بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
با توجه به رشد نرخ ارز نیمایی و گزارش‌های ماهیانه شرکت ها، انتظار داریم روند افزایشی مجددی را در بازار شاهد باشیم.
کد خبر : ۲۲۶۵۳۵

روند افزایش بازار باتوجه به رشد نرخ ارز نیمایی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در بازار دیروز شاهد افزایش مجدد عرضه‌ها و ایجاد روند منفی در بسیاری از گروه‌ها بودیم. با توجه به عرضه صف‌های خرید عمده‌ی بازار در نماد‌های "وبصادر"، "وتجارت"، "شپنا" و تشکیل صف فروش در برخی نماد‌های بزرگ بازار همچون "شستا"، "خودرو" و "خساپا"، روند بازار در این گروه‌ها و سایر گروه‌های دیگر نیز منفی شد و شاخص کل که در ابتدای معاملات بیش از ۴۰ هزار واحد رشد را تجربه کرده بود، در پایان معاملات با رشد کمتر از ۹ هزار و ۲۰۰ واحدی در عبور از کانال یک میلیون ۷۳۰ هزار واحدی ناتوان بود و به ۱ میلیون و ۷۲۸ هزار واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن کاهش در حدود یک درصدی را تجربه کرد و به ۴۶۲ هزار واحد رسید. ارزش معاملات رشد خوبی را نسبت به چند روز گذشته داشت و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۳۰۷ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "شپنا"، "شستا"، "فولاد" و "فملی" بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و جمع کل ارزش معاملات این ۴ نماد بیش از ۲۵ درصد از کل معاملات بازار سرمایه را در جریان بازار دیروز داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان
در خبری از حوزه اقتصاد کلان، بانک مرکزی اعلام کرد: بخش عمده‌ای از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دو سال اخیر، صرفاً تغییر طبقه‌بندی مطالبات بانک مرکزی از دولت، شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بوده و یا به واسطه اسناد، به تعهد دولت بوده که همگی به موجب قانون بوده و فاقد هرگونه آثار پولی است. لازم به توضیح است که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی که از این محل ناشی می‌شود، به معنی افزایش پایه پولی نیست؛ چراکه در قبال افزایش این متغیر، پول جدیدی به اقتصاد کشور تزریق نمی‌شود. به لحاظ حسابداری نیز، افزایش در بدهی دولت به بانک مرکزی ناشی از تغییرات اسناد به تعهد دولت، با افزایش سایر بدهی‌های بانک مرکزی (و به تبع آن کاهش خالص سایر اقلام بانک مرکزی) خنثی شده و از این منظر پایه پولی متأثر نخواهد شد.

همچنین در خبری از حوزه مسکن، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران در مردادماه به ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱۰.۵ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۷۷.۴ درصد رشد داشته است.

در مردادماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب معادل ۱۰.۵ و ۷۷.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. در مردادماه سال ۱۳۹۹، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۵.۴ درصد کاهش و ۱۷۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خبری از گروه فلزات اساسی، گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل راه آهن و پروانه کاربرد علامت استاندارد این محصول طی آیین ویژه‌ای چهارشنبه ۵ شهریور ماه از سوی نیره پیروز بخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اعطا شد. همچنین در خبری دیگر از این حوزه در جریان معاملات امروز بورس کالا شاهد عرضه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن شمش و تختال فولادی از سوی شرکت‌های تولید کننده این حوزه خواهیم بود.

به نظر می‌رسد با افزایش عرضه این محصولات شاهد کاهش التهابات قیمتی در این حوزه و دسترسی ساده‌تر صنایع پایین دست این حوزه به مواد اولیه مورد نیاز باشیم. در حوزه ورق فولادی انتظار می‌رود با ورود سایر شرکت‌های تولید کننده ورق به بخش عرضه در بورس کالا، شاهد خروج نسبی انحصار عرضه که در دست فولاد مبارکه بود، باشیم و انتظار تعدیل نرخ‌های غیرواقعی فعلی نیز در این حوزه می‌رود.

در خبری از حوزه بانکی، بر اساس اعلام مدیرمالی بانک ملت، این بانک اطلاعات مورد نیاز جهت بازگشایی نماد خود را به سازمان بورس ارائه نموده است و انتظار می‌رود که نماد این بانک پس از ثبت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، در جریان معاملات امروز بازگشایی شود.

بازار امروز
عرضه‌های دیروز و ناتوانی حفظ صف‌های خرید نشان دهنده تمایل بازار به افت مجدد است. این در حالی است که با توجه به رشد نرخ ارز نیمایی و گزارش‌های ماهیانه شرکت ها، روند افزایشی مجددی را در بازار شاهد باشیم. به نظر می‌رسد که همچنان عرضه کنندگان علی رغم محدودیت‌های مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده در بخش فروش، دست بالا را در بازار داشته باشند و با توجه به ضعف حضور خریداران در قیمت‌های مثبت، انتظار رشد سنگینی برای بازار سرمایه در هفته‌های پیش رو وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر