تعداد بازدید : ۱۶۹۵۴
کد خبر : ۲۲۹۱۳۵
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:
۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
وقت آن رسیده که به تولید توجه شود و برای رفع مشکلات و موانع تولید، گامی برداشته شود.

یک اشتباه ۸۰ هزار میلیارد تومانی!

به گزارش بورس نیوز، گزارش تولید و فروش شهریورماه خودروساز بزرگ بازار به مذاق بعضی سهامداران خوش نیامد. با وجود رشد خیره کننده قیمت خودروها در بازار، نرخ فروش خودروها اختلاف فاحشی با قیمت های بازار دارد و این اختلاف قیمت به نظر برخی سهامداران عجیب است!
شرکت سایپا در شهریور ماه امسال اگرچه با رشد ۴۳ درصدی نسبت به مرداد ماه، بیش از ۹۸۸ میلیارد تومان فروش داشته و در مجموع ۶ ماهه ۵۴۰۱ میلیارد تومان فروش محقق کرده؛ ولی این رقم نسبت به فروش ۶ ماهه اول ۹۸ افت ۶ درصدی نشان می دهد. به منظور بررسی بیشتر این گزارش و چرایی این اختلاف قیمت فاحش، خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو داشته که ماحصل آن را می خوانید.

گزارش های شهریور ماه خودروسازان واقعی بود؟ بعضی از سهامداران انتقاداتی به این گزارش ها دارند.
کاکایی: مشکل بزرگ صنعت خودروسازی ما این است که برخی از مردم و مسوولان، باور ندارند که این گزارش ها در چند لایه، حسابرسی شده و هیچ مشکلی ندارند. نکته اینجاست که در کشور ما عده ای قیمت تمام شده خودرو را با مبلغ پرداختی توسط خریداران مقایسه می کنند و هزینه هایی مثل مالیات و عوارض را هم جزو درآمدهای شرکت های خودروساز محاسبه می کنند.
در سال ۹۷ سیاست گذاران با یک نگرش نادرست، خودروسازان را مجبور کردند اضافه بر برنامه، پیش فروش داشته باشند و اگر چه مدتی بعد این سیاست نادرست، اصلاح شد؛ اما تبعات این سیاست گذاری تا سال ۱۴۰۰ گریبانگیر خودروسازان خواهد بود. بنابراین نه فقط گزارش شهریور ماه کاملا واقعی بوده و متوسط نرخ فروش خودروسازان با قیمت های بازار آزاد اختلاف فاحشی دارد؛ بلکه حتی این روند در ماه های آینده هم ادامه دارد. البته قیمت واقعی از منظر تولیدکننده با قیمت واقعی از منظر مصرف کننده، تفاوت دارد. اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد با نرخ فروش کارخانه، ده ها هزار میلیارد تومان پول را به جیب عده ای از مردم سرازیر کرده است. آنچه در گزارش تولید و فروش خودروسازان آمده، همین قیمت هاست.
در قراردادهای خودروسازان معمولا قیمت مقطوع اعلام نمی شود و یک پیش فروش نرمال و منطقی یعنی خودروسازان در قرارداد قید کنند که در پیش فروش ها، به وجه پرداختی خریداران سود مشارکت تعلق خواهد گرفت (سود مشارکت هم معمولا حدود ۲درصد بالاتر از سود بانکی بوده است) و در زمان تحویل خودرو، خودرو با تخفیف ۵ درصدی نسبت به قیمت روز به مشتری واگذار شود. در چنین شرایطی، هم خریداران سود کرده اند و هم خودروسازان از طریق پیش فروش ها، تامین مالی کرده اند.
اما شورای رقابت در خرداد ۹۷ با مداخله در فرآیند فروش خودروسازان، قیمتی برای خودروهای پیش فروش شده تعیین کرد که ۱۳ درصد پایین تر از قیمت بازار بود. مشکل خودروسازان از همان زمان آغاز شد؛ چرا که از یک سو، زیان خودروسازان و از یک سو هم هیجان خریداران شروع شد. خریدارانی که در فرآیند پیش خرید خودرو، حداقل ۱۳ درصد سود می کردند؛ به بازار خودرو هجوم آوردند و این اختلاف تا جایی پیش رفت که قیمت خودروی پیش فروش شده، نصف قیمت بازار بود و سود خریداران به بیش از ۱۰۰ درصد رسید.
اتفاق بدتر آن بود که در شهریور ۹۷ دلار به حدود ۸ هزار تومان رسید و نهادهای مربوطه به این نتیجه رسیدند که قیمت گذاری دستوری اشتباه است! در آذر ماه ۹۷ سیاست گذاران قیمت گذاری خودرو بر اساس قیمت های حاشیه بازار را پذیرفتند؛ ولی وزیر وقت در آن زمان ۲ اشتباه بزرگ انجام داد. نخست آنکه در ابلاغ قانون به خودروسازان و نهادهای مربوطه، تعلل کرد و این موضوع را تا اواخر بهمن ۹۷ به تاخیر انداخت و دوم آنکه اگر چه در همان زمان پذیرفتند که قیمت محصولات پیش فروش شده، بروز رسانی شود؛ ولی وزیر وقت در پی اعتراض تعدادی از خریداران در ابلاغیه ای دستور دادند این موضوع(قیمت گذاری بر اساس قیمت های حاشیه بازار) عطف به ماسبق نمی شود و تاریخی را هم اعلام کردند! یعنی حدود یک سال و نیم تولیدات خودروسازان با قیمت های نادرست به خریداران تحویل گردد. به موجب این سیاست گذاری نادرست در یک سال و نیم گذشته بطور رسمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان تحمیل شد که قطعا این زیان در گزارش های آتی افزایش خواهد داشت.


با این تفاسیر، خودروسازان به نوعی مفت فروشی می کنند؟
کاکایی: متاسفانه عده ای بر اساس تحلیل های غیر واقعی در فضای مجازی، قیمت واقعی خودروها را بسیار کمتر از قیمت تمام شده واقعی، برآورد می کنند و انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند. (منظور نرخ فروش کارخانه است)
فراموش نکنید به سبب همین قیمت گذاری نادرست، قیمت خودروهای داخلی در بازار ۲ الی ۳ برابر قیمت هایی است که خریداران، پیش خرید کرده اند! برای مثال قیمت "هایما" در بازار آزاد اختلاف فاحشی با نرخ پیش فروش شده دارد؛ حال آنکه "هایما" یک خودروی خارجی مونتاژ داخل است و اصولا قیمت گذاری دستوری آن توجیه ندارد.

وقتی صحبت از واقعی کردن قیمت گذاری خودرو می شود، خیلی از مردم انتقاد می کنند و تصور می کنند اگر بتوانند خودرو را ارزان تر از قیمت واقعی، پیش خرید کرده و سود کنند؛ در حقیقت این سود از جیب دولت به آنها پرداخت شده و دلیلی ندارد که نگران سود و زیان خودروسازان باشیم! این نگرش تا چه حد صحیح است؟
کاکایی: کل سهام دولت در شرکت سایپا کمتر از ۱۷ درصد است و مابقی سهامداران این شرکت، حقیقی ها و حقوقی ها هستند و اتفاقا حقوقی های این سهم هم عمدتا صندوق های بازنشستگی و... بوده و با این حساب، وقتی به نفع عده ای خریدار خاص، به خودروساز زیان تحمیل می شود، در حقیقت از جیب تعداد زیادی از سهامداران مستقیم و غیر مستقیم، به خریداران رانت داده ایم.
علاوه بر این، واقعیت این است که تورم در کشور ما به شدت بالاست و قبول داریم که تحریم ها، مشکلاتی ایجاد کرده اند؛ اما در شرایطی که فروش نفت دچار مشکل شده، کاهش تولید هم داشته ایم و این کاهش تولید موجب کاهش ارزش پول ملی هم خواهد شد. در حقیقت بخشی از تورم ناشی از کاهش تولید صنایعی همچون خودرو بوده و تمام مردم از این تورم و افت ارزش پول ملی آسیب می بینند. یادآوری می کنم در شرایط عادی تولید صنعت خودرو، ۴ درصد از GDP را تشکیل می داده و با کاهش ۵۰ درصدی تولید این صنعت، GDP هم کاهش داشته است.

با روی کار آمدن وزیر جدید، می توان به کاهش مشکلات صنعت خودرو هم خوشبین بود؟
کاکایی: امیدواریم سیاست گذاران، نگاه خود را از بازار خودرو، معطوف تولید خودرو کنند. انتظار می رود مجموعه تیم سیاست گذاران و نمایندگانی که به وزیر جدید صمت رای دادند، ایشان را در این راه همراهی کنند. بیش از ۲ سال است که سیاست گذاران روی کنترل بازار خودرو تمرکز کرده اند و اثبات شده که توان انجام این کار را ندارند. وقت آن رسیده که به تولید توجه شود و برای رفع مشکلات و موانع تولید، گامی برداشته شود. با توجه به ظرفیت هایی که اخیرا در صنعت خودرو و قطعه سازی ایجاد شده، که به خاطر قیمت گذاری نامناسب خودرو و کمبود نقدینگی امکان استفاده از آنها نیست. ولی در صورت اصلاح قیمت ها، نقدینگی جاری شده در این صنعت در عرض ۶ ماه، این صنعت را به شکوفایی می رساند. اگر امروز گام درستی برداشته شود، سال ۱۴۰۰ را با رشد معنادار تولید آغاز خواهیم کرد و آن زمان می توان از کنترل بازار خودرو هم صحبت کرد.

راما
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
واقعا تحلیلهایی که دارین مسخرس وقتی دولت دنباله رو دلالا شده دیگه اهمیت نداره چه جور قیمت گذاری کنندالان تقریبا ۹۹ درصد کالاها رو دلالها قیمت گذاری میکنند متاسفانه وقتی قیمت همه کالاها رو با دلار میسنجید دیگه کاغذی به اسم رریال چه معنایی میدهد لطف کنید حقوق مردم رو هم به دلار بدید حقوق یه کارگر به دلار میشه ۱۰۰ دلار یعنی اگهه من یه نصف روز تو خارج کار کنم میشه حقوق یه ماه یه کارگر بدبخت یعنی پول یه هفته کار تو انگلیس میشه حقوق یه سال کار کارگر تو ایران مصیبت عظما اینه طرف تو انگلیس حماله اما آمده تو تهران بهترین جای تهران خانه خریده خانه ۶ طبقه تو شهرستان داره واقعا ما زندگی نداریم این زندگی نیس میگن کل نقدینگی ایران ۳ هزاز هزار میلیارد تومان که با ۱۰۰میلیارد تومان میشه همش رو جمع کرد یعنی در حال حاضر مارک زاکربرگ میتونه تمام اقتصاد و نقدینگی ایران رو با یه چک جمع کنه بریم بمیریم....
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
حالا خدا حرم کنه وزیر جدید میخاد سود به جیب بزنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
صنعتی که نمیتونه درست عمل کنه و یه خودرو با میفیت رو با قیمت تمام شده پایین درست کنه همون بهتر که زیان بسازه ، انگار ما شدیم گروگان این اقایون ، خب عزیز من شما ۲۰۷ رو به قیمت هیوندای ولستر داری میدی ، تقصیر ماست یا شرکتت معیوب هست ؟؟
اینکه خودرو ساز پیش‌فروش میکنه و پولی که یه زمانی قدرت خرید بیشتری داشته رو میگیره و بعد یک سال با قدرت خرید به روز با مشتری حساب میکنه این تقصیر ماست یا کلاه برداری لگن ساز
اگه حرفی‌برای گفتن ندارید بفرمایید گوشه ، بزارید بقیه حرفاشون رو بزنن
ما خودمون میدونیم دلال ها چه کسانی هستن همون هایی که هزار تا هزار تا خودرو میگیرن نه مردمی که نهایت یه دونه خودرو تحویل میگیرن ، اون هزارتایی ها هم به خود خودرو سازی وصل هستن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
صنعتی که نمیتونه درست عمل کنه و یه خودرو با میفیت رو با قیمت تمام شده پایین درست کنه همون بهتر که زیان بسازه ، انگار ما شدیم گروگان این اقایون ، خب عزیز من شما ۲۰۷ رو به قیمت هیوندای ولستر داری میدی ، تقصیر ماست یا شرکتت معیوب هست ؟؟
اینکه خودرو ساز پیش‌فروش میکنه و پولی که یه زمانی قدرت خرید بیشتری داشته رو میگیره و بعد یک سال با قدرت خرید به روز با مشتری حساب میکنه این تقصیر ماست یا کلاه برداری لگن ساز
اگه حرفی‌برای گفتن ندارید بفرمایید گوشه ، بزارید بقیه حرفاشون رو بزنن
ما خودمون میدونیم دلال ها چه کسانی هستن همون هایی که هزار تا هزار تا خودرو میگیرن نه مردمی که نهایت یه دونه خودرو تحویل میگیرن ، اون هزارتایی ها هم به خود خودرو سازی وصل هستن
دوست
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
سلام،من تعجب میکنم از بعضی دوستان!چون فکر میکنم خواسته یا ناخواسته به شعور انسان توهین می شود،چگونه امکان دارد دو خودرو سازی که نزدیک به ۴۰ سال انحصار خودرو کشور در دستانشان است؛زیانده باشند،هیچ انسان عاقلی در سرتاسر این کره خاکی اگر بخواهد هم نمیتواند همچین دروغ شاخ داری را قبول کند!!!دیگر هر چیزی حدی دارد...
دوست
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
سلام،من تعجب میکنم از بعضی دوستان!چون فکر میکنم خواسته یا ناخواسته به شعور انسان توهین می شود،چگونه امکان دارد دو خودرو سازی که نزدیک به ۴۰ سال انحصار خودرو کشور در دستانشان است؛زیانده باشند،هیچ انسان عاقلی در سرتاسر این کره خاکی اگر بخواهد هم نمیتواند همچین دروغ شاخ داری را قبول کند!!!دیگر هر چیزی حدی دارد...
دوست
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
سلام،من تعجب میکنم از بعضی دوستان!چون فکر میکنم خواسته یا ناخواسته به شعور انسان توهین می شود،چگونه امکان دارد دو خودرو سازی که نزدیک به ۴۰ سال انحصار خودرو کشور در دستانشان است؛زیانده باشند،هیچ انسان عاقلی در سرتاسر این کره خاکی اگر بخواهد هم نمیتواند همچین دروغ شاخ داری را قبول کند!!!دیگر هر چیزی حدی دارد...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
تا وقتی یک نفر مثل ایشون حقوق میگیره که حرفای دروغ رو راست جلو بده و انقدر شرکت‌های خودرو سازی رو بدبخت و فلک زده و بیمار جلو بده که منفعت بیشتری از پول مردم ببره انتظار ارزون شدن خودرو نداریم تو چقد بدبختی که این حرفارو میزنی ما چقدر بدبخت تر از توییم که گول حرفای امثال تورو میخوریم......
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
سلام.لطفا یه گزارش تهیه کنید چرا شرکت سایپا خودروهای اسم نویسی سال ۹۸ و تحویل سه ماه بعد رادهنوز نداده اند..و امروز فردا میکنن..چرا وعده دروغ به مردم میدهند...سپاس
اسکویی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
همه مطالب گفته شده یکطرفه است. کارشناس مربوطه گویا به قانون و حقوق مصرف کننده واقف نیست. ایشان متوجه نیستند که قانون مصرف کننده قیمت روز شرکت را قیمت شرکت در موعد تحویل تعیین کرده و تاخیر در تحویل نمی تواند باعث شود که با قیمت گزافتر خودرو تحویل گردد. حال آنکه مبلغ خودرو پیش فروش رفته قبلا از مشتری اخذ شده است. ایشان که از حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی صحبت می کنند بهتر است به استخدامهای بی ضابطه که منجر به بالا رفتن هزینه های تولیدی شده و همچنین ایجاد شرکتهای تو در تو که باعث ایجاد فساد در داخل شرکت شده توجه نموده و این فساد و رانت شرکتی است باعث تحمیل هزینه به مصرف کننده شده و قیمت خودرو سرسام آور بالا رفته است. همیشه انحصار باعث ضرر و زیان به اقتصاد و علی الخصوص مصرف کننده میشود و انحصار طلب در هر لحظه و زمانی مدعی و طلبکار است.
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
هر چی خودرو را ارزان تر بفروشند و تولید ضرر کند در ادامه قطعه ساز و سهام دار نیز ضرر کنند دیگر خودرویی تولید نمی شود و عرضه و تقاضا بهم میریزد
این یعنی افزایش بیشتر قیمت خودرو
دلار هم که محدودیت دارد و برای خرید خودرو خارجی دلار کافی نداریم
چرا همه فکر میکنند حق گمرکی برداشته شود مشکل حل می شود اگه این اتفاق بیفتد دلار می شه ۱۰۰ هزار تومن بعد همون پراید به تبعیت از دلار میشه ۵۰۰ میلیون
نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
ای ......... با این تولیدتون. پول پرست ها.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
با سلام ،تمامی شرکت های خوردو سازی که از قبل پیش فروش کردن یا با دو سال تاخیر تحویل دادن ویا به قیمت روز ،همین خودرو های تولید شده توسط واسطه ها تو بازار آزاد فروش میره که سود بیشتری ببرن،من خودم تیگو ۷ سال ۹۸پیش خرید کردم به قیمت تمام شده ۱۷۰میلیون الان خودرویی در کار نیست و میگن باید تمام پول خودرو به قیمت روز بدی وچند ماه بعد تحویل بدیم ، اون موقع که پیش فروش میکردن بهای تمام شده حساب کردن ۲۰۴میلیون ، که موعد تحویل دعوت نامه ۳۴میلیون رو بدم ،ولی الان جواب منو نمیدن میگه قطعه نیست واگه خودرو تو میخوای ،قیمت بازار ازاد به نرخ الان حساب میکنیم ۶۴۰میلیون و۱۷۰ میلیون رو ازش کم میکنیم با چند درصد سود مشارکت، یعنی من باید ۴۷۰میلیون دیگه بدم ،الان حسرت میخورم چرا حداقل طلای چیزی نخریدم بجای پیش خرید خودرو ، خدا یا دست دلالان رو قطع کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
با سلام ،تمامی شرکت های خوردو سازی که از قبل پیش فروش کردن یا با دو سال تاخیر تحویل دادن ویا به قیمت روز ،همین خودرو های تولید شده توسط واسطه ها تو بازار آزاد فروش میره که سود بیشتری ببرن،من خودم تیگو ۷ سال ۹۸پیش خرید کردم به قیمت تمام شده ۱۷۰میلیون الان خودرویی در کار نیست و میگن باید تمام پول خودرو به قیمت روز بدی وچند ماه بعد تحویل بدیم ، اون موقع که پیش فروش میکردن بهای تمام شده حساب کردن ۲۰۴میلیون ، که موعد تحویل دعوت نامه ۳۴میلیون رو بدم ،ولی الان جواب منو نمیدن میگه قطعه نیست واگه خودرو تو میخوای ،قیمت بازار ازاد به نرخ الان حساب میکنیم ۶۴۰میلیون و۱۷۰ میلیون رو ازش کم میکنیم با چند درصد سود مشارکت، یعنی من باید ۴۷۰میلیون دیگه بدم ،الان حسرت میخورم چرا حداقل طلای چیزی نخریدم بجای پیش خرید خودرو ، خدا یا دست دلالان رو قطع کن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
من به عنوان سهامدار گروه خودرویی به هیچ عنوان راضی نیستم که قیمت های تولید شده در شرکت به یک سوم و بعضاً یک دهم قیمت فروخته بشه اگه شما راست میگید قیمت‌های کارخانه‌ای را آزاد کنید و حتی از بازار گران تر بفروشید تا ببینید قیمت خودروهای داخلی چه زود به تعادل میرسه من به عنوان سهامدار خودرو راضی نیستم سورن ۳۰۰ میلیونی ۱۵۰ میلیون تومان فروخته بشه تاوانشو من سهامدار بدم
مادر
United Kingdom
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
خدالعنت کنه هرانسان پول پرست وخانه خرابکن رو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
اولا بعد چهل سال حمایت کورکورانه و منفعت طلبانه و سو استفاده گرانه خودرو سازان از جیب مردم تازه ایشون می فرمایند وقتش رسیده از این صنعت فشل و خانمان سوز حمایت بشه، دیگه چه حمایتی مانده که از این صنعت ویرانگر اقتصاد ملی و محیط زیست نشده که هر روز قیمت ان بدلیل حمایتهای بی حد و حساب تنها به نفع منفعت طلبان مدیران بی کفایت این صنعت بالاتر و کیفیت ان پایین تر میشود .وقت ان رسیده که درها را باز کنید و تعرفه راپایین بیاورید این بار به واسطه حمایت از مردم ،حمایت از تولیدی که نفع مردم در ان نباشد و جیب مردم را بزنند به واسطه بازارسازی ها و دلالی های کذایی که خودشان در ان دست دارن به اسم حاشیه بازار این حمایت تو سرشون بخوره، این چه حمایت ویرانگری است .این خجالت اور است که یکی از مدیران خودرو ساز خودرو فشل تولید سی سال قبل را تکنولوژی میخواند شما فکر میکنید که ایشون و سایر مدیران از این بازار حاشیه بل بشو ناراضی هستند ؟و خودشان اصلا دخالتی در این قیمتهای مسخره و خنده اور ندارند؟ .تنها راه مقابله با قیمت که به گفته خودشان دلال بازی است واردات ماشین های ارازان و با کیفیت ژاپنی و اروپایی به کشور است .که این امر به بهانه واهی حمایت از تولید داخل و دزدی از جیب مردم امکان پذیر به این زودی ها دسترس نیست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
................ همش یک طرفه کارشناسی میکنید فقط بفکر جیب خودتان هستید اصلا به جیب مشتری فکر نمی کنید، انشالله که هرچه زودتر ...........مردم براتون قطع کنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
دیگه از کی بخوایم به دادمون برسه از دست این دو شرکت لگن ساز؟؟؟؟
بیچاره مردم که در حسرت خریدن این لگنها توی صف قرعه کشی موندن ،
خدا دلالان رو پودر کن.. آمین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
من ماندم اینا الان چندین ساله دارن زیان میدن اونم شدید چرا ورشکست نمیشن اصلا چرا جمع نمیکنن اگه اینجوریه.میرن کشورا دیگه نمونش عراق کارخانه درست میکنن میلیاردی برا تولید ماشین با یک سوم قیمت میفروشن.الانم که تعطیلش کردن.زیان دهی ندارن به مردم خودمون میرسن باید پنج لا شیش لا بدن بهمون که زیان نباشه.برو داداش بچه که نیستیم با شوکولات مسخرمون کنی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
من ماندم اینا الان چندین ساله دارن زیان میدن اونم شدید چرا ورشکست نمیشن اصلا چرا جمع نمیکنن اگه اینجوریه.میرن کشورا دیگه نمونش عراق کارخانه درست میکنن میلیاردی برا تولید ماشین با یک سوم قیمت میفروشن.الانم که تعطیلش کردن.زیان دهی ندارن به مردم خودمون میرسن باید پنج لا شیش لا بدن بهمون که زیان نباشه.برو داداش بچه که نیستیم با شوکولات مسخرمون کنی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
من ماندم اینا الان چندین ساله دارن زیان میدن اونم شدید چرا ورشکست نمیشن اصلا چرا جمع نمیکنن اگه اینجوریه.میرن کشورا دیگه نمونش عراق کارخانه درست میکنن میلیاردی برا تولید ماشین با یک سوم قیمت میفروشن.الانم که تعطیلش کردن.زیان دهی ندارن به مردم خودمون میرسن باید پنج لا شیش لا بدن بهمون که زیان نباشه.برو داداش بچه که نیستیم با شوکولات مسخرمون کنی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
من ماندم اینا الان چندین ساله دارن زیان میدن اونم شدید چرا ورشکست نمیشن اصلا چرا جمع نمیکنن اگه اینجوریه.میرن کشورا دیگه نمونش عراق کارخانه درست میکنن میلیاردی برا تولید ماشین با یک سوم قیمت میفروشن.الانم که تعطیلش کردن.زیان دهی ندارن به مردم خودمون میرسن باید پنج لا شیش لا بدن بهمون که زیان نباشه.برو داداش بچه که نیستیم با شوکولات مسخرمون کنی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
من ماندم اینا الان چندین ساله دارن زیان میدن اونم شدید چرا ورشکست نمیشن اصلا چرا جمع نمیکنن اگه اینجوریه.میرن کشورا دیگه نمونش عراق کارخانه درست میکنن میلیاردی برا تولید ماشین با یک سوم قیمت میفروشن.الانم که تعطیلش کردن.زیان دهی ندارن به مردم خودمون میرسن باید پنج لا شیش لا بدن بهمون که زیان نباشه.برو داداش بچه که نیستیم با شوکولات مسخرمون کنی.
لطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
از یه نظر راست میگه اینا ارزون میفروشن ما سهامدارا باید ضررش رو بدیم آخرم یه لگن میسازند میگن زیان ده بودیم نشد، یه مدت بذارن قیمت بازار بفروشن ببینیم بساط دلالی و فرغون سازی جمع میشه یا نه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
فردا قصه سقوط آزاد سهام خودرویی دوباره تکرار خواهد شد
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
این پول کثیف برای برخی از عسل هم شیرین تره ،هی دروغ هی دروغ هی دروغ هی دروغ هی دروغ هی دورغ هی ..............والله ما که از بس دروغ شنیدیم دیگه خسته شدیم ،شما ها جقدر پوست کلفتین که از دروغ گفتن خسته نشدین ..آخه هرچیزی حدی داره ،چرا دروغ شماها حدنداره .خسته خسته خسته خسته خسته خسته خسته ................................پ.پ.
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
گزارش مجامع

بانک دی، آنلاین مجمع برگزار می کند

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی آنلاین برگزار می‌شود.

زمان مجمع ۲۴ شرکت مشخص شد

زمان مجمع فولاد مبارکه، پالایشگاه فرابورسی، دو بانک و ۲۱ شرکت مشخص شد
آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت بهمن دیزل روز چهارشنبه هجدهم تیر با ٨٧.٣ درصد کل اعضاء سهامداران در سالن همایش شرکت بهمن موتور برگزار شد.
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: