بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
ادامه ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها که در برخی از گروه‌ها همچون فلزات اساسی و پتروشیمی ها، نرخ‌های جالب توجه و بالایی را ثبت کرده اند، می‌تواند منجر به بهبود روند معاملات در این گروه‌ها شود.
کد خبر : ۲۲۶۲۶۱

بهبود روند معاملات با ادامه گزارش ماهیانه شرکت ها

آنچه در بازار دیروز گذشت
روز گذشته شاهد برگشت روند بازار سرمایه بودیم و پس از چند هفته افت متوالی، اولین روز مثبت بازار را شاهد بودیم. در روزی که شاهد رشد ارزش معاملات توسط سهامداران حقیقی نیز بودیم، تقریبا تمامی صف‌های فروش نماد‌های بزرگ جمع شد و با توجه به عدم تعادل در بازار، صف‌های فروش به صف‌های خرید تبدیل شد و این موضوع یکی از نکات ریسکی بازار محسوب می‌شود که اکثر معاملات توسط سهامداران مبتدی و حتی حرفه‌ای ما صرفا در صف‌های فروش یا خرید صورت می‌گیرد.

شاخص کل با بیش از ۴۱ هزار واحد افزایش به یک میلیون و ۶۵۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن افت اندکی را تجربه کرد و با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۴۵۵ هزار و ۸۵۹ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

مدیرعامل شستا با بیان این‌که پشتیبانی شستا از سهامداران خُرد در روز‌های سخت بازار به دلیل ایجاد آرامش و امید به آینده بود، گفت: شستا تلاش می‌کند با رویکردی حرفه‌ای در روز‌های سخت بازار، به «نقد شوندگی بازار» و جمع کردن صف‌های فروش کمک کند.

محمود گودرزی درباره دومین صندوق قابل معامله دولتی افزود: سهام پالایشی یکم با نماد پالایش از فردا ۵ شهریور تا ۱۹ شهریور ماه پذیره نویسی می‌شود و افراد می‌توانند با داشتن کد ملی، اقدام به خرید هر واحد این صندوق کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر درگاه‌های بانکی، ۱۵ شعب منتخب بانکی هم پذیره نویسی این صندوق را انجام می‌دهند.

گودرزی با بیان اینکه افراد دارای کد بورسی می‌توانند از طریق کارگزاری اقدام به خرید سهام کنند گفت: برای این افراد، قرار است بعد از ساعات معاملات، ۳ ساعت پذیره نویسی انجام شود. وی درباره تغییر نام دومین صندوق قابل معامله دولتی افزود: براساس اینکه متولی تاسیس این صندوق کدام سازمان است نام صندوق مشخص می‌شود، بر این اساس در صندوق دارایکم به دلیل اینکه متولی وزارت دارایی بود؛ نام صندوق ” دارایکم“ و در این صندوق، چون متولی شرکت پالایش و پخش است به اسم «پالایشی یکم» با نماد «پالایش» نام گذاری شد. مدیر بازار بورس تهران گفت: در این صندوق ۱۵ درصد از سهام ۴ پالایش بندرعباس، تهران، اصفهان و تبریز بوده و با ۲۰ درصد تخفیف انجام می‌شود.

در خبری از گروه معدنی و فلزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به رشد مناسب تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در ۴ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اعلام کرد که در راستای کاهش خام‌فروشی، صادرات ۲۲ میلیون تنی سنگ‌آهن در سنوات گذشته، به کمتر از سه میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری اینکه در پایان سال ۱۳۹۱ بالغ بر شش و نیم میلیون تن واردات فولاد به کشور صورت گرفته، گفت: در همان مقطع زمانی، یک و نیم میلیون تن صادرات به ثبت رسیده که این امر، در عمل بیلان منفی پنج میلیون تنی در حوزه فولاد را به ثبت رسانده بود. همچنین در سال ۱۳۹۸ میزان صادرات فولاد کشور بالغ بر ۱۲ میلیون تن بود و در مقابل میزان واردات محدود به چند صد تن آن هم در برخی محصولات فولادی خاص بوده است که با راه‌اندازی طرح فولاد آلیاژی یزد، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد و واردات کشور به حداقل ممکن می‌رسد.

در خبری از حوزه پتروشیمی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به تلاش‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در تأمین کاتالیست‌های متانول و پلیمر اشاره کرد و گفت: کشور از واردات این محصولات بی‌نیاز می‌شود و اتفاق‌های بسیار مهم و ارزنده‌ای در حال تحقق است. محمدی ادامه داد: با تلاش‌های شرکت پژوهش و فناوری در تأمین کاتالیست‌های متانول و پلیمر، کشور از واردات بی‌نیاز می‌شود و اتفاق‌های بسیار مهم و ارزنده‌ای در حال تحقق است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اکنون این مرکز پژوهشی به‌طور متمرکز در صنعت فعال است و نیاز‌های مختلف بسیاری از پتروشیمی‌ها در بخش‌های گوناگون را تأمین می‌کند.

بازار امروز
با توجه به تعطیلات ۴ روزه پیش رو و همچنین کم حجم بودن صف‌های خرید در معاملات روز گذشته، به نظر می‌رسد که شاهد افزایش عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت باشیم. با این حال، به نظر می‌رسد که هنوز برای قضاوت در خصوص تغییر روند بازار از سمت کاهشی به سمت افزایشی زود باشد و به نظر می‌رسد که همچنان در برخی از گروه‌ها فروشندگان قدرت بیشتری را در مقایسه با سمت خرید داشته باشند.

ادامه ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها که در برخی از گروه‌ها همچون فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها، نرخ‌های جالب توجه و بالایی را ثبت کرده‌اند، می‌تواند منجر به بهبود روند معاملات در این گروه‌ها شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
بورس نیوز چرا نظرها رو نمیزاری ؟ چرا ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
دزدان به هم کمک میکنند تا جیب این ملت را بکنند