بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
به نظر می‌رسد که امروز بازار پرنوسانی را داشته باشیم و رشد قیمت‌ها در ساعت ابتدایی بازار و رشد مجدد عرضه‌ها در ساعات پایانی آن محتمل‌ترین رویداد پیش روی بازار باشد.
کد خبر : ۲۳۰۲۵۰

رشد قیمت‌ها در ساعت ابتدایی بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند نزولی بازار سرمایه بودیم و شاخص کل به کمتر از ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد رسید. این در حالی است که در صورت باز بودن دو نماد بزرگ اثرگذار بر شاخص یعنی هلدینگ خلیج فارس و "شستا"، به طور قطع در حال حاضر شاخص کل کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را نیز از دست داده بود.

افت شاخص کل علیرغم تکراری بودن آن نسبت به روز‌های اخیر، با افزایش ارزش معاملات و همچنین مثبت شدن برخی نماد‌ها همراه بود. امروز ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به ۸۶ هزار میلیارد ریال رسید که ارزش معاملات خرد نسبت به روز شنبه رشد بیش از ۸۰ درصدی داشته است.

پس از انتشار گزارش عملکرد ماهیانه برخی شرکت‌های گروه فلزات اساسی شاهد مثبت شدن روند برخی نماد‌ها همچون "فخوز"، "هرمز" و "کاوه" بودیم و به نظر می‌رسد که با توجه به گزارش‌های مثبت ماهیانه می‌توان انتظار افزایش تحرکات مثبت در شرکت‌های بنیادی را داشته باشیم.

شاخص کل با ۲.۷۳ درصد کاهش و معادل ۳۷ هزار و ۴۷۰ واحد به یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز ۱.۲۳ درصد کاهش دیگر را تجربه کرد و به ۳۸۴ هزار و ۳۳۷ واحد تنزل یافت.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز و طلا شاهد ادامه روند کاهشی قیمت‌ها بودیم. قیمت دلار آمریکا مجددا به کانال ۲۷ هزار کمتر از این قیمت بود. کاهش قیمت دلار منجر به سقوط ۵۰۰ هزار تومانی نیز به مراتب تا به این ترتیب سکه طلا نیز در آستانه بازگشت به کانال ۱۳ میلیون تومانی باشد. دلالان ارزی بر این اعتقاد هستند که بازار پتانسیل افت‌های بیشتر را نیز دارد و با توجه به تحولات سیاسی در انتخابات آمریکا و همچنین آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه کشورمان همزمان با افزایش صادرات نفت، تمامی سیگنال‌ها را در بازار ارز نزولی کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه سال آینده با اصلاح ساختار به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. لایحه بودجه می‌بایست در هفته اول آذر ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و مشخص نیست در یک ماه اخیر چه تحول عظیمی در سازمان تحت مدیریت نوبخت صورت گرفته که حرف از اصلاح ساختار بودجه بیان می‌شود. به نظر می‌رسد که شاهد تغییرات بسیار جزئی لایحه دولت باشیم و اصلاح ساختار واقعی را می‌بایست در شفاف سازی و مدیریت بودجه شرکت‌های دولتی و افزایش درآمد‌های قابل کسب دولت و تخصیص یارانه‌های انرژی و افزایش پایه‌های مالیاتی جدید جستجو کرد.

در خبری از گروه خودرویی، مجوز افزایش قیمت حداکثر ۲۵ درصدی در فصل پاییز به خودروسازان ارائه شد. با توجه به تورم بخش تولید و بر اساس آمار و ارقام مربوط به تورم بخش تولید که توسط بانک مرکزی ارائه شده، خودروسازان مجاز به افزایش قیمت‌های فروش به میزان حداکثر ۲۵ درصد در فصل پاییز هستند. این در حالی است که صورت‌های مالی شرکت‌های این گروه نشان از کسب زیان‌های سنگین ناشی از عدم کنترل هزینه‌های تولید و تفاوت محسوس نرخ فروش خودرو در کارخانه و بازار آزاد خودرو را دارد.

بازار امروز
علیرغم جمع شدن صف‌های فروش برخی از نماد‌ها در جریان بازار روز گذشته، همچنان بیش از ۴۰۰ نماد در پایان معاملات روز گذشته صف فروش داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که کلیت بازار همچنان با فشار عرضه مواجه است و نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات آمریکا همچنان ابهام اصلی بازار برای برخی خریداران محسوب می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد که گزارش‌های عملکرد ۶ماهه و همچنین گزارش‌های عملکرد مهر ماه برخی شرکت‌ها منجر به کاهش فشار فروش و برخی تحرکات مثبت در این شرکت‌ها شود که نمونه آن را در جریان معاملات برخی نماد‌های گروه فلزات اساسی مشاهده کردیم.

به نظر می‌رسد که امروز بازار پرنوسانی را داشته باشیم و رشد قیمت‌ها در ساعت ابتدایی بازار و رشد مجدد عرضه‌ها در ساعات پایانی آن محتمل‌ترین رویداد پیش روی بازار باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
دارم از دست بورس نیوز هم عصبانی میشم بخدا..باباجان سهام شرکتها 70درصد سقوط کردن مینویسی اصلاح ولی سکه500تومان افت کرده مینویسی سقوط سنگین..آخه این درسته .همیشه با صداقت بنویسید