بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
با توجه به کاهش حضور خریداران در بازار، انتظار رشد شارپ در بازار انتظار نمی‌رود و در برخی گروه‌ها همچون خودرویی و ساختمانی رشد مجدد عرضه‌ها بعید به نظر نمی‌رسد.
کد خبر : ۲۲۸۲۸۸

انتظار مثبت شدن و افزایش نوسانات

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد دو بخش متفاوت در بازار سرمایه بودیم. در یک ساعت ابتدایی بازار شاهد رشد قیمت‌ها و تشکیل صف خرید در نماد‌های مختلف بودیم. اما پس از آن و در پی منفی شدن روند معاملات گروه خودرویی و بانکی، به تدریج شاهد کاهش قیمت‌ها و منفی شدن روند‌های معاملاتی در اکثر گروه‌ها بودیم.

به این ترتیب شاخص کل که رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی را در یک ساعت ابتدایی بازار تجربه کرده بود، صرفا با ۴ هزار واحد افزایش همراه شد. شاخص کل هم وزن نیز مجددا روند نزولی به خود گرفت و با ۰.۲۲ درصد کاهش به ۴۱۲ هزار و ۴۶۹ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز روند کاهشی‌ای را تجربه کردند و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۱۲ هزار میلیارد ریال رسید. حذف معاملات روزانه و نوسان گیری بنا به اطلاعیه ناظر بورس و خروج این سبک از معاملات یکی از دلایل کاهش ارزش معاملات دیروز محسوب می‌گردد. از سوی دیگر، در هفته‌های اخیر به طور تقریبا پیوسته‌ای شاهد کاهش ارزش معاملات در بازار سرمایه هستیم و ارزش معاملات روزانه از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال در ماه‌های مرداد و تیر به کمتر از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در هفته‌های اخیر رسیده است.

نماد‌های فارس، تاپیکو، وبملت و کچاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و از سوی دیگر نماد‌های فملی، شتران و اخابر بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

قیمت ارز در بازار دیروز روند کاهشی به خود گرفت و در حالی که در صبح دیروز به ۲۹.۳۰۰ تومان نیز رسیده بود، در پی افزایش عرضه درهم از سوی بانک مرکزی روند نزولی به خود گرفت و قیمت دلار در عصر دیروز به کمتر از ۲۸.۵۰۰ تومان رسید.

بسیاری بر این اعتقاد هستند که با توجه به انتخابات آمریکا در ماه آینده، نوسان گیران بیشترین تلاش خود را در کسب سود از محل هیجانات و شایعه سازی‌ها انجام خواهند داد و به این ترتیب شاهد نوسانات زیاد در قیمت ارز خواهیم بود.

از سوی دیگر خبر رویترز مبنی بر رشد ناگهانی صادرات نفت کشورمان در ماه گذشته به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز، سفته بازان را در حرکت قیمت دلار به ارقام بیش از ۳۰ هزار تومان مایوس کرده است و احتمالا شاهد سقوط قیمت دلار در روز‌های پیش رو خواهیم بود. ارائه مجوز واردات بدون انتقال ارز که منجر به رشد تقاضا در بازار شد و همچنین خروج برخی از کالا‌های مشمول ارز ۴.۲۰۰ تومانی منجر به رشد تقاضا در هفته‌های اخیر شده است.

وزیر پیشنهادی صمت عنوان داشت: در شرایط فعلی پذیرش سمت وزارت ریسک بزرگی برای من بود و حتی پرریسک‌تر از حضور در سنگر‌های دفاع مقدس لذا من برای پذیرش این سمت ایثار و فداکاری کردم و باید با کمک شما فعالان بخش خصوصی و مجلس در مقابل فشار حداکثری تلاش کنیم. به نظر می‌رسد که وضعیت در دولت حسن روحانی به حدی آشفته و بی سامان است که اشخاص و افراد متصدی امور، اجرای فعالیت‌های معمول یک وزارتخانه را در حد یک فداکاری مطرح می‌کنند. این در حالی است که دو تابعیتی بودن رزم حسینی احتمال تایید وی توسط مجلس شورای اسلامی را به حداقل تنزل داده است.

در خبری از گروه پالایشگاهی، مدیر صندوق پالایشی یکم گفت: تا پایان مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، چهار میلیون نفر از این صندوق استقبال کردند و ۲۰ درصد واحد‌های صندوق به فروش رسید. بر اساس استخراج آمار‌های اولیه، حدود چهارمیلیون نفر از واحد‌های صندوق پالایش یکم استقبال و خریداری کردند که ارزش واحد‌های خریداری شده، بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق کارگزاری‌های بورسی و ۳ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی توسط مردم خریداری شده است.

