بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فولادی‌ها، نرخ هر متر مسکن را ۷۰۰ هزار تومان بالا بردند!

چرا باید نرخ محصولات فولادی با نرخ دلار قیمت گذاری شود؛ بدون آنکه صدای مصرف کنندگان شنیده شود؟ مگر غیر از آن است که کارخانه‌های فعال پایین‌دستی فولادی هزینه‌های کارگری و انرژی و مواد اولیه و... را ریالی پرداخت می کنند؟
کد خبر : ۲۲۳۴۶۵

فولادی ها، نرخ هر متر مربع مسکن را ۷۰۰ هزار تومان بالا بردند!

 

به گزارش بورس نیوز، قیمت محصولات فولادی در چند ماه اخیر رشد چشمگیری داشته؛ این در حالی است که با شیوع کرونا، بازارهای جهانی دچار رکود شده اند و ضمنا صادرات سنگ آهن بعنوان یکی از مهم ترین مواد اولیه صنعت فولاد، با اعمال فشار فولادسازان و وضع تعرفه های صادراتی، بسیار محدود شده است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر این افزایش قیمت ها بر بهای تمام شده ساختمان بیان کرد: در ۶ ماه گذشته، کرونا نه فقط کشور ما که تمام دنیا را درگیر کرده و فعالیت های اقتصادی شرایط مطلوبی ندارند اما؛ بورس بازی در حوزه فولاد و نگاه ناصواب در این حوزه موجب شده، فولاد به رغم عدم افزایش تقاضای مصرفی واقعی در کشور، با رشد قیمت چشمگیری مواجه شود.

وی ادامه داد: افزایش تقریبا ۱۶۰ درصدی نرخ محصولات فولادی به تنهایی بهای تمام شده هر متر مربع ساختمان را حداقل ۷۰۰ هزار تومان افزایش داده است! به عبارتی هزینه فولاد هر متر ساختمان در حال احداث به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و به جد معتقدم این افزایش نرخ، حتی اجرای طرح مسکن ملی را هم که الان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، با چالش مواجه خواهد کرد.

پورحاجت تاکید کرد: طبق برآوردهای وزارت راه و شهرسازی با فولاد کیلویی ۴ هزار تومان، بهای تمام شده هر متر مربع کمتر از ۲.۵ میلیون تومان بوده؛ ولی فولاد درب کارخانه به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسیده و دیگر احداث مسکن با برآوردهای قبلی معنایی ندارد.

وی تصریح کرد: اصولا این سوال مطرح است که چرا باید نرخ محصولات فولادی با نرخ دلار قیمت گذاری شود؛ بدون آنکه صدای مصرف کنندگان شنیده شود؟ مگر غیر از آن است که فولادی ها هزینه های کارگری و انرژی و مواد اولیه و... را ریالی پرداخت می کنند؟ هیچ اشکالی ندارد اگر تولیدکنندگان ما، محصول خود را با قیمت جهانی در بازار صادراتی عرضه کنند؛ ولی فروش محصول به قیمت جهانی به مردم توجیهی ندارد. ضمن اینکه این را هم باید اضافه کرد که گاهی قیمت‌های داخلی حتی از بازارهای صادراتی هم بالاتر است.

پورحاجت در پایان خاطرنشان کرد: مادامی که اقتصاد کلان ما به ثبات نرسیده و قیمت کالاها و خدمات سیر صعودی داشته باشد، نمی توان به آرامش بازار مسکن هم دل خوش کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
باز ادعا کنن افزایش بورس باعث بالا رفتن همه چیز می شود در صورتی که سهام فولادی هیچ افزایشی نداشته