بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وجود بازارگردان؛ نقطه قوت سهم های ارزنده بازار

ریزش برخی سهم های بازار خصوصا سهم های کوچکی که رشد شارپ و غیر منطقی داشته، فعلا ادامه خواهد داشت و با وجود افت قیمت ها در این چند هفته، هنوز این سهم ها برای خرید ارزنده نیستند.
کد خبر : ۲۲۷۴۲۰

وجود بازارگردان؛ نقطه قوت سهم های ارزنده بازار/

به گزارش بورس نیوز با رشد تقریبا ۲۸ هزار واحدی شاخص کل امروز دوباره کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی لمس شد؛ با این حال هنوز شاخص کل هم وزن منفی است و بسیاری از سهم های کوچک و متوسط بازار با فشار فروش مواجه اند. انتقاد اکثر سهامداران این است که چرا از سهم های کوچک و متوسط حمایت نشده و حقوقی ها بیشتر در نمادهای بزرگ و شاخص ساز، خرید کرده اند.

احسان مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بیشتر سهم‌های کوچک و متوسط بازار در ماه‌های گذشته با سیگنال‌های فضای مجازی و ورود سهامداران خرد، بیش از ارزش ذاتی رشد کرد و این رشد قیمتی با ارزش دارایی ها و روند تولید و فروش و سودآوری شرکت‌ها همخوانی نداشت. حالا انتظار زیادی است که توقع داشته باشیم حقوقی‌های بازار اقدام به خرید سهم‌های کوچک و متوسط که بیش از ارزش ذاتی رشد کرده‌اند، کنند و از این سهم‌ها به نوعی حمایت کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ریزش برخی سهم‌های بازار خصوصا سهم‌های کوچکی که رشد شارپ و غیر منطقی داشته، فعلا ادامه خواهد داشت و با وجود افت قیمت‌ها در این چند هفته، هنوز این سهم‌ها برای خرید ارزنده نیستند.

وی افزود: در جلسات متعددی که به منظور بررسی راهکارهای حمایت از بازار سرمایه با محوریت سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، دو مورد مد نظر قرار داشت؛ کاهش التهاب روانی در بازار برای جلوگیری از فروش های هیجانی و نیز بازگرداندن نقدشوندگی به بازار سرمایه. در چنین شرایطی، پیش فرض این است که شرکت های بزرگ تعداد سهامداران بیشتری هم دارند؛ برای مثال بانک تجارت ۸۰۰ هزار سهامدار دارد که بسیاری از این سهامداران در روزهای رشدی بازار وارد سهم شده اند و طبیعتا اگر نقدشوندگی این سهم ها حفظ شود، تعداد بیشتری از سهامداران از گزند ضرر و زیان در امان خواهند ماند. ضمن اینکه فارغ از حمایت هایی که در این چند هفته بصورت دستوری انجام شده، سهم های بزرگ بازار معمولا بازارگردان دارند و برای این بازارگردانی چندین هزار میلیارد تومان به سهم ها تزریق شده است. اینکه یک شرکت بزرگ که دارایی های با ارزشی در تملک دارد، بازارگردان داشته و در روندهای نزولی از سهم حمایت می شود، اتفاق خوبی است و بازارگردان سهم با شناخت پتانسیل های سهم، از ریزش قیمتی سنگین جلوگیری می کند، خود نقطه قوتی برای سهم های بزرگ و ارزنده بازار سرمایه محسوب می گردد.

این کارشناس بازار ضمن تاکید بر اینکه کماکان برخی سهم های بازار برای سرمایه گذاری ارزنده نیستند، گفت: بسیاری از سهم های کوچک بازار که در روند صعودی بازار، فروشنده چندانی نداشتند، رشد بیش از حد داشته و اصلاح قیمتی این سهم ها کماکان ادامه خواهد داشت. در مقابل سهم هایی هم هستند که ارزندگی دارند و معتقدم حقوقی هایی که این روزها اقدام به خرید کرده اند، حتما نیم نگاهی به ارزش ذاتی سهم ها داشته اند. با نگاه تحلیلی، هنوز سهم های ارزنده و مناسب برای سرمایه گذاری وجود دارد. مثلا در بین سهم های گروه پتروشیمی، می توان گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری انتخاب کرد. در بازارهای جهانی، قیمت اوره کاهش نداشته و برای بازار ارز هم چشم انداز کاهشی متصور نیستم. با این شرایط، سهم های شرکت های تولیدکننده اوره، پتانسیل رشد دارند. سهم های گروه سنگ آهنی و برخی سهم های گروه بانکی که دارایی های فیزیکی و ارزی قابل توجهی دارند و در روزهای منفی بازار هم حجم معاملات قابل قبولی داشتند نیز، برای سرمایه گذاری مناسب هستند. سهم های گروه فولادی هم با در نظر گرفتن نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد، گزینه های جذابی هستند.

مرادی در خاتمه تصریح کرد: ابزارهای مناسب برای سرمایه گذاری اشخاص حقیقی در بازار سرمایه وجود دارد و امیدواریم سرمایه گذاران خرد به جای خرید مستقیم سهم ها بدون دانش تحلیلی، از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند. منفی های این روزها نشان داد برخی سهم های بازار در روزهای منفی، در صف فروش قفل می شوند؛ حال آنکه نقدشوندگی صندوق های سرمایه گذاری بسیار بالا است و سهامداران دغدغه ای بابت قفل شدن در صف های فروش و تحمل ریزش سنگین نخواهند داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

توجه به ارزندگی چراغ راه سرمایه‌گذاران

مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چرایی حمایت از سهم‌های بزرگ در بازار

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ورود بانک‌ها به بورس موجب تورم نمی‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
این طوری نیست که 70 تا 80 در صد سهام ها بالای ارزش ذاتی خودشون رشد کردند .نمادهای بزرگ هم خیلی بیشتر از ارزش ذاتی خودشون قیمت دارند مثل فارس-کگل-حکشتی-وبصادر-فملی-و...............چطوری کارشناسی هستی که تعدادکمی از سهام ها را که مبینی در شرکتهای کوچک ومتوسط کلی جمع میبندی ولی این سهام ها ی بزرگ را نمیبینی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
سهمی مثل قاسم شورش را در آورده در روزهای مثبت بازار با عرضه آبشاری حقوقی ها نتونست جون بگیره افزایش سرمایه 388 درصدی داشت و بعد از دو ماه بسته بودن الان چندین روزه در صف فروش قفله. در یکسال گذشته هم 90 درصد افزایش قیمت داشته. یعنی با منفی بازار منفی با مثبت بازار منفی فقط منفی. مگه این سهم صاحاب نداره مگه شرکت مالک نداره.
م
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
باسلام، جناب آقای کارشناس، اگه این سهم ها ارزنده نبودند چرا گذاشتن اینگونه رشد کنن
ناشناس
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۴
چون بورس بی در و پیکر هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
مردم بیان پولشان را بدهند به شما تا یجا بالا بکشید اینجوری لااقل50درصد هم بریزه باز 50درصد ش هست تو جمهوری اسلامی نباید پولاتو در ختیار سازمانها و موسسات قرار بدی بانکهایی که مجوز از بانک مرکزی داشتند پول مردم را دزدیدن شماها که دزد تو روز روشن هستید
مهران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
اینجا هم مثل همه جا های دیگه مملکت تریبون دست یه عده آدم بیسواد و پر رو هست که با تمام بلاهایی که سر بازار آوردن هنوز مزخرفات سهم کوچیک و بزرگ را تکرار میکنن و ملت تازه وارد را گول میزنن ،اکثر نظر های مخالف را هم انتشار نمیدن
مهران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
جالبه ،این کارشناس ها اسم ندارن ؟ سفته بازی سیستماتیک و سو استفاده از تازه وارد ها با سهم های بزرگ را قرار نیست تموم کنید ؟خوبی سنام بزرگ برای سفته بازا اینه که هر چقدرم بادش کنن با گول زدن ملت تازه وارد و بستن به ناف حقوقی ها میتونن ازش فرار کنن
مهران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
نظرات مخالف انتشار داده نمیشن ،خجالت آوره
حق طلب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۶
جناب کارشناس انکار با کوران و کران سخن می گوید اولا بسیاری از سهمهای کوچک بنیادی ماههاست مورد جفا قرار گرفته و رشدی نداشته اند ثانیا کدام سهم کوچک و بنیادی از این ریزش در امان مانده ؟ هدف از انتشار این حرفها چیست؟!
ناشناس
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۷
کتمان عدم کارایی