بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
با توجه به معاملات مثبت روز‌های گذشته بازار روز جاری را در ساعات ابتدایی بازار مثبت ارزیابی می‌کنیم که با احتمال بالا و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۱۹۵۲

مثبت‌های ساعت ابتدایی و ...

به گزارش بورس نیوز، روند کاهش در حدودی ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت انواع خودرو‌ها در روز‌های اخیر، رشد تدریجی قیمت دلار، عدم وجود تقاضا برای خرید انواع تولیدات فلزی در بورس کالا، رکود سنگین در معاملات املاک در ماه گذشته و ماه جاری، افت سنگین نرخ طلا و سکه به دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و دلار در روز‌های اخیر، همه و همه از نشانه‌های رکود سنگین در بازار‌های موازی به دلیل کاهش تورم انتظاری و همچنین عوامل تأثیرگذار برافزایش احتمال افت مجدد قیمت سهام در روز‌های آتی است.

علی‌رغم آنکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه رشد بازار را در روز‌های گذشته را به ثبات نرخ ارز ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه مربوط می‌دانند، اما محتمل‌ترین گزینه معاملات مثب این روز‌ها را بیشتر می‌توان مرتبط با ریزش سنگین قیمت سهام در سه‌ماهه گذشته دانست تا گزینه‌های مذکور.

پس از رشد بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌های خودروسازی و همچنین بانک‌ها به نظر می‌رسد عرضه‌های سنگین در نماد‌های این دو گروه در بازار روز چهارشنبه نشان از احتمال بالای تغییر روند و افت قیمت سهام در روز جاری و روز‌های آتی است.

در بازار چهارشنبه اگرچه شاهد رشد بیش از ۱۰.۱۴۰ واحدی شاخص کل بودیم، اما در مقابل نقش پررنگ معاملات مثبت نماد‌های فولادی و معدنی، عرضه‌های سنگین در نماد‌های خودروساز، "شستا" شاید به‌نوعی روند بازار امروز را با چالش همراه کند.

اخبار اقتصاد بین‌الملل:
بیش شک مهم‌ترین اخبار بین‌المللی مرتبط با کشور را می‌توان ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده دانست که در روز گذشته بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای به همراه داشت.

همچنین وزیر امور خارجه ایران در این پیامی توییتری نوشت: تروریست‌ها یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه که شواهد جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشان‌دهنده جنگ‌طلبی از سر بیچارگی مرتکبین آن است.

ظریف در ادامه این پیام نوشت: «ایران از جامعه بین‌المللی، به‌ویژه اتحادیه اروپا، می‌خواهد که استاندارد‌های دوگانه شرم‌آور خود را خاتمه دهند و این عمل تروریستی را محکوم کنند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با صدور بیانیه‌ای اقدام تروریستی و کوردلانه ترور شهید محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران توسط تروریست‌ها را به‌شدت محکوم کرد.

اما ریزش شدید قیمت طلا تا محدوده ۱۷۸۰ دلار به ازای هر انس و همچنین ریزش شدید ۳.۰۰۰ دلاری قیمت بیت کویین در روز پنجشنبه از دیگر اخبار بااهمیت مالی در سطح بین‌الملل بود. کاهش ارزش بیت کوین در شرایطی صورت گرفت که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند این ارز مجازی به‌زودی به بالاترین رقم ۲۰ هزار دلار برسد.

آنتونی ترنچف، یکی از مؤسسان شرکت نکسو، بزرگ‌ترین موسسه وام‌دهنده ارز‌های مجازی در دنیا، اعلام کرد انتظار دارد بیت کوین به‌زودی به ۲۰ هزار دلار و حتی فراتر از آن برسد.

وی اضافه کرد: در یک بازار سالم، کاهش قیمت و دوره‌های تثبیت قیمت وجود دارد. ما در ۲۰۲۰ شاهد ۱۶۰ درصد افزایش قیمت بوده‌ایم.

ارزش بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ به اوج ۱۹۷۸۳ دلار رسید و بعد در سال پس‌ازآن تا ۳۱۲۲ دلار کاهش یافت. قیمت بیت کوین در پنجم نوامبر از ۱۵ هزار دلار گذشت، در ۱۹ نوامبر به ۱۸ هزار دلار رسید و در بیست و چهارم نوامبر تا ۱۹ هزار دلار بالا رفت.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهم‌ترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه در روز‌های گذشته را می‌توان به اجرایی شدن شیوه‌نامه معاملات فولاد در هفته جاری تا اصلاحات جزئی در این شیوه‌نامه و همچنین پیگیری مجلس برای کاهش قیمت‌های فولاد و سیمان مرتبط دانست. علی نیکزاد نایب‌رئیس دوم مجلس، با اشاره به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده بین مجلس وزارت صمت برای واقعی‌تر شدن قیمت فولاد و سیمان در کشور گفت: در حال حاضر تولید سالانه فولاد در کشور ۳۰ میلیون تن و تولید سیمان ۶۱ میلیون تن بوده که از این میزان تولیدات به ترتیب مصرف داخلی فولاد ۱۰ میلیون تن و سیمان ۵۰ میلیون تن است.

نیکزاد با اشاره به اینکه قیمت عرضه‌شده فولاد در کشور هم‌اکنون بیشتر از قیمت جهانی آن بوده، گفت: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قیمت هر کیلو فولاد از ۱۷ هزار تومان به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت و با جلسات متعددی که مجلس با وزیر صمت داشته، آقای رزم حسینی قول دادند که قیمت فولاد را در آینده نزدیک به زیر ۱۰ هزار تومان برسانند.

نایب‌رئیس مجلس افزود: اینکه هرکسی بخواهد فولاد را خارج از بورس معامله وزارت صمت را تخریب کند، کار خلافی بوده و حتماً باید این خریدوفروش از طریق بورس انجام شود و اعتماد به مجلس این است که قیمت فولاد حتماً باید به زیر ۱۰ هزار تومان در آینده برسد.

نایب‌رئیس دوم مجلس میزان ارزبری فولاد در هر تن را ۵۰ دلار ذکر کرد و گفت: این میزان ارزبری برای هر کیلو فولاد بیش از ۱،۵۰۰ تومان اثرگذاری نخواهد داشت.

وی افزود: اعتقاد بخش خصوصی فولاد هم بر کاهش قیمت فولاد تا زیر ۱۰ هزار تومان است. نیکزاد درباره قیمت واقعی سیمان در بازار نیز گفت: قیمت سیمان نیز چه به‌صورت پاکت و چه به‌صورت فله‌ای باید به هر تن زیر ۲۹۰ هزار تومان برسد و مجلس به‌صورت جدی این امر را پیگیری خواهد کرد.

بازار امروز:
همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد کاهش نرخ تورم انتظاری، عدم معاملات جدی و قیمت‌گذاری و ابلاغیه جدید نرخ فلزات در بورس کالا، افت احتمالی قیمت ارز، افت قیمتی و رکود در بازار‌های موازی و همچنین احتمال بروز جنگ در صورت ادامه تنش‌های تروریستی بین ایران و رژیم صهیونیستی، همه و همه از اصلی‌ترین دلایل عرضه‌های سنگین احتمالی در نماد‌های مختلف بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی است.

بااین‌وجود با توجه به معاملات مثبت روز‌های گذشته بازار روز جاری را در ساعات ابتدایی بازار مثبت ارزیابی می‌کنیم که با احتمال بالا و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
ادمین جان هنوز این بازار رونشناختی!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
خدا رحم کنه