بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که نحوه معاملات نماد شستا همچون دیروز می‌تواند روند کلی بازار را مشخص سازد و به این ترتیب شاهد جابجایی لیدری بازار از دو نماد بزرگ خودرو ساز یعنی سایپا و ایران خودرو به شستا هستیم.
کد خبر : ۲۳۱۴۲۸

لیدری بازار از خودرویی‌ها به

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد بازگشایی نماد شستا در بازار بودیم و پس از افت نزدیک به ۱۸ درصدی قیمت سهام این شرکت شاهد تشکیل صف خرید آن در قیمت ۳۰ هزار و ۴۵۰ ریالی بودیم. یکی از ریسک‌های مهم بازار به این ترتیب با بازگشایی نماد شستا از بین رفت. روند کلی بازار همچنان مثبت بود و شاخص کل با افزایش ۲۳ هزار و ۱۰۰ واحدی به مرز عدد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۱.۲۲ درصدی را داشت و به ۳۷۴ هزار و ۶۷۰ واحد رسید.
ارزش معاملات نیز همچنان روند مثبتی دارد و با توجه به بازگشایی نماد شستا شاهد افزایش ارزش معاملات بودیم. جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۹۴ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز قیمت دلار آمریکا (اسکناس)، در میانه معاملات امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان صرافی‌های بانکی، برای فروش وارد کانال ۲۵ هزار و برای خرید وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. در معاملات امروز سه شنبه ۲۷ آبان ۹۹ صرافی‌های بانکی، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا برای خرید وارد کانال ۲۴ هزار تومانی و برای فروش وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شد. بر این اساس، قیمت خرید هر اسکناس دلار آمریکا ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و برای فروش ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر اسکناس یورو نیز برای خرید ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان و برای فروش ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان است.
در حوزه تجارت، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از ترخیص ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای مواد اولیه تا پایان امسال از گمرک‌ها خبر داد و گفت که احتمالا ظرف یک ماه آینده بنادر از کالا‌های اساسی تخلیه خواهند شد. علیرضا رزم حسینی با اشاره به ترخیص ۴۰۰ هزار تن کالا مواد اولیه تاکنون، اظهار کرد: ترخیص مواد اولیه در سال جهش تولید به افزایش تولید کمک خواهد کرد. وی همچنین با اشاره ترخیص ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی تا آخر هفته گذشته، گفت: احتمالا ظرف یک ماه آینده کلیه کالا‌های اساسی مانده در بنادر تخلیه خواهند شد.
در خبری از گروه لاستیک، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر با بیان اینکه در پی افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر، قیمت تایر‌های سواری با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ۵۰ درصد افزایش یافت، اظهار داشت: این مصوبه از ۲۸ آبان قابل اجرا است و فقط شامل تایر‌های سواری می‌شود. در سامانه کدال نیز شاهد شفاف سازی شرکت‌های تولید کننده لاستیک در این خصوص بودیم.
در حوزه فولاد، صادرات شمش فولادی در هفت ماهه امسال به رقم سه میلیون و ۱۹۱ هزار تن رسید که از این رقم سهم بیلت و بلوم ۷۶.۸ درصد ثبت شد. بررسی مجموع صادرات هفت ماهه ۹۹ گویای آن است که در مقایسه با سه میلیون و ۸۰۹ هزار تن عملکرد مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش ۱۶ درصدی دارد. همچنین در معاملات بورس کالای محصولات شمش و تختال فولاد در بازار دیروز شاهد ضعف ادامه دار سمت تقاضا بودیم. در حالی که قیمت پایه شمش به کمتر از ۹۴ میلیون ریال در هر تن رسیده بود، اما شاهد درج تقاضایی در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل عرضه‌های شرکت‌های تولید کننده شمش و تختال فولادی بودیم. همچنین به نظر می‌رسد که در صورت ادامه روند منظم و معقول عرضه‌ها در حجم‌هایی مشابه با عرضه‌های دو هفته گذشته دیگر خبری از افزایش قیمت‌های غیرمنطقی در بازار فولاد کشور نباشیم.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز روند کلی بازار مثبت ارزیابی می‌شود. با این حال در ماه‌های اخیر همواره آخرین روز هفته نسبت به روز‌های کاری دیگر هفته با عرضه‌های بیشتری مواجه بوده که این موضوع را می‌توان در معاملات امروز نیز انتظار داشته باشیم.

به نظر می‌رسد که نحوه معاملات نماد شستا همچون دیروز می‌تواند روند کلی بازار را مشخص سازد و به این ترتیب شاهد جابجایی لیدری بازار از دو نماد بزرگ خودرو ساز یعنی سایپا و ایران خودرو به شستا هستیم.

شستا پیشنهاد افزایش سرمایه ۷۸ درصدی از محل سود انباشته را به مجمع عمومی فوق العاده ارائه نموده است که می‌تواند خبر مثبتی برای این شرکت باشد.

با این حال با توجه به شناوری بالای سهام شرکت و عدم تناسب معقول سودآوری و قیمت آن به نظر نمی‌رسد که رشد محسوس قیمتی در انتظار سهام این شرکت باشد. همچنین از هفته آینده شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها خواهیم بود که نرخ‌ها و مقادیر فروش شرکت‌ها در آبان ماه می‌تواند روند کوتاه مدت سهام شرکت‌ها را برای هفته کاری آتی مشخص سازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
از عجایب بورس ما ارزش روز دارایی شستا 174 هزار میلیارد ولی در 248 هزار میلیارد با اختلاف 64 هزار میلیارد بالاتر در صف خریددر حالی که شرکتهای سرمایه گذاری کمتر از 80 در صد ارزش روز معامله می شوند
محمد
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
ارزش و قیمت گذاری از عرضه و تقاضا بدست میاد مث همه کالاهای دنیا اگ این رو نمیدونی مشکل بازار بورس نیست بلکه خودتی
امین
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
از عجایب بورس ما ارزش روز دارایی شستا 174 هزار میلیارد ولی در 248 هزار میلیارد با اختلاف 64 هزار میلیارد بالاتر در صف خریددر حالی که شرکتهای سرمایه گذاری کمتر از 80 در صد ارزش روز معامله می شوند
زکریا
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹
لیدری هنوز دست خودرو هستو بعدش شستا .
الان یک هفته هست خودرو مثبت
میخوره ولی شستا دوروزه که بازگشایی شده ..
پس جو ندین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
سلام تورو خدا گوش کنید شستا میخاد بره بالا
اگر حرفم را گوش کردی باور کن ضرر نمیکنی
این هفته بورس میره تو روند صعودی بازار
علی
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
الان شستا جزو بهترین سهام ها هست
چون افت شدید خودش رو انجام داده
در ضمن مثل خودرو و پالایشی ها، زیاد تحت تاثیر عوامل ارزی قرار نمیگیره
از طرفی شستا مقاومت خاصی بر سر راهش نیست
من دو سهم شستا و برکت رو پیشنهاد میدم