بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
بازار روز گذشته با شایعه بازگشایی نماد‌های پالایشگاهی با روند منفی همراه بود. این موضوع نشان می‌دهد که عدم بازگشایی نماد‌های متوقف فعلی که اثر با اهمیتی بر روند کلی بازار دارند، منجر به سردرگمی بیشتر بازار و عدم امکان سرمایه گذاری توسط سمت خرید بازار شده است.
کد خبر : ۲۲۷۳۷۱

استقبال از سهام شرکت‌های ارز محور


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بازار مجددا گارد نزولی به خود گرفت و به جز برخی نماد‌های بزرگ و شاخص ساز که با حمایت‌های سنگین بازارگردانان مواجه بودند، بخش عمده‌ای از بازار همچنان با روند منفی و کاهشی قیمت‌ها مواجه بود.
شاخص کل با ۵ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش نتوانست به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی برسد. شاخص کل هم وزن نیز به روند نزولی خود ادامه داد و با حدود یک درصد کاهش دیگر به ۴۲۳ هزار و ۱۰۰ واحد تنزل یافت. شاخص کل هم وزن از ۲۱ مرداد ماه که در واقع ابتدای روند نزولی بازار محسوب می‌شود، تنها در دو روز مثبت بوده و تقریبا بیش از ۲۰ روز کاری را با کاهش سپری کرده است.

ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز معاملاتی قبل از آن رشد اندکی را نشان می‌دهد. به این ترتیب همچنان شاهد جو احتیاط در سمت خرید بازار هستیم.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از بازار سرمایه و بنابر اظهار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در روز جاری جلسه‌ای در دفتر رئیس مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص راهکار‌های حمایت از بازار سرمایه صورت خواهد گرفت. ظاهرا تشکیل صندوق‌ها و سبد‌های بازارگردانی در تعداد بیشتری از نماد‌های بازار سرمایه در دستور کار جلسه امروز باشد.

در خبری در همین زمینه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره حضور بانک‌ها در بورس و قواعد قانونی آن گفت: سقف خرید سهام برای بانک‌ها مشخص بوده، اگر مازاد بر سقف تعیین شده سهام خریداری کنند مشمول مالیات مضاعف می‌شوند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به ورود بانک‌ها به بازارسرمایه خاطر نشان کرد: قطعا ورود بانک‌ها به بازار سرمایه نباید انجام شود چرا که ورود بانک‌ها به بورس مصداق دقیق بنگاه‌داری است.

اگر در شرایط اضطراری آن هم با مصوبه سران قوان نیازی به حضور بانک‌ها در بازار سرمایه باشد به صورت موقتی می‌توانند چند صباحی دربورس فعالیت داشته باشند، اما تا کنون سران قوا چنین مصوبه و اجازه‌ای به بانک‌ها برای سرمایه گذاری در بورس نداده اند.

این در حالی است که برخی از اعضای شورای عالی بورس با اطمینان خاطر صحبت از قانونی بودن حضور بانک‌ها در بازار سرمایه می‌کنند. مشخص نیست که آیا این دوستان اطلاعی از قانون خروج بانک‌ها از بنگاه داری دارند یا خود را مافوق قوانین مصرح کشور می‌دانند؟ به هر حال امیدواریم که مشکلات و معضلات کشور و بازار سرمایه خارج از منافع شخصی و به دور از هیجان زدگی‌ها و ابهام سازی‌ها صورت بگیرد.

در خبری از بازار ارز و طلا، شاهد رشد بدون توقف نرخ‌ها هستیم. بهای هر دلار آمریکا به روند افزایشی خود ادامه داده است و تا مرز ۲۷ هزار تومان نیز پیش رفته است. همان گونه که بار‌ها ثابت شده، تلاطمات بازار ارز به تمامی بازار‌های کالایی و خدماتی دیگر نیز با سرعتی فراتر از حد تصور سرایت می‌کند و به عنوان نمونه از دیروز شاهد کمبود لاستیک در بازار لاستیک و احتکار روغن جامد در بازار مواد غذایی و قیمت‌های عجیب در بازار کره هستیم. به طور قطع نمونه و مثال‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان در این خصوص ذکر نمود. در این روز‌ها شاهد ارائه صحبت‌های تکراری از سوی مقامات دولتی و بانک مرکزی هستیم و در جدیدترین و در یکی از ضعیف‌ترین واکنش ها، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده که قیمت‌های فعلی دلار بر اساس بحث‌های روانی شکل گرفته است.

در صورت صحت این موضوع می‌بایست از رئیس کل بانک مرکزی سوال نمود که این نهاد که دارای اختیارات و امکانات گسترده‌ای در تمامی سطوح بوده به چه صورت و به چه دلیل قادر به رفع این هیجان زدگی‌ها و التهابات ذهنی در سطح بازار نیست؟

در خبری از گروه صنعت و خودروسازی، طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای سال جاری پایان هفته گذشته (۲۰ شهریورماه) موفق به تولید بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو شده که نشان از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. براین اساس از ابتدای امسال تا بیستم شهریورماه، ۲۲۰ هزار و ۲۵۶ دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با ۱۵۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید شده در همین بازه زمانی، افزایش ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.

بازار امروز
بازار دیروز با شایعه بازگشایی نماد‌های پالایشگاهی با روند منفی همراه بود. این موضوع نشان می‌دهد که عدم بازگشایی نماد‌های متوقف فعلی که اثر با اهمیتی بر روند کلی بازار دارند، منجر به سردرگمی بیشتر بازار و عدم امکان سرمایه گذاری توسط سمت خرید بازار شده و این در حالی است که مشخصا هدف و قصد متولیان بازار از عدم بازگشایی این نماد‌ها مشخص بوده بهبود روند خرید و کاهش فشار فروش و مثبت شدن بازار و در مرحله بعد بازگشایی تدریجی نماد‌های متوقف شده، به طور مشخص هدف نهاد‌های نظارتی و اجرایی بورس در خصوص گروه پالایشگاهی، "شستا"، "تاپیکو"، "خودرو"، "خساپا" و "صبا" است.

برای بازار امروز نیز ادامه جو محتاطانه در سمت خرید و ادامه فشار فروش در گروه‌های کوچک‌تر را انتظار داریم. رشد بی مهار قیمت ارز و کاهش تقریبا ساعتی ارزش پولی ملی می‌تواند استقبال از سهام شرکت‌های ارز محور را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
دوستان عزیزان پیش‌گشایش باید حذف شود
پیش‌گشایش منبع فساد و ابزار سرخطی زدن یه عده در صفوف سنگین خرید و فروش و چیدن صفوف فیک و اردر ترس برای فریب مردم و باعث نابرابری و بی‌عدالتیه... یه عده همیشه از ضرر در امانند توی بورس، برای یک عده هرگز صف خرید وجود نداره و در هر لحظه‌ای بخوان سوار سهم میشن... به ابزاری که با اون سهم رو بعد از بازگشایی دوماهه‌ی تجدید ارزیابی تا ۷۰ درصد پایین میارن؟؟؟
پیش‌گشایش مارو نابود کرده دوستان
همین دفعه که بازار نابود شد، ابزارشون، سلاحشون چی بود؟؟؟؟؟ “پیش گشایش” و تمام...
اگر پیش گشایش نباشه حقوقی و بازیگردان نمیتونن بدون هزینه بازارو هرکجا که میخوان ببرن...
مثلا ممکنه اگر سهمشون رو برای فروش بذارن در کسری از ثانیه همه‌ی سهم از دستشون بره...
اما حالا چی؟؟ صف میچینن، اگر موفق شدن که خودشون کم کم کنسل میکنن و باز میرن ته صف که کسی متوجه نشه دارن چیکار میکنن بعد هم سفارششون رو کنسل میکنن...
اگر هم موفق نشن که کلا کنسل میکنن و فردا باز آش همون آشو، کاسه همون کاسه...
پیش‌گشایش رو حذف کنیم لطفاً این مورد را به مطبوعات بکشانید
دانش آموز
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
بهترین کار حذف پیش گشایش که منبع ترس و دلهره برای سهامداران حقیقی است. و متاسفانه منبع رانت نوسانگیران حقوقی شده است.!!!
در دنیا حقوقی ها نقش مارکت میکر و بازارسازی را اجرا میکنند تا قیمت روز نزدیک به ارزش ذاتی باشد ولی در ایران ما ، مثل همه چیزمان برعکس دنیاست و منافع شخصی و باندی غالب و منافع ملی غایب !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
به نظر می رسد یه عده به عمد و غیر عمد روز به روز در حال تبدیل حالت بورس از عادی به فوق العاده هستند لطفاً به نفع و ضرر بورس سخن نگوئید سخنان شما عواقب ناگواری ممکن است در پی داشته باشد که جبرانش بسیار پر هزینه و غم انگیز خواهد بود خواهش میکنیم مسئولین فقط سکوت کنند همین. بورس خودش راهش را پیدا می کند . شما خیلی لطف دارید پیش گشایش ها را حذف کنید این بزرگترین خدمتی است که می توانید انجام دهید
دانش آموز
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
متاسفانه دولت و مجلس چون میدانند که کاری برای از بین بردن گرانی ، تورم ، بیکاری ، وام اجاره مسکن و هزاران درد بی درمان ما ملت که بوسیله آزمون و خطاهای همین حضرات به مردم تحمیل شده .
ناگهان تمام نفرات یک شبه کارشناس بورس شده اند .
« ما اهالی حقیقی های بورس حتی آنزمان که تیم اقتصادی معجزه هزاره سوم به بورس قمارخانه میگفتند پرچم بورس را برافراشته نگهداشتیم ».
لذا از دولتی ها و مجلسی ها فقط توقع میرود اگر توانائی دارند ، برای از بین بردن رانت ، و فشار برای شفاف سازی ، و جلوگیری از فرستادن نورچشمی‌ها و عزیزان دل مقامات به هیئت مدیره شرکتها جلوگیری کنند .
سامان
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
زندگی مون در شرکتهای کوچک بورس نابود شد... خدا لعنت تان کند چرا صف شرکتهای کوچک که بمراتب نقدینگی کمتری برای جمع آوری دارد را جمع نمیکنید؟ فقط دنبال فریبکاری هستید و شرکتهای بزرگ و شاخص ساز را مثبت کرده ایی که وانمود کنید بورس ایران گل و بلبل است....
ثعمرا...وبرق وسدید و حسیر...وپویا و...دهها شرکت کوچک دیگه هفته هاس در حال ریزش هستند و مسئولان بی کفایت هم انگار توانایی دیدن وضعیت اسفبار این شرکتهای کوچ را ندارند.. بورس نیوز خواهشا یه کاری بکن...زندگیمون نابود شد...
دانش آموز
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
سالهاست که اسیر این اشتباه استراتژیک و مهلک بقول خودشان ارز آوری ، شده ایم .
متاسفانه بدلیل اقتصاد رانتی و نفتی در هیچ نوع صنایع و کشاورزی و دامداری و تجارت توان رقابت با شرکتهای خارجی را نداریم .
دولت و صادرکنندگان برای صادرات خود با ایجاد تورم و کاهش برابری پول ملی و نابودی خانواده‌های ایرانی و معیشت مردم صادراتی میکنند که هیچگاه ارز حاصله را به کشور برنمیگردانند .
معلوم نیست این همه دم از صادرات زدن برای چیست ؟
در هنگامی که بخاطر تحریم و سومدیریت حداقل معیشت برای ما مردم معمولی رویا شده است .
محمد مقدم منش
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
کسر
طلای زیر خاک بورس

با بینش سرمایه گزاری کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
حقوقی خاور بسیار بد و در جهت سوء استفاده از موقعیت هاست بهوش باشید