برای بازار به حساب می‌آید، اما در بورس کالا شاهد اثرات آن بوده و مقداری با تاخیر در سود شرکت‌ها خود را نشان می‌دهد.

پالایشی‌ها به نوعی در لیست صنایع ارزنده بازار قرار دارند، اما به طور کلی شاهد حرکتی یکپارچه هستیم و بازار لیدر محور نیست.

 

بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه

رشدی که بازار تجربه می‌کند به دلیل پارامتر‌های درونی شرکت‌ها نبوده بلکه به دلیل افت ارزش پول ملی است، در نتیجه زمانی که افت ارزش پول ملی رخ می‌دهد هجمه عمومی نیز ایجاد شده و چه با ارزش چه بی ارزش هر دو گران می‌شوند.

صنایع با پایه معدنی، فلزی و صنایع وابسته به آن‌ها را می‌توان صنایع ارزنده این روز‌ها دانست، با توجه به پارامتر کاهش ارزش پول ملی، طبیعتا انتظار ارز آوری محصولات در کامودیتی ها، محدویت قابل توجهی را نیز اعمال خواهد کرد.

مهدی کباری، کارشناس بازار سرمایه

در چندماه گذشته ۳میلیون کد بورسی با رقم بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان مسیر سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه را انتخاب کرده که این پول اشخاص حقیقی تمام محاسبات بازار نسبت به اصلاح و ریزش‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. ورود این حجم از نقدینگی و روند رو‌به‌رشد و رفتار بازار‌های موازی نسبت به بازارسرمایه چنین برآیندی را نشان می‌دهد که بازارسرمایه، رشد خود را تا پایان سال ادامه خواهد دادو شاید همانند ابتدای سال، شیب تندی را نداشته باشد.

با شیب تند مخالف بوده و معتقدم اگر تا پایان سال شیب به صورت پلکانی ادامه یابد اتفاق خوبی رقم خواهد زد.

محمد گرجی‌آرا ، کارشناس بازار سرمایه

رشد بازار ناشی از انتظارات تورمی شکل گرفته در اقتصادِ کشور بوده و انتظار رشد نرخ دلار و رشد سودآوری ریالی شرکت‌ها منجر به این رشد شده است. در حال حاضر بسیاری از سهم‌های بازار، با دلار تقریبا ۲۵هزارتومانی قیمت‌گذاری شده‌اند. خیلی از سهم‌ها بالاتر از ارزش جایگزینی شرکت‌ها معامله شده و تعداد کمتری از سهم‌ها هستند که هنوز با ارزش ذاتی فاصله داشته و P/E تحلیلی کمتر از ۱۰ دارند.

بهترین و مناسب ترین سهم ها برای سرمایه گذاری، سهم شرکت هایی است که درآمدهای صادراتی یا ارزش دارایی های بالایی داشته و یا اینکه با تحول عملیاتی جدیدی مثل بهره برداری از طرح توسعه ای و افتتاح خط تولید جدید و... روبرو هستند. حرکت بعدی بازار، بازی دلاری ها است و با توجه به تنگنای ارزی کشور به نظر می رسد نرخ ارز برای یک سال آینده صعودی خواهد بود.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چربش سمت تقاضای "بورس" بر عرضه‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیگنال ناظر به بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

الفینی‌ها، گزینه‌های پر پتانسیل بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار
Netherlands
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
خب وقتی تورم بالاست ، مشخص هستش بازارهای موازی مثل بورس رشد خواهند کرد ، جای تاسف فقط اینجاست که یه عده به اصطلاح اقتصادان میگن این بورس بوده که باعث افزایش تورم و ارز شده ، درحالی که برعکس هستش ، البته این گروه تبلیغات زیادی دارن میکنن که بورس رو بر زمین بزنن و مدام وعده ریزش بزرگ میدن ، البته طی روزهای گذشته سهامداران تازه وارد و کوچک نشون دادن دارای عقلانیت شدن و گول تبلیغات اقتصادانان جعلی رو نمیخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
بدبختی هر چی تازه وارده شدن کارشناس بورس در حالی علت اصلی بی ارزش شدن پول قیمتهای حبابی در مسکن و بازار های مجاور است و بورس مثل الکلنگ در مقابل بازار های دیگر عمل میکند هر چقدر بورس بالا رود باعث کاهش بازار های مجارو و بالا رفتن ارز پول می شود و امان از دلالها و بیسوادان