بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
در برخی نماد‌های بنیادی و با صف فروش ضعیف‌تر انتظار جمع آوری صف‌های فروش وجود دارد.
کد خبر : ۲۲۸۳۷۰

انتظار جمع شدن صف فروش در برخی نمادهای بنیادی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد روند سنگین نزولی بازار بودیم. پس از ممنوع شدن معاملات یک روز در بازار که به اعتقاد بسیاری از فعالین بازار منجر به افزایش ریسک نقدشوندگی و فاز محافظه کارانه در سمت خرید شده، در اکثر قریب به اتفاق نماد‌های بازار شاهد صف فروش سنگین بودیم و برخی از نماد‌ها نیز که در ابتدای بازار با صف خرید کار خود را آغاز کرده بودند، در نهایت با صف فروش به معاملات پایان دادند.

ارزش معاملات رکورد کم ارزش‌ترین معاملات یک ماه اخیر را شکست و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۸ هزار میلیارد تومان رسید. این موضوع نشان از شکست طرح مسئولین بورس در زمینه خروج ناگهانی و خلق الساعه معاملات یک روزه از جریان بازار دارد. فعالین بازار چنین دستور‌ها و تصمیم گیری‌های آماتور گونه و بدون کارشناسی را نشان از صلاحیت ضعیف فنی و تخصصی تصمیم گیرندگان شرکت بورس و سازمان بورس می‌دانند و به طور قطع دستکاری و دخالت‌های اینگونه در بازار صرفا منجر به رشد و افزایش بی دلیل ریسک بازار را در پی خواهد داشت.

از دیگر رویداد‌های مهم دیروز می‌توان به شیوه بازگشایی عجیب بانک صادرات اشاره کرد. بازار گردان این نماد با خرید در حدود ۲ میلیارد سهم که معادل بیش از یک درصد بانک بوده، منجر به رشد قیمت ۶ درصدی این شرکت شد. این در حالی بود که تمامی نماد‌های گروه بانکی با صف‌های فروش سنگین همراه بودند و اصرار بازارگردان بانک در خصوص بازگشایی مثبت آن گمانه زنی‌هایی در خصوص حمایت رانتی از برخی کد‌های خاص را در پی داشت.

ناظر بورس نیز که در ابتدا نسبت به این موضوع بی تفاوت بود و صرفا اقدام به حذف معاملات شرکت‌های حقوقی می‌کرد (که این نیز در نوع خود یکی دیگر از ابداعات آقایان به ظاهر دانا و کاردان در روز‌های اخیر است.)، در نهایت و پس از اعتراض‌های سنگین اهالی بازار سرمایه نسبت به ابطال کلیه معاملات این نماد اقدام کرد. در پی این اقدامات و برخی بازگشایی‌ها و حتی عدم بازگشایی‌ها (نمونه واضح آن عدم بازگشایی نماد شستا و حمایت مبهم و قابل تامل و قابل بحث از این نماد توسط شرکت بورس)، این سوال به ذهن متبادر می‌شود که تخلفات احتمالی شرکت بورس و ناظرین و مدیران آن را چه نهاد و سازمانی می‌بایست پیگیری کند و متضررین از تصمیمات ناگهانی و چند نفره آقایان در سعادت آباد را به چه صورت افراد و اشخاص عادی می‌توانند پیگیری کنند؟

شاخص کل به این ترتیب در یک روز پرحاشیه و ناامیدکننده با افت ۴۴.۶۴۶ واحدی و معادل ۲.۸ درصدی مجددا به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت و به رقم یک میلیون و ۵۷۰ هزار رسید. شاخص کل هم وزن نیز افت ۱.۲ درصدی را تجربه کرد و به ۴۰۷ هزار و ۶۵۱ واحد رسید تا در نزدیکی سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.


سیاست و اقتصاد کلان

کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی ضمن تایید افزایش صادرات نفتی کشور و تسریع بازگشت ارز‌های صادراتی در ماه‌های اخیر، گفت: فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور سال جاری نسبت به مرداد ماه در سامانه نیما معادل ۷۷ درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد که در ماه‌های اخیر روند صادرات نفتی کشور افزایشی بوده و با تصمیمات و تدابیر اتخاذ شده شاهد بهبود این روند نیز خواهیم بود که این موضوع توان بانک مرکزی برای تامین کالا‌های اساسی، دارو و مواد اولیه، کالا‌های واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی نهایی و نیز ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را افزایش داده است. رشد صادرات نفتی کشور از یک سو منجر به تسهیل واردات و تولید کشور و تخصیص ارز و از سوی دیگر کاهش التهابات قیمتی در این بازار که تعیین کننده قیمت و روند‌ها در بسیاری از بازار‌های دیگر است، خواهد گردید. با این حال در معاملات دیروز بازار ارز، همچنان نرخ اسکناس دلار بیش از ۲۹ هزار تومان بود و انتظار می‌رود که به تدریج شاهد افت قیمت دلار در بازار باشیم.

در بورس کالا و در جریان معاملات امروز شاهد عرضه در حدود ۱۰۰ هزار تنی ورق گرم و ۲۰ هزار تنی ورق سرد فولاد مبارکه خواهیم بود. همچنین عرضه محصولات پتروشیمی نیز با نرخ پایه محاسبه شده بر اساس دلار نیمایی در حدود ۲۳ هزار تومانی عرضه خواهد شد.

در سامانه کدال شاهد ادامه انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستیم. از مهم‌ترین گزارش‌ها می‌توان به فروش جالب توجه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریالی ایران خودرو در شهریور ماه، تراز مثبت بانک تجارت و همچنین مقادیر و نرخ فروش بالای محصولات فولاد کاوه جنوب کیش اشاره کنیم. فروش نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریالی پتروشیمی نوری که جمع فروش ۶ ماهه این شرکت را به ۱۴۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رساند، اشاره کرد.

بازار امروز
بازار امروز را با ادامه روند منفی و ضعف سنگین تقاضا پیش بینی می‌کنیم. با این حال، در برخی نماد‌های بنیادی و با صف فروش ضعیف‌تر انتظار جمع آوری صف‌های فروش وجود دارد. صف‌های سنگین گروه خودرویی و برخی بانک‌ها از جمله ریسک‌های مهم بازار در روز‌های اخیر است که اجازه خودنمایی به سایر گروه‌ها را نمی‌دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معاملات مچینگ فولاد مبارکه در بورس کالا؛

هفته کم معامله فولاد

تقاضا و حجم معاملات ۱.۲۰۰ تنی برای این شرکت؛

افت ۴ درصدی نرخ فروش آرتوزایلین پتروشیمی نوری

پیش‌گشایش؛

آیا ضعف تقاضا ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
این تیم مدیریتی بی کفایت، اگر نه مغرض داره تتمه بازار بورس رو نابود میکنه. یعنی اقتصاد اینقدر بی صاحابه که یکی نیست برشون داره ؟؟؟؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
اینا دقیقا میدونن دارن چکار میکنن پولای سهامدارای خرد رو گیر انداختن تا نتونن در بازارهای موازی باعث التهاب بشن و در اخر هم اصل پولشونو شاید بگیرن و خوشحال باشند دولت هم دوسره سود میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
قالیباف اصل و صحرایی رو بندازید بیرون، همه مشکلات حل میشه.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
احتمال جمع شدن صف های فروش کم است.زیرا حقوقی ها بر علیه رئیس جمهور
کشور اعتصاب کرده اند.
نقی
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
دزد که از دزد بزنه شادزده...
این وسط دسترنج چندین ساله مردم ساده که توسط دولت دعوت شدن بورس دزدیده شد
عباس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
سردبیر محترم
شما که کامنت ها را منعکس نمیکنید.لطفا خودتان راجع به
عدم خرید حقوقی ها بررسی واعلام نمایید تا معلوم شود که بیطرف هستید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
چرا چرت و پرت میگی؟! کدوم صف فروشها جمع شده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
بااطلاعات بسیج و سپاه تماس بگیرید و در مورد تخلفات مدیران بورس و نحوه کمک شان به پیاده نظام دشمن گزارش دهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
بور س چده محل دزدی دولت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کسی بی کفایت نیست خیلی هم زرنگ و سیاست میدارند و خوب میدونن چطور پدر مردم رو در بیارن و اقتصاد رو نابود کنند این قانون جدید هم فقط برای سرگرم کردن مردم و دلگرم کردن الکیه تا کسی صداش در نیاد
Sjm
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
مشکل نه حقوقیه ونه...مشکل مدیران نالایق بی سوادکه درمدیریت بورسه اگه نمیتونین بازارروجمع کنین محترمانه استعفابدین ولواینکه موردنفرین واه وناله عدهی زیادی ازمردمید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
حقیقی ها به فکر خودسون‌نیستند‌از‌کجا‌انتظار‌داشته‌باشیم‌حقوقی‌حمایت‌کنه
ج کیماسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
روی چوپان دروغگو را در تاریخ برای همیشه سفید کرده وعده ای .............را برمسند مدیریت بورسی کشور گمارده اید ولیاقت اظهار نظر
هم بر جنایات شان ندارید اما ماهمچنان منتظراحقاق حق خود ازسوی
خداوند جبار ومنتقم میمانیم
منوچهر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
خداوند نابودتان کندکه اینجوری سرمایه ملت رو ب باد دادید ودزدیدید‌..انشالا یا این دنیا یا اون دنیا از حلقومتان بیرون میکشیم‌..
منوچهر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
خداوند نابودتان کندکه اینجوری سرمایه ملت رو ب باد دادید ودزدیدید‌..انشالا یا این دنیا یا اون دنیا از حلقومتان بیرون میکشیم‌..
منوچهر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
خداوند نابودتان کندکه اینجوری سرمایه ملت رو ب باد دادید ودزدیدید‌..انشالا یا این دنیا یا اون دنیا از حلقومتان بیرون میکشیم‌..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
بورس دستوری شده / شاخص هم کمتر از 1/400 هست
به دروغ میگن شاخص حدود 1/600 هست تا قیمتها را هر چه بیشتر پایین بکشند و سهامداران را خسته و مجبور به فروش کنند و از طرفی در 5 دقیقه آخر معاملات حجم مبنا را پر کنند و منفی 5 را به ثمر برسانند و همچنین ابتدای صبح صف فروش صوری راه می اندازند و چند دقیقه بعد کنار میکشند و اگر نمادی روبه مثبت حرکت کرد با صفهای میلیونی در ردیفهای بعدی خودنمایی میکنند تا رعب و وحشت بوجود بیاورند و صف خرید جمع شود
اینها نمونه های کوچکی از خیانتهای گردانندگان و مدیران بورس است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
درقدیم یاقیان با سر راه گیری اموال مردم را به به غارت می بردند ولی حالا محترمانه. ولی خدایی هست پناه می‌بریم به او چون او ضامن این مملکت است. این مردماست ما که انقلابمان را زاخون آبیاری کردیم تکلیف اینها هم روشن می شود