به این ترتیب شاهد اتمام هیاهوی دولت در زمینه استقبال مردم از صندوق پالایشی هستیم. بیش از ۸۰ درصد از منابع مالی مورد انتظار دولت با توجه به قیمت نامناسب عرضه این صندوق به فروش نرسید و مشخص نیست برنامه دولت در جهت واگذاری سایر سهام شرکت‌های پالایشگاهی چه خواهد بود.

در خبری از گروه قند و شکر، مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۵میلیون تن چغندرقند بهاره در کشور تولید شود. وی افزود: با توجه به سطح قابل برداشت حدود ۹۹ هزار هکتاری چغندرقند بهاره کشور و وضعیت مطلوب اکثر قریب به اتفاق مزارع، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بیش از ۵ میلیون تن چغندرقند بهاره در کشور تولید و برای فرآوری و استحصال شکر، تحویل کارخانه‌های قند سراسر کشور شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن میزان بهره‌وری تولید و آب در چغندرقند پاییزه، پیش‌بینی می‌شود ضمن صرفه‌جویی حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعبی آب بیش از ۱.۲ میلیون تن چغندرقند پاییزه نیز تولید و تحویل کارخانه‌های قند شود.

در خبری از بازار سرمایه، شاهد ارائه گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها در سامانه کدال هستیم. اکثر شرکت‌های بزرگ و ارز محور گزارش‌های مطلوبی را در شهریور ماه ارائه نموده اند.

شکستن رکورد فروش ماهیانه شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی مس و رشد نرخ سنگین نرخ شمش فولاد و برخی محصولات پتروشیمی از جمله گزارش‌های مثبت منتشر شده تاکنون ارزیابی می‌شود.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز افزایش نوسانات بازار و واکنش مثبت نسبت به گزارش‌های بعضا مثبت را انتظار داریم. با این حال با توجه به کاهش حضور خریداران در بازار، انتظار رشد شارپ در بازار انتظار نمی‌رود و در برخی گروه‌ها همچون خودرویی و ساختمانی رشد مجدد عرضه‌ها بعید به نظر نمی‌رسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
تا وقتی قالیباف اصل و صحرایی تصمیم گیرنده های بورس هستند، وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.
ناشناس
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
تا وقتی حقوقی در بازار جای دلال ها تو بورس کار میکنندومردم را فراری میدند غافل از اینکه دارند ریشه به تنه خودشون میزنند چون حقوقی تو این بازار مونده گاره وقت سماق مکیدن اونها هم میرسه حالا هی ترس بندازید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
نصف ریزش های این بازار مقصرش همین رسانه ها هستید که امید های واهی دادید ! کدوم اصلاح کدوم ریزش ؟ این تخریب بود اگه همون موقع با 20-30 درصد خروج میزدیم کارمون اینجا ها نمیکشید همین امثال بورس نیوز و ساسانی و امثال اون اومدن گفتن خب 30 درصد ضرر کردی با 6 روز مثبت 5 جبران میشه کدوم کشک کدوم ..... این بازار امیدی فعلا بهش نیس و هدف هم هدایت به سوی دلار هست برای فشار حداکثری به ملت برای اینکه ملت بزنن بیرون تف به این مملکت و تصمیم گیراش
ناشناس
France
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
جمهوری ..و ... تئوری های اقتصادیش هم مبتنی بر .و .و .. تف به این سیستم .و .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
اینطوری نگید اینها چهل سال زحمت کشیدند مردم بشند دلال وکنار خیابون جنس وکالاهایی که دارند گرون میشند بفروشند.نشد تو خیابون تو خونه میفروشند. نمونه اش سیمان.یارو کوچک وبزرگ خانواده تو صف میخرند اونطرف تر میفروشند. دلال ها ی بزرگتر هم بارانت حواله میگیرند و میفروشند یا فولاد که فراوان تو بورس کالا وجود داره ویا دلار.چهل سال دیکه هم طول میکشه تا دست گلی که به آب دادند وشده فرهنگ مملکت(دلالی)از ذات آدما بیاید بیرون وتازه بشند جنتلمن.نداریم آقا نداریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
دولت از همون اول قصد فروش بلوکی سهام و داشت که با این کار الان می تونه بفروشه
ضمنا تلافی رفتار مردم و سر بازار در آورد
الان کل بازار تو اصلاحه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
یه مقدار صبر کنند مردم تو بورس درست میشه اونموقع بازار گردان که نشون داده با حقوقی دستش تو یه کاسه س دنبال مشتری بگرده واموال ناشران را به رایگان بزاره برای فروش.