بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۳ راهکار برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی

لازمه تحقق این انتظارات هم عدم وابستگی اعضای کانون سهامداران حقیقی به نهاد‌های حقوقی و دولتی است تا حامی سهامدار خرد باشند و منافع حقوقی‌ها و دولت را به منافع حقیقی‌ها ترجیح ندهند.
کد خبر : ۲۳۲۰۰۵

۳ راهکار برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی

به گزارش بورس نیوز، از مدت ها قبل هر از چندگاهی بحث تشکیل کانون سهامداران حقیقی مطرح می شد. با منفی شدن روند بازار سرمایه و ضرر و زیان سنگینی که به بسیاری از سهامداران خرد تحمیل شد، ضرورت تشکیل کانونی برای حمایت از حقیقی ها بیش از پیش احساس شد و بعد از پیگیری های فراوان برخی فعالان بازار سرمایه، مجلس به این موضوع ورود کرده و به تازگی نایب رییس مجلس از اعلام وصول طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه در صحن علنی مجلس برای ایجاد ساز و کار حراست از سرمایه و منافع مردم خبر داده است.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تحت هر شرایطی، ایجاد کانونی برای حمایت از منافع حقیقی‌ها قطعاً به نفع بازار سرمایه خواهد بود؛ چراکه اگر چنین کانونی از قبل وجود داشت و تقویت‌شده بود، در بسیاری موارد با تصمیمات و سیاست‌هایی که منافع سهامداران را زیر سؤال می‌بُرد، این کانون مواضع خود را اعلام می‌کرد.‌ مثل بحث قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا که در هفته‌های قبل مطرح شد.

وی افزود: نکته اینجاست که در شرکت‌ها و نهادهای حقوقی، عمدتاً سمت‌ها انتصابی بوده و سهامداران حقیقی در انتخاب مدیران شرکت‌ها نقشی نداشته و مدیران شرکت‌ها هم معمولاً موضعی موافق با منافع دولت دارند؛ درحالی‌که شرکت‌های سهامی عام قبل از هر چیز باید منافع سهامداران را در نظر بگیرند.

معتمدنیا تصریح کرد: در نظر داشته باشید که با ورود خیل کثیری از سهامداران حقیقی به بازار سرمایه در یکی دو سال اخیر، بیش از هر زمان نیاز به تشکیل کانونی با هدف حمایت از منافع حقیقی‌ها احساس می‌شود. برای تشکیل چنین کانونی، ۳ راهکار وجود دارد. راهکار اول آنکه این کانون با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شود که در این صورت، این کانون عملاً به یکی از نهادهای تحت نظارت سازمان بورس تبدیل می‌گردد.

وی اضافه کرد: مزیت فعالیت کانون سهامداران حقیقی تحت نظارت سازمان بورس، این است که ازلحاظ قانونی مانند کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، به‌عنوان یکی از ارکان بازار در حوزه‌های مختلف حضور خواهد داشت. البته فعالیت تحت نظارت سازمان بورس، موجب تضعیف قدرت مطالبه گری این کانون خواهد شد. دومین راهکار، تشکیل کانون سهامداران حقیقی با مجوز وزارت کشور به‌عنوان یک NGO است که در این صورت، این کانون همچون سایر NGOها، فقط به‌عنوان یک بازوی کمکی و مشورتی عمل خواهد کرد و درعین‌حال استقلال خود را هم حفظ کرده و ساختار قانونی دارد. راهکار سوم هم تأسیس کانون سهامداران حقیقی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

معتمدنیا خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که اطلاع زیادی از نحوه فعالیت و مرامنامه چنین کانونی در دست نیست و چنانچه اختیارات مجلس در این کانون از حدی بیشتر باشد ، ممکن است مشکلاتی که در تعاونی‌های استانی سهام عدالت رخ داد، در مورد کانون سهامداران حقیقی هم تکرار شده و کانون سهامداران حقیقی به حیاط‌خلوتی برای برخی اشخاص تبدیل شود. شخصاً با تأسیس کانون سهامداران حقیقی به‌صورت NGO بیشتر موافق هستم. به شرطی که امکان و اجازه فعالیت به مجموعه داده شود

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به شکست کانون سهامداران حقیقی که در سنوات قبل تشکیل‌شده بود، گفت: در سال ۱۳۸۲ نهادی بانام کانون سهامداران حقیقی تشکیل شد که در بدو تشکیل عملکرد خوبی داشت؛ ولی به‌مرورزمان، اعضای کانون سهامداران حقیقی جذب نهادهای حقوقی شدند و به نظر می‌رسید حمایت از منافع حقیقی‌ها، اولویت اصلی اعضای کانون نیست و ازآنجاکه اعضای این کانون، وجهه خود را به‌عنوان حامی حقیقی‌ها از دست دادند، حقیقی‌ها هم حمایت لازم را از آنان به عمل نیاوردند و درنهایت، این کانون منحل شد.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین انتظارات حقیقی‌ها از کانون سهامداران حقیقی، پیگیری خواسته‌های قانونی سهامداران و حمایت از حقوق و منافع حقیقی‌هاست. ضمن اینکه انتظار می‌رود اعضای این کانون، شناخت و تحلیل جامع و صحیحی از شرایط بازار سرمایه داشته باشند تا در مواقع لازم، واکنش مناسب نشان دهند.

معتمدنیا در پایان گفت: لازمه تحقق این انتظارات هم عدم وابستگی اعضای کانون سهامداران حقیقی به نهادهای حقوقی و دولتی است تا حامی سهامدار خرد باشند و منافع حقوقی‌ها و دولت را به منافع حقیقی‌ها ترجیح ندهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دبیر شورای فرهنگ عمومی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

روز سهامدار، شاید در تقویم ۱۴۰۱

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

لطمه حقوقی‌ها به بازار با نوسانگیری روزانه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
سهامداران حقیقی چند سال قبل یک کانون داشتند که اقایی بنام متین هم دبیرش بود و هزاران نفر عضوش بودن . ولی یکبار تعدادی از اعضا بدیدن مرحوم رفسنجانی رفتند و از همان زمان ببعد کانون سهامداران حقیقی مورد غضب و خشم بعضیا قرار گرفت طوریکه از هم پاشوندنش.