بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
برای بازار امروز انتظار جمع شدن صف‌های فروش را داریم. به نظر می‌رسد که رشد هر روزه قیمت ارز که در واقع کاهش و بی ارزش‌تر شدن بیشتر پول ملی است، امکان اصلاح جدی قیمت‌ها در بازار سرمایه را از بین می‌برد.
کد خبر : ۲۲۳۶۸۴

در انتظار جمع شدن صف‌های فروش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین در اکثر نماد‌های شاخص ساز بودیم. شاخص کل و شاخص هم وزن روند معکوسی را نسبت به روال هفته‌های اخیر داشتند. در حالی که شاخص هم وزن رشد یک درصد را تجربه کرد، شاخص کل در حالی که اکثر نماد‌های بازار با روند مثبت همراه بودند صرفا با توجه به فشار سنگین عرضه‌ها در نماد‌های شاخص ساز با افت بیش از ۳۰ هزار واحدی همراه بود.

نماد‌های "خساپا"، "خودرو"، "تجارت"، "وپاسار"، "فملی "و "فولاد" و "فارس" و "تاپیکو" صف‌های فروش سنگینی داشتند. با این حال در برخی نماد‌ها به ویژه "خودرو" و "خساپا" میزان خرید خوبی در بازار صورت گرفت و تقریبا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از صف‌های فروش این دو نماد جمع شد.

همچنین روز گذشته نماد "پترول" که در دو ماه اخیر که بیشترین بازدهی بازار محقق شده بود، بسته بود بدون دامنه نوسان قیمت و با ۱۰۰ درصد رشد قیمت در آستانه بازگشایی قرار گرفته بود که ناظر بازار بدون اعلام دلیل، مجددا این نماد را متوقف کرد تا بار دیگر شاهد بی نظمی‌های کلافه کننده و غیرمسوولانه از سوی متولیان بازار سرمایه باشیم.

به نظر می‌رسد که سازمان بورس و شرکت فناوری بورس و دو شرکت بورس و فرابورس در حال حاضر جزو معدود نهاد‌هایی هستند که مجاز به هر اقدامی و به بهای تحمیل هزینه‌های سنگین به سرمایه گذاران هستند و هیچ فرد و نهادی نیز قرار نیست به این حجم بی سابقه از بی مسئولیتی، ناتوانی و زیرپاگذاشته شدن قوانین پاسخ دهد.

ارزش معاملات نیز برخلاف روز‌های قبل به کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و علت اصلی آن نیز کم ججم شدن معاملات در نماد‌های بزرگ با توجه به صف‌های فروش سنگین بود.

سیاست و اقتصاد کلان

قیمت ارز در بازار آزاد در ادامه رکوردشکنی‌های خود به ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد که دولت حسن روحانی که در کسب موفقیت‌های اقتصادی و سیاسی ناتوان بوده است، در حال ایجاد رکورد منفی و ایجاد شرایط بی نظیری در کشور است تا به این گونه نام خود را در تاریخ کشور جاودانه کند. هیچ گونه پاسخ گویی از سوی دولتمردان در خصوص نابودی روزمره ارزش پول ملی کشور ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که جناب روحانی و معاون اول همیشه طلبکار ایشان یعنی اسحاق جهانگیری در سنوات گذشته و پس از رشد قیمت ارز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ خواهان برکناری مسئولین دولت وقت بودند و مشخص نیست که این وضعیت افتضاح را برای استعفا و خروج خود از مسئولیت‌های فعلی کافی می‌دانند یا خیر؟

قیمت هر سکه طلا نیز به بیش از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید تا بار دیگر دلالان سکه و ارز و همچنین سایر دلالان خودرو و مسکن دعای خیر خود را برای حسن روحانی و مجموعه تحت مدیریت ایشان روانه کنند و رای بنفش خود را به این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین حرکت زندگی خود جاودانه کنند.

در خبری از بازار فولاد، میزان تولید فولاد در سه ماه نخست امسال به هفت میلیون و ۱۳۵ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه درصدی دارد. میزان تولید شمش فولاد کشور در دوره سه ماهه نخست سال جاری به رقم هفت میلیون و ۱۳۵ هزار تن رسید که از این رقم سهم بیلت و بلوم، چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن و سهم اسلب، سه میلیون و ۱۵ هزار تن بودو تولید بیلت و بلوم در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش سه درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۲ درصدی را ثبت کرد. همچنین، تولید آهن اسفنجی در دوره سه ماهه نخست سال ۹۹ با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به هشت میلیون و ۱۳۳ هزار تن رسید و رشد تولید آهن اسفنجی در سه ماه نخست امسال بیش از رشد تولید شمش فولادی بود.

در خبر‌های از بازار سرمایه شاهد ارائه گزارش‌های عملکرد سه ماهه شرکت‌ها هستیم. به نظر می‌رسد که گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌ها حداقل در کوتاه مدت روند حرکتی برخی شرکت‌ها را تعیین خواهد کرد. همچنین بر اساس گزارش درج شده در سامانه کدال، بانک تجارت زمان مجمع عمومی عادی سالیانه خود را که قرار بود در ۳۱ تیر ماه برگزار شود به زمان دیگری موکول کرد.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار جمع شدن صف‌های فروش را داریم. به نظر می‌رسد که رشد هر روزه قیمت ارز که در واقع کاهش و بی ارزش‌تر شدن بیشتر پول ملی است، امکان اصلاح جدی قیمت‌ها در بازار سرمایه را از بین می‌برد. رشد هر روزه قیمت ارز نمی‌تواند معنای سود برای اهالی بازار را داشته باشد، زیرا که رشد تورم تمامی سود‌های کسب شده در بازار را در بلندمدت از فعالین بازار و امنیت و آرامش و زندگی حداقلی را از تمامی جامعه خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر