بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"کانون حقیقی‌ها" یا حیاط خلوت پدرخوانده‌های "بورس"

برای یک تحلیل صحیح می بایست در نسبت های P/E، سودهای سال جاری شرکت ها را در نظر گرفت و با در نظر گرفتن نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی نسبت P/E تحلیلی بازار سرمایه امسال حتماً کمتر از ۱۰ خواهد بود.
کد خبر : ۲۲۹۰۱۹

کانون سهامداران حقیقی یا حیاط خلوت پدر خوانده های بازار سرمایه مساله این است

به گزارش بورس نیوز، دیروز هم بورس تهران سبزرنگ بود و شاخص کل با پرش بیش از ۲۴ هزار پله ای، مجدداً قله یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از آن خود کرد.

این در حالی است که در روزهای مثبت بازار سرمایه، دلواپسان بازار سرمایه با حبابی خواندن رشد این بازار، سرمایه گذاران را نسبت به آینده این بازار دچار بیم و هراس کردند و با خروج نقدینگی از بازار سرمایه، بازار ارز و طلا و خودرو و مسکن رشد پرشتاب تری پیدا کرد و البته سهم ها افت قیمت ۲۰ تا ۶۰ داشتند.

شکی نیست که اینگونه اظهار نظرها در مورد بازار سرمایه، موجب تشویش خاطر سرمایه‌گذاران شده و آنها را به سمت سرمایه‌گذاری‌های سنتی تر همچون ارز و طلا و خودرو و مسکن، سوق خواهد داد. اما سوال اصلی اینجاست که چرا برخی از آنان که اتفاقاً از جنس همین بازار هم هستند، رشد بازار سرمایه را حباب می‌خواندند و مردم را از سرمایه‌گذاری در این بازار برحذر می داشتند؛ در حالی که هرگز فعالان بازار مسکن و خودرو و... مردم را از سرمایه‌گذاری در این بازارها نترسانده اند؛ ولو اینکه بازارهایشان دچار حباب قیمتی سنگینی هم باشد.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در تمامی نقاط دنیا، اقتصاددانان در خصوص سیاست‌های پولی و مالی، نظریه‌های اقتصادی، مزایا و معایب اقتصاد دولتی و اقتصاد آزاد و همچنین عوامل موثر بر تولید، اشتغال، تورم و ... اظهارنظر می‌کنند و هیچ اقتصاددانی در دنیا در مورد بازارسرمایه کشور خود این چنین اظهار نظر نمی‌کند؛ چراکه این اقتصاددان می‌دانند که بازارسرمایه، شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد و ضمنا یکی از آموزش‌های اولیه علم اقتصاد، مزیت توسعه و رونق بازارسرمایه و نقش آن در رونق بنگاه‌های تولیدی هر کشور و کنترل نرخ تورم است.

وی ادامه داد: وضعیت بازارسرمایه به عوامل و اتفاقات زیادی از جمله رویداد‌های سیاسی و اقتصادی کلان کشور، وضعیت تولید و فروش شرکت‌ها، طرح‌های توسعه در دست اجرا، وضعیت بازار‌های موازی، شرایط بازار‌های جهانی، نرخ تورم
و میزان استقبال مردم از این بازار دارد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: از آنجا که بازارسرمایه، بازاری نوپا در کشور بوده و به شدت در حال رشد است، درجه حساسیت این بازار نسبت به بورس‌های جهانی به عوامل ذکر شده بیشتر نیز بوده و به همین دلیل اظهارنظر در مورد این بازار باید سنجیده‌تر صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: ذکر وجود حباب در بازارسرمایه، اشتباهی بود که از طرف بعضی از اقتصاددانان کشور ما انجام گرفت و این اظهارنظر‌ها در بعضی از سیاست‌گذاران و دولت‌مردان ما هم تاثیرگذار بود و کار را تا آنجا پیش برد که با وجود افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در چند هفته اخیر، باز هم بازارسرمایه با فشار فروش همراه بود.

فلاح تصریح کرد: تجربه چند هفته گذشته نشان داد ریزش بازارسرمایه نه تنها رشد بازار‌های رقیب را کنترل نکرد، بلکه حتی موجب تشدید رشد در این بازار‌ها هم شد و بازار‌های موازی در چند هفته گذشته رشد قابل توجهی داشتند و وارد حباب شدند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه همیشه بر اساس پیش‌بینی اتفاقات آتی حرکت می‌کند، اظهار کرد: بازار سرمایه، بازاری هوشمند بوده و سهامداران به نوعی آینده شرکت‌ها را خرید و فروش می‌کنند و در همه جای دنیا، سهامداران بر اساس برنامه‌ها و چشم انداز سال‌های آتی شرکت‌ها اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. محاسبه نسبت P/E تحلیلی بازار سرمایه بر اساس سود‌های سال‌های گذشته، تحلیل درستی نیست.

فلاح اضافه کرد: برای یک تحلیل صحیح می‌بایست در نسبت‌های P/E، سود‌های سال جاری شرکت‌ها را در نظر گرفت و با در نظر گرفتن نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی نسبت P/E تحلیلی بازار سرمایه امسال حتماً کمتر از ۱۰ خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: حبابی خواندن بازار سرمایه با نرخ‌های فعلی ارز و نسبت P/E واقعی، خیانت به اقتصاد کشور بوده و تورم به دنبال دارد. ضمن اینکه برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه جای سوال دارد که چرا دلواپسان رشد بازار سرمایه، هرگز در مورد سکه ۱۵ میلیون تومانی، دلار ۳۰ هزار تومانی و پراید ۱۵۰ میلیون تومانی اظهار نگرانی نمی‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع تشکیل کانون سهامداران حقیقی اظهار کرد: اثربخشی کانون سهامداران حقیقی در درجه اول نیازمند این است که این کانون همچون یک تشکل صنفی، قدرت اجرایی داشته باشد. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست تشکیل دهندگان این بازار چه اشخاصی خواهند بود. امیدواریم با تشکیل کانون سهامداران حقیقی، یک پدرخوانده دیگر به پدرخوانده‌های بازار سرمایه اضافه نشود.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های شتابزده به جای آن که به کمک سهامداران حقیقی بیاید، بیشتر اهرم فشاری شده و سهامداران حقیقی را دچار مشکل خواهد کرد. بعضی از اشخاصی که در حال حاضر بر طبل حمایت از حقوق سهامداران حقیقی می‌کوبند، همان اشخاصی هستند که در گذشته، در فضای مجازی سیگنال دهی کرده و اقدام به انجام کار‌هایی کرده اند که به نفع سهامداران حقیقی نبوده است. کانون سهامداران حقیقی باید به صورت قانونمند تشکیل شده حتما نماینده‌ای در شورای عالی بورس داشته باشد. تشکیل دهندگان این بازار هم باید افراد خوش نام و خوش سابقه‌ای باشند که مورد اعتماد عموم سهامداران حقیقی هستند. در این صورت کانون سالمی شکل خواهد گرفت که به کمک این بازار خواهد آمد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۳ راهکار برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی

بازار سرمایه می‌تواند در روز‌های نزول شاخص همچنان جذابیت داشته باشد؟

کاهش ریسک با سهامداری غیرمستقیم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
چه سوال بچه گانه ایی خوب معلوم بود و همه کارشناسان قبل از ریزش بازار گفتن بازار حباب ندارد و این تورم است که حباب میسازد ولی کسانی بعلت نفوذ توانستن برای منافع بیشتر و سود بیشتر برای بازار خودشان بدونه در نظر گرفتن شرایط اقتصاد ملی بورس را بترسانن و سم پاشی و غیره کنن که همه در رسانها شاهد بودیم که از چه استادان دانشگاهی و اقتصادی که فقط فریاد حباب می زندن و در مقابل حرفه ایی های قدیمی بورس که از بازار حمایت می کردن و مخالف حباب بودن و اینده را می دیدنو می دانستن خودشان گند می زننون بر می گردن و قبول میکنن که بهتر بازار برای سرمایه گذاری و رام کردن این اسب وحشی نقدینگی فقط و فقط بورس است در اخر می توانم بگویم حتی اگر بورس در اینده 100درصد هم حباب شد باز حمایت از بورس و حباب در بورس بسیار بسیار بهتر از حباب در بازار های دیگر است و ازارش برای ملت بسیار بسیار کمتر . بیشتر چون ارز با و مسکن و کالا و غیره مستقیما با جیب مردم و نارضایتی مرد سر و کلاه میزند و بورس به انها کمک هم میکند و باعث کاهش بازار های رقیب و گرانی می شود . در اخر باید حجم مبنا برداشته شود تا سهام ها به ارزش حقیقیو ذاتی خودشان برسن مخصوصا سهام های بنیادی و دلاری ممنون سهام داران قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
سلام باید سنکاولرا معماردرست بکذارد حالا نکذاشت باید قدرت اصلاح باشد حالا معمار بخواهد سنکاول را بجیند باید دید برده خزانهداری امریکا هست یا اقتصاد اسلامی واقعی بلاخره ایندوراه بیشتر دردنیا وجود ندارد هرجند همه مصرف کننده هستند وحال جواب گوئی نارند مثل ریس داشکاه تهران اقای محمود نیلی که دارد باتفکرات بردکان خزانهداری امریکا نسخهای خزانهداری امریکا برای دانشکاهها می سازذ سرچشمه همه فسادها در نکرش وطرز فکر جنین مسئولان سرسپرده قرار دارد اقای نیلی دارد سنک بنای فساد بزرکی میجیند که هزاران انیشتن هم نمیتوانند درستش کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
سلام با این حساب هر شرکتیکه سهام ازاد دارد به اندازه سهم سهامداران حقیقی کرسی خالی بکذارد وسهامداران حقیقی هر شرکت میتوانند یک نماینده وبا جند نماینده درشرکتها داشته باشند به تاسب سهامی که دارند ومانند سهامدار درصدی در مجامع شرکت کنند