بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
برای بازار امروز نیز رشد قیمت‌ها را در اکثر گروه‌ها پیش بینی می‌کنیم. با این حال انتظار می‌رود که با توجه به تعطیلات دو روز پایانی هفته شاهد رشد عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت باشیم.
کد خبر : ۲۲۹۰۲۷

رشد قیمت‌ در اکثر گروه‌ها


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد شروع روند صعودی در بازار سرمایه بودیم. در حالی که در ابتدای معاملات گروه‌های خودرویی، بانکی و سیمانی بخش عمده صف‌های خرید و رشد قیمت‌ها را به خود اختصاص داده بودند، در ادامه بازار و با توجه به رشد محسوس نرخ دلار در بازار ارز، شاهد رشد قیمت‌ها در سایر گروه‌های بازار نیز بودیم و به عنوان مثال در گروه پالایشگاهی که کاهش قیمت‌ها را در ساعات ابتدایی بازار شاهد بودیم، در ادامه با روند صعودی بازار به صف خرید نیز رسیدند.

اما شاید بتوان مهم‌ترین اتفاق روز گذشته را مشکلات فنی سامانه معاملاتی فرابورس ذکر کرد. در حالی که بازار با روند صعودی در نماد‌های بورسی همراه بود، با اعلام ناظر بازار فرابورس شاهد تاخیر معاملات نماد‌های فرابورسی بودیم. پس از چند بار اعلام پیاپی ناظر فرابورس در خصوص شروع معاملات، همچنان مشکلات عدیده‌ای در معاملات نماد‌های فرابورسی بودیم و در نهایت بسیاری از نماد‌ها بدون معاملات همراه بودند و امکان دارد که امروز نیز همچنان شاهد مشکلات فنی در سامانه معاملات فرابورس باشیم.

شاخص کل در پایان معاملات دیروز با رشد ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحدی مجددا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بازگشت و به رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱.۳۵ درصدی به ۴۰۲ هزار و ۱۲۵ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز با توجه به حجم کم معاملات فرابورس در حد نازلی بود و به رقم ۸۳ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز شاهد رشد مجدد قیمت‌ها بودیم و صرافی ملی قیمت دلار را از ابتدای صبح تا عصر دیروز با ۱.۲۰۰ تومان افزایش به ۲۹.۲۰۰ تومان رساند. با این حال، در معاملات عصر کاهش اندک قیمت‌ها را شاهد بودیم تا نرخ صرافی ملی به ۲۹ هزار تومان برسد. همچنین قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۹.۵۰۰ تومان رسید.

در بورس کالا شاهد عرضه شمش و تختال فولاد بودیم. قیمت شمش فولاد به کمتر از ۹.۴۰۰ تومان در هر کیلوی رسید و نرخ تختال نیز همچنان بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در هر تن بود. با این حال، انتظار می‌رود که با اجرایی شدن فرمول جدید قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا شاهد کاهش در حدود ۲ میلیون تومانی قیمت پایه این محصولات در بورس کالا باشیم. علیرغم این مسائل همچنان شاهد معضلات مربوط به میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا هستیم و متاسفانه با کاهش میزان عرضه در بورس کالا همچنان شاهد نرخ‌های غیرواقعی در این بازار خواهیم بود.

در گروه بانکی برخی شایعات در خصوص احتمال افزایش نرخ تسعیر خالص دارایی‌های بانک‌ها منجر به ایجاد روند مثبت در این گروه و تشکیل صف خرید در نماد "وبملت"، "وتجارت"، "وپاسار" شد. با این حال مدیرمالی بانک ملت که بیشترین مازاد ارزی را در میان تمامی بانک‌های کشور به خود اختصاص داده، اعلام کرد که به طور معمول در پایان هر سال نرخ تسعیر توسط بانک مرکزی اعلام و به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و به این ترتیب این شایعه به طور ضمنی توسط مسئولین بانکی تکذیب شد.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز رشد قیمت‌ها را در اکثر گروه‌ها پیش بینی می‌کنیم. با این حال انتظار می‌رود که با توجه به تعطیلات دو روز پایانی هفته شاهد رشد عرضه‌ها در قیمت‌های مثبت باشیم. به نظر می‌رسد که محرک اصلی رشد بازار همچنان نرخ ارز بوده و هر گونه نوسان قیمتی محسوس در نرخ دلار که آن هم وابستگی زیادی به تحولات سیاسی در آمریکا دارد، منجر به تغییر روند بازار سرمایه می‌شود و این موضوع رشد شدید قیمت‌ها را در روز‌های پیش رو غیرممکن می‌سازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
چرا وقتی دلار بالا میرفت بورس ریزش داشت.تو ذهن مردم جا نندازید گه کاهش دلار کاهش بازار بورس را به همراه میاره.