بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
با توجه به تعطیلی روز سه شنبه که همزمان با روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا است، به نظر می‌رسد که مجددا شاهد کاهش حضور خریداران در سطح بازار باشیم و انتظار می‌رود که مجددا و حداقل در قیمت‌های مثبت امروز شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۳۰۵۱۵

استقبال از انتخابات ...

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته پس از حدود دو هفته شاهد مثبت شدن بازار بودیم و شاخص کل با رشد ۱۷ هزار و ۵۶۷ واحدی به ۳۰۵ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. این میزان رشد معادل ۱.۳۶ درصد بود. شاخص کل هم وزن، اما رشد کمتری را تجربه کرد و صرفا افزایش ۰.۳۶ درصدی را داشت و به ۳۷۸ هزار و ۳۲۲ واحد رسید. در جریان معاملات روز گذشته شاهد بازگشایی نماد فارس بودیم و علی رغم بسته بودن این نماد به دلایل نامشخص در روز‌های پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه که اتفاقا از روز‌های بسیار منفی بازار نیز بود، صرفا شاهد کاهش ۵ درصدی قیمت این نماد تاثیر گذار بر شاخص کل بودیم. به این ترتیب بار دیگر مشخص شد که رعایت قوانین بازار سرمایه توسط متولیان آن به بازی گرفته شده است و مسئولین سازمان و شرکت بورس از اجرای سلیقه‌ای و یا عدم اجرای قوانین بازار هیچ ابایی ندارند و با توجه به عدم نظارت بر کارکرد و عملیات این نهاد‌ها توسط بخش‌های بالادستی، همه نوع سلیقه شخصی و گروهی را در بازار سرمایه رواج داده اند. می‌توان به نمونه واضح توقف نزدیک به دو ماهه‌ی شستا اشاره کرد که صرفا به دلیل جلوگیری از افت قیمت آن بسته مانده است و این سوال برای سهامداران به وجود می‌آید که چرا دیگر نماد‌ها نمی‌بایست از این گونه حمایت‌ها برخوردار باشند و یا اینکه چه کسانی نماد شستا را خریداری کرده اند که نباید همانند سایر بازار روند کاهشی و افت قیمت را تجربه کند؟
جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس همچنان کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و روز گذشته ارزش معاملات کل بازار به حدود ۹۶ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات آمریکا در روز سه شنبه همچنان شاهد ارائه اخرین آمار و اطلاعات از آرای ماخوذه و همچنین پیش بینی‌ها از نتایج انتخابات این کشور هستیم. مسلم است که بازار سرمایه کشور ما و بازار‌های دلالی محور همچون دلار، سکه، خودرو، مسکن و محتکران دارو و مواد غذایی به امید رای آوردن ترامپ و افزایش فشار‌های اقتصادی به کشورمان و در نهایت رشد قیمت ارز و سایر کالا‌ها در انتظار روز سه شنبه و نتایج این انتخابات هستند. اما اکثر نظرسنجی‌ها روندی مخالف این آرزو را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که انتخابات سه شنبه به نفع دموکرات‌ها و بایدن به پایان برسد. به طور قطع رای آوردن بایدن می‌تواند منجر به اصلاح و کاهش قیمت‌ها در حوزه ارز و پس از آن طلا، خودرو، مسکن و تا میزان کمتری بازار سرمایه (با توجه به اصلاح قیمتی دو ماه گذشته) گردد. بر همین اساس روز گذشته قیمت دلار مجددا روند نزولی خود را شروع کرد و به ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید تا حدود ۱ هزار تومان کاهش را نسبت به چهارشنبه گذشته ثبت کند. به این ترتیب سکه طلا نیز کانال ۱۳ میلیون تومانی را از دست داد و به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان سقوط کرد.

در خبری از گروه فرآورده‌های نفتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخش‌نامه‌ای مجوز افزایش قیمت ۵۳ درصدی روغن‌های دیزلی و ۴۰ درصدی روغن‌های بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد. این افزایش قیمت روغن موتور برای مصرف داخلی کشور در حالی است که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور‌های دیزلی و بنزینی حاکی از حاشیه سود بالای این شرکت‌ها به دلیل صادرات این محصولات است و بار دیگر شاهد دست و دلبازی دولت تدبیر و امید در ارائه افزایش نرخ‌های شدید علی رغم حاشیه سود بالای شرکت‌های یک حوزه و یک صنعت خاص هستیم.

در خبری از حوزه تجارت خارجی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ثبت سفارش ارز متقاضی از هفته جاری آغاز می‌شود و واردات کالا توسط کسانی که ارز در خارج از کشور دارند، مجاز خواهد شد. علیرضا رزم‌حسینی در جلسه کمیته پایش تراز تجاری افزود: صادرکنندگانی که از سال ۱۳۹۸ به بعد تعهد ارزی داشته‌اند، می‌توانند مجوز واردات از محل تعهدات صادراتی خود بگیرند و کالا‌های با اولویت وزارت صنعت را وارد کنند. وی با اعلام اینکه کالا‌های اولویت‌دار و ضروری مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها در اولویت ثبت سفارش قرار دارند، افزود: فهرست کالا‌های اولویت دار مشخص شده و صادرکنندگان می‌توانند با واردات این کالا‌ها رفع تعهدات ارزی کنند. رزم‌حسینی بیان کرد: در خصوص تعیین تکلیف کالا‌های رسوب شده در بنادر و تخصیص ارز برای ترخیص آن‌ها نیز منتظر همکاری بانک مرکزی هستیم.

بازار امروز
با توجه به تعطیلی روز سه شنبه که همزمان با روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا است، به نظر می‌رسد که مجددا شاهد کاهش حضور خریداران در سطح بازار باشیم و انتظار می‌رود که مجددا و حداقل در قیمت‌های مثبت امروز شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
آخه این چه کاریه که این حقوقیهای حرومزاده از ابتدای سفارش گیری تمام سهمها رو در صف فروش غرق میکنند و اجازه داشتن معاملات روان و عادی را از سهمها میگیرن....
وقتی اقتصاد کشور بی صاحب و بی برنامه رها بشه ... هر سازمان و ارگانی واسه خودش یه سازی میزنه تا مردم را غارت کنه..... چنان رونقی ایجاد کردی.... که نان مردم را هم از سفره هایشان به سرقت بردید....
فروهر
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
چه کسانی سهام شستا را خریده اند که مدتهاس سازمان بورس به جهت حفظ منافع اونها نماد شستا را با انواع دروغها بسته نگه داشته تا رانت خواران و رفقای گرما و گلستان مسئولان باج گیر شستا را باز نمیکنند تا رفقا دچار زیان نشوند...
بسته ماندن شستا.... نشانی کامل از فساده مسئولان بورس و زد و بند پنهان و آشکار با مفسدان
سامان
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
شستا هم مانند لپارس باید باید با 50% منفی باز گشایی بشه.....در غیر اینصورت باج گیری و فساد مدیران ارشد بورس با مافیای قدرت کاملا آشکار میگردد.
شستا نشانه ایی کامل از فاسد بودن مسئولان بورس و باجگیری از قدرتمندن پشت پرده......
شستا را باز کنید همانند سایر نمادهایی که در چندین هفته بیش از 50% ریزش کردن با 50% منفی باز گشایی شود.