بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
برای بازار امروز انتظار بهبود روند معاملات را خواهیم داشت. پس از افت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی که برای دومین بار طی هفته‌های اخیر روی می‌دهد، به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت شاهد شروع یک روند صعودی خواهیم بود.
کد خبر : ۲۲۸۰۴۵

شروع روند صعودی بازار در کوتاه مدت


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، اولین روز کاری فصل پاییز با ادامه روند کاهشی قیمت‌ها و شاخص‌های بورس همراه بود. با این حال در نیم ساعت پایانی بازار شاهد بهبود روند بازار و تشکیل صف خرید در برخی نماد‌ها و همچنین جمع شدن اکثر صف‌های فروش عمده در نماد‌های بزرگ بازار بودیم. ارزش کل معاملات نیز نسبت به روز دوشنبه رشد خوبی را داشت و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال رسید. این رقم در حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال بیشتر از روز دوشنبه است.

شاخص کل که تا ساعات میانی بازار به حدود یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد رسیده بود، با بهبود روند معاملات به خصوص در نماد‌های شاخص ساز با افت ۱۴ هزار واحدی به رقم ۱ میلیون و ۵۸۱ هزار واحد رسید. این افت معادل ۰.۸۷ درصد محسوب می‌شود.

شاخص کل هم وزن نیز ۰.۷۳ درصد افت دیگر را تجربه کرد تا به رقم ۴۱۲ هزار و ۸۷۵ واحد برسد.
سیاست و اقتصاد کلان

در حوزه اقتصاد کلان شاهد انتشار گزارش تورم شهریور ماه بودیم. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به ٢٦,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه گذشته، ٠.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم ماهانه شهریور ١٣٩٩ به ٣,٦ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

در خبری از حوزه صنعت، معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: حجت الاسلام حسن روحانی علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. وزیر پیشنهادی صمت پس از دوره دفاع مقدس نیز از سابقه مدیریت در چند شرکت بزرگ و عضویت در هیات مدیره چند واحد تولیدی برخوردار بوده است و تجربه فعالیت‌های بازرگانی دارد.

در خبری از حوزه حمل و نقل، عضو هیأت مدیره و مدیر برنامه و بودجه شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد: این شرکت و شرکت نوین صنعت رجا برای ورود به بازار سرمایه، امروز پذیرش خود را در شرکت فرابورس به ثبت رساندند. حسن اسماعیلی در این‌باره اظهار کرد: با حمایت‌های هگتا و سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش سرمایه رجا و خروج از ماده ۱۴۱، شرایط لازم برای ورود به بازار سرمایه کشور برای دو مجموعه شرکت حمل و نقل ریلی رجا و شرکت نوین صنعت رجا فراهم شد. وی با بیان اینکه مقدمات این کار با تشکیل کارگروه تخصصی ورود به بازار سرمایه از تیرماه امسال آغاز شد، افزود: راهکار‌های افزایش سرمایه، جمع‌آوری و تدوین مستندات، برگزاری چندین جلسه مشاوره، مذاکره با کارگزاری‌های مختلف، شناسایی کارگزار واسط و ... از جمله اقدامات این کارگروه برای ورود رجا به بازار سرمایه بود.

در خبری از گروه خودرویی، براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت صمت، در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در تولید بیشتر انواع خودروها، رشد تولید دیده می‌شود؛ در میان آمار‌ها تنها تراکتور و اتوبوس، مینی‌بوس و ون با افت تولید آن هم زیر ۱۰ درصد مواجه شده‌اند. در مدت مذکور سال جاری ۳۴۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۹۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده، رشد ۱۸.۴ درصدی را رقم زده است. در خبری دیگر از این حوزه، مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اعلام کرد که بر اساس طرح پیشنهادی عرضه خودرو در بورس کالا، خودرو‌های وارداتی و داخلی که تیراژ بالا دارند در بستر معاملاتی بورس کالای ایران قرار خواهند گرفت. در این طرح که نمایندگان مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا مطرح کرده اند قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می‌شود. همچنین بر اساس این طرح، افرادی که دارای گواهینامه هستند می‌توانند در دامنه این معاملات (خودرو در بورس کالا) قرار گیرند.

در حوزه فولاد، روز گذشته شاهد عرضه شمش فولاد در بورس کالا بودیم. متوسط قیمت شمش فولاد با توجه به افزایش نرخ ارز در سامانه نیما به بیش از ۱۰ میلیون تومان به ازای هر تن رسید. متوسط قیمت هر تن شمش فولاد خوزستان به ۱۰ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید. این نرخ برای شمش فولاد ارفع ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای فولاد هرمزگان جنوب ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان بود.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار بهبود روند معاملات را خواهیم داشت. پس از افت شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی که برای دومین بار طی هفته‌های اخیر روی می‌دهد، به نظر می‌رسد که در کوتاه مدت شاهد شروع یک روند صعودی خواهیم بود. با این حال، به نظر می‌رسد که در روز‌های پیش رو نمی‌بایست رشد تمامی گروه‌ها را انتظار داشته باشیم. همچنان در برخی گروه‌های زیانده و با سود غیرمتناسب با سودآوری احتمال افت قیمت‌ها وجود دارد. رشد محسوس قیمت‌ها نیز دور از انتظار خواهد بود و به نظر می‌رسد که حرکت قیمت‌ها در یک کانال محدود و مشخص محتمل‌ترین روند قابل پیش بینی بازار برای روز‌های پیش رو باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر