بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
انتظار می‌رود با توجه به افت سنگین و بدون اصلاح قیمت‌ها در گروه فلزات و پتروشیمی، شاهد تغییر روند کوتاه‌مدت در این گروه‌ها باشیم. احتمال حمایت صندوق توسعه از نماد‌های خاص نیز از جمله ایران خودرو وجود دارد.
کد خبر : ۲۳۰۱۶۶

احتمال حمایت صندوق های توسعه از نمادهای خاص

سیاست و اقتصاد کلان

به گزارش بورس نیوز، در خبری از حوزه بازار پول، یک منبع آگاه در بانک مرکزی پیشنهاد افزایش نرخ سود بانکی از طرف بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار را تکذیب کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار است، گفت: خیر، افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار ندارد.

همچنین در پست اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی، جناب همتی با تاکید بر کنترل نرخ تورم در جهت کاهش هزینه‌های خانوار‌ها به خصوص اقشار ضعیف و متوسط، اعلام کرد که کارایی افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی تحت سوال جدی است و تلویحا افزایش نرخ سود بانکی را در شرایط فعلی منتفی دانسته است.

در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان کشور شاهد تصویب برخی دیگر از مفاد مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی بودیم. بر این اساس، نرخ‌های مالیات سنگینی بر معاملات سفته بازانه در حوزه مسکن، خودرو و سکه طلا وضع شده و این نرخ‌ها تا ۴۰ درصد سود حاصله را نیز در بر می‌گیرد که می‌تواند در صورت اجرای صحیح آن موجبات کاهش انگیزه‌های سفته بازانه در این بازار‌ها را باعث شود. در این طرح، مالیاتی بر حوزه سود کسب شده از سپرده گذاری در بانک‌ها و معاملات سهام پیش بینی نشده و این می‌تواند در بلندمدت خبری خوب برای بازار سرمایه در رقابت با سایر بازار‌ها باشد.

در خبری از حوزه نفت، چین در ماه سپتامبر ۶۷۸ هزار و ۱۳۳ تن نفت از ایران وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس خبر منتشر شده در وب گاه رویترز، شاهد افزایش صادرات نفت خام ایران به حداقل ۸۰۰ هزار بشکه روزانه طی ۶ ماه اخیر بوده ایم. این موضوعات نشان دهنده کاهش تاثیرات فشار حداکثری دولت ترامپ بر اقتصاد کشورمان است.

در خبری دیگر از حوزه تجارت خارجی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی خبر از آزاد شدن برخی از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در این کشور خبر داده و بر این اساس، بخشی از این منابع به صورت اسکناس به کشور بازخواهد گشت و در صورت اجرایی شدن آن شاهد افزایش فشار بر قیمت ارز در جهت کاهشی و نزولی خواهد شد. بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در کشور کره جنوبی بلوکه شده است.

صادرات بنزین به کشور عراق نیز در هفته‌های اخیر افزایش محسوسی داشته و بیش از ۶۰ درصد از بنزین صادراتی کشور به عراق فروخته می‌شود. بازگشت بخشی از منابع ارزی از عراق که در آینده افزایش نیز خواهد داشت، در هفته گذشته موجبات افت بیش از ۱۵ درصدی نرخ دلار و سقوط آن به کمتر از ۲۸ هزار تومان را موجب شد.

در خبری دیگر از حوزه بازار ارز، بر اساس توافقات صورت گرفته میان وزارت صمت و بانک مرکزی که با نظارت مجلس صورت گرفته، واردات در مقابل صادرات عملیاتی شده و امکان عرضه منابع صادرکنندگان در بازار سنا به جای نرخ نیمایی عملیاتی خواهد شد؛ ضمن اینکه امکان عرضه حواله‌های صادراتی به واردکنندگانی که می‌خواهند برای کشور واردات انجام دهند، فراهم می‌شود و صادرکنندگان محدویت‌های قبلی را نخواهند داشت.

در حوزه بین الملل، تنها ۸ روز به انتخابات ایالات متحده آمریکا باقیمانده که نظرسنجی‌ها همچنان حکایت از برتری تقریبا قاطع بایدن بر ترامپ دارد. با این حال، با توجه به انتخابات ۲۰۱۶ که بر خلاف پیش بینی ها، ترامپ توانست هیلاری کلینتون را در اخذ آرای الکترال شکست دهد، نمی‌توان نتیجه قطعی انتخابات را حتی با توجه به نظرسنجی‌های فعلی قطعی دانست. با این حال با توجه به اینکه امسال آرای پستی سهم بالایی از کل آرای اخذ شده در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد و در حدود ۶۰ میلیون رای تاکنون به این ترتیب اخذ شده و همچنین با توجه به افزایش مشارکت مردم در انتخابات آمریکا، شانس کمی برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۳ آبان وجود خواهد داشت.


بازار امروز
برای بازار امروز انتظار تشکیل صف‌های فروش سنگین در گروه خودرویی و بانکی را خواهیم داشت. همچنین انتظار می‌رود با توجه به افت سنگین و بدون اصلاح قیمت‌ها در گروه فلزات و پتروشیمی، شاهد تغییر روند کوتاه‌مدت در این گروه‌ها باشیم. احتمال حمایت صندوق توسعه از نماد‌های خاص نیز از جمله ایران خودرو وجود دارد. با این حال، با توجه به ضعف سمت تقاضا که تا مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا در بازار حضور نخواهد داشت، مثبت‌های بازار بسیار کوتاه مدت خواهد بود و مجددا شاهد برتری سمت عرضه‌ها خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فروهر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
صندوق حمایت از بازار تخم دو زرده کرده بعد از چند ماه اعلام کرده 1000 میلیارد تومن خرید کنه اونهم از دو سه سهم خاص..... گوره پدر تون اگه میوه فروش سر خیابون ما مسئول بود در امور اقتصادی بخدا نتیه مطلوب تری واسه مردم داشت.... زندگیمون نابود شد... در این کشوره بی صاحب و دزد پرور...
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
پس چی شد این مصوبه بازار گردانی سهمها توسط سهامداران عمده... صفهای فروش هر روز سنگین تر از دیروز...خاک تو سرت روحانی فریبکار
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
اینهمه پولی که داره صرف جمع کردن صف فروش خودرو و خساپا میشه اگه تا الان برای سهمهای کوچکتر و متوسط صرف شده بود تا الان بازار به تعادل رسیده بود.... متاسفانه از نظر وزیر اقتصاد . مدیران نالایق سازمان.... فقط چند خودرو ساز و بانک بورس ما را تشکیل داده اند و بیش از 500 شرکت روی هوا رها شده....
خاک بر سره هر چی مدیر و مسئول بی لیاقت و نادان. اقدس خانم