بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد بازار ساعات ابتدایی خود را با عرضه‌های به مراتب بیشتر از تقاضا‌های موجود در بازار آغاز نماید، اما رفته رفته به حجم تقاضا در نماد‌های بزرگ و مورد توجه دوستان شاخص ساز افزوده شود.
کد خبر : ۲۲۸۲۰۴

انتظار حجم تقاضا در نمادهای شاخص ساز

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که برخی از کارشناسان سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها را به واسطه افت قیمت محسوس سهام و افزایش قیمت دلار و مبالغ فروش توجیه پذیر می‌دانند، بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری و ورود مجدد به بازار بورس و البته سایر بازار‌های موازی را به واسطه سررسید تاریخ انتخابات آمریکا و احتمال بروز وقایع سیاسی و اقتصادی را بسیار پر ریسک می‌دانند.

به نظر بسیاری از کارشناسان خبره بازار سرمایه، اگر شاهد اتفاقاتی مثبت در انتخابات ماه آتی ریاست جمهوری آمریکا باشیم، سرمایه گذاران و سهامداران نمی‌توانند چندان دلخوش به ادامه روند رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های داخلی و صادرات محور باشند و بنابراین بسیاری از این کارشناسان عدم ورود جدی به بازار بورس را در چنین شرایط پر ریسکی به صلاح نمی‌دانند.

پس از عدم استقبال از صندوق پالایش آن هم پس از تمدید‌های چندباره، به نظر نمی‌رسد شاهد رشد قیمت‌های سهام گروه پالایشی در ماه‌های آتی باشیم. انتشار گزارشات ضعیف و سود‌هایی که به هیچ وجه با قیمت سهام این شرکت‌ها ندارد از مهمترین دلایل احتمال ادامه روند نزولی سهام شرکت‌های پالایشی پس از بازگشایی بوده که نوع معاملات سهام شرکت‌های این گروه در رو چهارشنبه نیز خود موید این موضوع بود.

آنچه در بازار روز چهارشنبه به شدت نگران کننده بود تشکیل صف فروش در نماد‌های همچون "خساپا"، "خپارس" و ...، آن هم پس از افتی بیش از ۶۰ درصدی و پس از جمع کردن چند باره صف فروش بود که زنگ خطری جدی برای نوسان گیران و سرمایه گذاران کوتاه مدت و حتی میان مدت به شمار می‌آمد. رشد در حد صفر درصدی شاخص هم وزن آن هم در روزی که شاخص کل رشدی بیش از ۳۰.۴۰ واحدی را به ثبت رساند از وقایعی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

اخبار اقتصاد بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان مربوط به گزارش رویترز از افزایش بی سابقه فروش نفت ایران در ماه گذشته دانست. بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی توسط واشنگتن کاهش چشمگیری داشته، اما آمار موسسه تانکر تراکرز و دو موسسه دیگر رهگیری خطوط کشتیرانی نشان می‌دهد که صادرات نفت کشورمان در حال افزایش است.

سمیر مدنی، یکی از بنیانگذاران موسسه تانکر تراکرز می‌گوید: صادرات نفت ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ما هم اکنون شاهد آن هستیم که طی ماه جاری صادرات نفت و میعانات گازی ایران به حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

آمار تانکر تراکرز نشان می‌دهد این میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران دو برابر حجم صادرات ماه آگوست است که ۱۱ درصد آن را نفت فوق سبک یا میعانات گازی تشکیل می‌دهند.

آمار‌های این موسسه رهگیری خطوط کشتیرانی که از طریق رهگیری نفتکش‌ها و محموله‌ها به دست آمده نشان می‌دهد حدود نیمی از این میزان صادرات نفت ایران توسط نفتکش‌های خارجی و از طریق تحویل کشتی به کشتی انجام شده و به همین دلیل تعیین مقصد صادراتی آن‌ها بسیار سخت است.

دو موسسه دیگر که خواستند نامشان فاش نشود هم می‌گویند که صادرات نفت ایران افزایش یافته است. البته ارزیابی این دو موسسه در باره رشد صادرات نفت ایران کمتر از میزانی است که توسط موسسه تانکر تراکرز عنوان شده؛ به عنوان مثال یکی از آن‌ها می‌گوید که صادرات نفت ایران حداقل در ماه سپتامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

اما کاهش قیمت نفت در روز‌های انتهایی هفته از دیگر رخداد‌های قابل توجه بود که به گزارش رویترز، به خاطر افزایش نگرانی‌ها نسبت به تاثیر شیوع کرونا در تقاضای نفت در بازار جهانی و از طرف دیگر شدت گرفتن گسترش این بیماری قیمت نفت نه تنها امروز نزولی بود بلکه این هفته را هم منفی به پایان رساند و از طرف دیگر نگرانی‌هایی نیز در بازار نسبت به بازگشت لیبی به صادرات نفت وجود دارد.

لازم به ذکراست، قیمت نفت طی هفته جاری دو درصد کاهش را تجربه کرد و این احتمال وجود دارد که برای نخستین بار در ۶ ماه گذشته قیمت نفت برنت به شکل ماهانه هم کاهش یابد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از اخبار منتشره از اقتصاد داخلی کشور، می‌توان به بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی اشاره داشت. بر براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، هر گونه خرید و فروش ارز باید در بانک‌ها وصرافی‌های مجاز و در چارچوب مقررات اعلامی بانک مرکزی انجام شود.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: در اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی درخصوص مدیریت بازار ارز به اطلاع می‌رساند، خرید و فروش ارز (اسکناس و حواله) صرفاً در چارچوب مقررات اعلامی بانک مرکزی مجاز بوده و هرگونه اعلام قیمت‌های نامتعارف و خارج از رویه ابلاغی، ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز، جرم محسوب می‌شود؛ بنابراین علاوه بر برخورد انتظامی با شرکت‌های صرافی متخلف، مدیران و مسئولان این دسته از صرافی‌ها به اتهام «اخلالگر اقتصادی» به مراجع امنیتی و قضایی معرفی می‌شوند. ‏

همچنین از دیگر اخبار مرتبط با سیاست‌های ارزی کشور، بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سومین فهرست مشخصات صادرکنندگانی که صادرات آن‌ها بیش از یک میلیون یورو بوده و بخش عمده تکلیف خود در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات را در مهلت مقرر قانونی و به روش‌های اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصاد برنگردانده اند، به قوه قضاییه ارسال شد.

طبق این فهرست، اسامی ۱۰۳۳ صادر کننده که مانده تعهد آن‌ها جمعا به مبلغ ۴.۹ میلیارد یورو بوده، برای قوه محترم قضاییه ارسال شده تا طبق مقررات قانونی و از جمله مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با متخلفین برخورد لازم صورت گیرد. ظاهرا این سومین فهرست ارسالی از سوی بانک مرکزی به قوه قضاییه بوده و مجموع مبلغ دو فهرست قبلی، بالغ بر ۶.۸ میلیارد یورو بوده است.

بازار امروز:
اما همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، در شرایطی که برخی از کارشناسان سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها را به واسطه افت قیمت محسوس سهام و افزایش قیمت دلار و مبالغ فروش توجیه پذیر می‌دانند، بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری و ورود مجدد به بازار بورس و البته سایر بازار‌های موازی را به واسطه سررسید تاریخ انتخابات آمریکا و احتمال بروز وقایع سیاسی و اقتصادی را بسیار پر ریسک می‌دانند.

در خصوص بازار سهام و با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد بازار ساعات ابتدایی خود را با عرضه‌های به مراتب بیشتر از تقاضا‌های موجود در بازار آغاز کند، اما رفته رفته به حجم تقاضا در نماد‌های بزرگ و مورد توجه دوستان شاخص ساز افزوده شود. به نظر می‌رسد همچون روز‌های اخیر شاهد تشکیل صفوف فروش در بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک باشیم و همانند سایر روز‌های ماه گذشته حمایت‌های کورکورانه و رنج‌های مثبت در نماد‌های عزیز کرده بازار سرمایه دور از ذهن نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر